Söker iller
Hej på er! hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.
Jag har velat ha en iller i flera år och då läst på väldigt mycket om dom. Jag har valt att vänta tills jag flyttade hemifrån vilket jag nu har gjort. Jag bor själv i en liten lägenhet på 23 kvadratmeter vilket gör att den mer än gärna från springa omkring som den vill. Jag har heller inte några värdefulla saker som skulle göra något om det gick sönder. Pengar och tid är inte heller nått problem. Har även pratat med mamma och pappa, så om jag skulle åka bort en längre tid tar dom gärna hand om den.
Eftersom detta nu blir min första iller så vill jag helst att den inte ska vara en valp, utan runt ett år där någonstans, med en bra uppfostran!
Anledningen till detta är eftersom det blir min första och jag inte är särskilt van så är jag rädd att jag ska ha svårt att uppfostra den, för på många av er som skriver om detta så verkar det som att det ska vara väldigt svårt.
Men om det finns någon där ute som kan säga att det inte alls är så jätte svårt med att uppfostra en illervalp så gör det absolut ingenting om den är liten så att säga!
Jag har kollar runt jätte mycket nu en längre tid, men hittar bara illrar som finns jätte långt ifrån mig (bor i kalmar län)
Så finns det någon här omkring som vill sälja sin iller, så snälla hör av er!
Kram!

Jag bor inte omkring men jag har äldre valpar till salu, så då är de uppfostrade en bra bit på vägen. Så det bör vara lite lättare samtidigt som de fortfarande har lätt att anpassa sig! Har en tråd om dem om du vill kika in där!
Hej! Tack så jätte mycket att du hörde av dig! Jag kollade upp tråden och blev skit sugen, och så såg jag att du bor runt dalarna vilket är väääldigt för långt bort! :( Jag skulle inte på nått sätt kunna ta mig dit tyvär! Usch vad ledsen jag blev nu :/

#3: Det brukar bli en bra bit för att hitta valpen man vill ha. Vet folk åker ju utomlands för hundar tom…
Menmen, om du ångrar dig så finns vi kvar. Bara att höra av sig.
Åh fan också! Det är inte så att du ska till stockholm någonting nästa helg?

Finns leveransklara valpar om typ 8 veckor i Tyresö. Vill du att jag pmar kontaktuppgifter till dig? (inte mina valpar)
Ja tack, snälla gör det! Du vet inte vilken färg dom är? :)
Det finns en gubbe vi köpte iller av som bor i gbg, han har säkert ungar kvar, han har fött upp iller i 20 år. Å dom är jätte söta. Jag trodde också de skulle vara jätte svårt med vår lilla men de går helt otroligt bra, illrar är väldigt kloka å lär sig fort, de e bara bit grejen som tar lite tid. Vi har nu haft våran i snart 3 veckor å de går hur bra som helst :)
Om du vill kan jag lägga in nr te honom?
Åh vad mysigt! Han har ingen websida eller facebook eller nått så man kan kolla lite på dom? :)
Tack för svar!
#7 Det är emot skrivreglerna att göra "reklam" för honom så nr gör du nog bäst i att pma ;)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
aha okej, hade inte en aning om det!
Ja det kan du göra! :)
aaah vad skumt att man inte kan nämna någon som har illrar på en iller sida, sett hur många som helst lägga ut sina hemsidor,nr osv här, borde vara många bannade ;)
Nepp han är en lite äldre man så tror inte han sysslar med fb :P Såg han annons på blocket för ett tag sedan, dom är bra pris på med :) Ja skickar nr te din mejl då :)
#11 Ja men eller hur, hah! :D
Ja det blir jätte bra! Tack så mycket!

Kan väl skriva anledningen att man inte får annonsera för honom också.
Iller i fokus har en policy att man inte får länka till annonser från farmare.
Denna man har väldigt fina illrar, jag håller med om det. Men de säljs ovaccinerade, ochippade och de har inte blivit vet.checkade.
Illrarna bor i bur hela tiden och blir inte hanterade. Folk har problem med bitiga illervalpar, men det underlättar om de blir hanterade hos uppfödare.
De säljs också många gånger vid en ålder under 8 veckor, vilket är olagligt. De flesta illrar mår bäst av att stanna hos sin mamma till 10 veckor. Och enligt jordbruksverket får inga valpar säljas under 8 veckor.
Så återigen, har ingenting ont att säga om hans djur. Har två omplaceringar som kommer ifrån honom själv.Men sättet det föds upp på och säljs på är allt annat än optimalt.
#11, det är inte tillåtet att göra reklam för farmare. Och när du skrev "gubbe med 20 års erfarenhet" i gbgstrakten så tänkte nog Lisen på Jan. (jag med för den delen). På forumet uppmuntras det inte att man köper valpar som är uppfödda i bur. Skulle det vara så att du köpt din valp av en hemmauppfödare så får du givetvis skriva ut den informationen.
Väljer man att köpa iller som är ovaccinerad och utan veterinärbesiktning, kan man göra det själv också så vet man att allt är bra, jag vet en som gjorde så och det kostade 1800 kronor med inköpspriset och då fick illern också ett Id-chipp insatt.
Jag har själv varit hos denna man och illrarna har de faktiskt riktigt bra, ja dom föds upp i burar men för de betyder de inte att dom far illa. Iller är ett mårdjur och dom är väldigt hårda. Så länge dom har tillgång till mat och vatten är det inga som helst problem. Å våran flicka va jätte tam redan för början så jooo han hanterar sina iller. De e så himla larvigt att folk ser på både hundar å katter å illrar å marsvin å allt som små bäbisar, illrar å hundar är rovdjur!! Jag bara blir så trött på allas fjantande hit å dit, så länge djuret mår å har allt den ska så e de jätte bra. :)

#15 Visst kan man göra det själv. Men många vaccinerar inte sina illrar alls efter det säljs ovaccinerad. Vilket ju inte är så bra med tanke på att vi just nu inte har valpsjuka i Sverige. Lika väl som vi inte har rabies.
När folk slutar vaccinera det är då sjukdomarna får fäste igen.
Har sett hur valpar ser ut som dör i valpsjuka (utomlands) och det är fruktansvärt.
Om alla uppfödare tog sitt ansvar och vaccinerade innan flytt så skulle man vara helt säker på att sjukdomen inte kommer tillbaka till Sverige.
Nu vet jag inte om folk haft problem från just denna uppfödare med andra saker, men vanligt förekommande när man köper ocheckade valpar kan vara sånt som öronskabb, löss m.m. Och har man då andra illrar hemma så blir det en dyr historia i slutändan. Det är ju därför man hälsocheckar hos veterinären innan man levererar valpar.
Och återigen vill jag poängtera att jag inte har någon aning om ifall det gäller denna uppfödaren eller inte. Men jag vet många andra i år som köpt okollade valpar som fått hem lite mer ovälkomna djur på köpet. Kan vara bra att vara beredd på det iallafall.
I Göteborg kostar chip och vaccinering 800kr, så får man det för 300kr så är det ju kanonbilligt.
#16, så då tycker du det är okej att ha hund i bur också? För övrigt kan ditt inlägg vara något av det dummaste jag läst. Djur ska inte sitta i små burar! Rovdjur behöver stimulans och yta att röra sig på. Att dom får bo i dom där burarna (ja, jag har sett burarna hos honom) är vedervärdigt.

#16 Hur kan du tycka att illrar som bor i burar i ett skjul har det ultimat?
Hemma hos mig skulle illrarna bli skogstokiga om de stängdes in på så liten yta. Illrar är ett djur som har stort rörelsebehov. Att säga att de mår bra i bur tycker jag är fruktansvärt!
Dom har stora burar å han släpper ut sina ibland också. Jag har gått utbildning i 3 år i djurvård så jag vet var jag pratar om!! Dessutom så är de juh uppfödning så sen kommer dom juh te större ytor å som sagt dom är juh ute å leker ibland med. De kanske inte är de "ultimata". Men dom far fortfarande inte illa.
Nu e de juh så här att iller å hund är inte rikigt samma sak dom har olika behov Så de e juh bara ett dumt exempel.

#20 Jag har inte jämfört hund och iller.
1X1 meter bur är för mig inte stort. Och heller inte lagligt.
Om du gått 3 år i djurvård så borde du veta vad som gäller.
"De kommer till större ytor". Valparna ja, men föräldrarna då. De bor i den buren hela livet.
Det är väl en bedömningsfråga om illrarna far illa eller inte. Jag skulle aldrig stänga in mina illrar i burar iallafall och vill man stödja det så är det ju upp till var och en.
Tycker dock att det är viktigt att veta vad man stödjer innan man gör det.
De va te den endra ja skrev om hundar.
Jag känner iaf att jag lika väl kan åka dit å köpa en iller som att åka till någon annan. De finns illrar som har rätt yta men helt fel folk som har dem å gör dem illa. Då anser jag att de e bättre att illrarna har mat, vatten å tillgång till UTEPLATS å någon som tar hand om dem. Man kan aldrig veta vilka händer illrar eller djur överhuvudtaget hamnar i. Jag skrev innan att de kanske inte är de " ultimata" men dom har fortfarande de dom behöver. Å igen dom får juh springa ute med.
Sen är de juh så att eftersom extremt många som säljer illrar vill att man åker å träffar dom osv osv osv å lägger ut resor hur långt som helst fram å tillbaka å sen kan dom lättt säga neeee du är inte idialisk till just denna iller, vi har en annan kull som kommer sen så dom kan du kolla istället. (på ett ungefär) å sen kostar iller 4000 kr. Så att bara få hem illern kostar 6000 kr, då känns de lite extremt, sen får man juh knappt köpa av någon om man inte haft innan. Då anser jag att jag hellre tar köper en billig iller å sen vaccinerar den själv å ger den ett rikgit fint hem. De tog juh nästan ett halvår för oss att bara hitta en iller pga av att så många krånglar å inte vill sälja illrar om man inte haft de innan. De e juh också ett problem,

Jag undrar vad det är för uppfödare du träffat som säljer en iller för 4000kr.
De flesta uppfödare tar 3000kr för sina illrar. Och visst, det finns bra och dåliga uppfödare också, och det är upp till köparen att bestämma vilken uppfödare man tycker passar en själv bäst.
Sen kan ju du tycka att det är dåligt att en uppfödare vill träffa köparen först. Som uppfödare kan ju jag då tycka att så sållar man ut de "dåliga" köparna.
Jag har inga problem att sälja till förstagångs köpare, men då till folk som vet vad som är fram och bak på en iller. De som lyssnar när man talar om hur en iller ska behandlas. Och de som faktiskt vet hur man tar hand om den.
De som säljer till "vem som helst" som betalar, det är också deras illrar man ser oftast på blocket.
En seriös uppfödare gör ju allt för att förhindra det. Man vill att de valpar man säljer ska få ett hem för resten av livet.
För mig finns det tillräckligt många uppfödare som föder upp illrar på ett bra sätt som gör att man inte behöver stödja buruppfödda djur. Sen finns det uppfödare som har sina illrar på exakt samma sätt, men de tycker jag inte heller man ska stödja.
För mig är det fruktansvärt att illrar tillbringar sina liv i bur, det finns liksom ingenting som ursäktar det. Och det menar jag både de som föder upp illrar på det sättet, eller de som har sina djur hemma på det sättet. Illrar är inga burdjur och borde inte hållas så.
Dessutom att sälja djur för tidigt tycker jag är fruktansvärt. Jag fick min Molly som 7 veckors gammal omplacering från just detta stället. Hon kunde inte äta torrfoder och höll på att sakta svälta ihjäl när jag fick henne. Hon kunde heller inte umgås med andra illrar i början för hon hade inte hunnit lära sig hur. Min andra omplacering från detta stället var en tjej, också för tidigt tagen som aldrig någonsin kunde gå ihop med de andra.
Och den tredje omplaceringen jag har nu har också synbara problem med att "prata illerspråk", och det var därför han blev omplacerad från sitt förra hem. Han var också för tidigt tagen.
Det har redan i år funnits omplaceringar från detta stället som inte varit äldre än 10 veckor. Och det finns folk som har valpar hemma just nu som de har uppenbara problem med.
Illrar som bor på det här sättet, och föds upp utan daglig hantering blir annorlunda. Det går inte att komma ifrån. Jag har träffat många under åren både som egna omplacerngar och under tiden jag hjälpte föreningar att omplacera illrar.
Men om man tycker det är ok att stödja djur som bor i bur så ska man ju självklart göra det. Men jag tycker det är väldigt viktigt att man vet vad det är man stödjer.
De e konstgt att dina illrar är sådana, Dom som va där när vi kom dit va nyfikna å glada. De märktes tydligt att dom var hanterade. Om de nu hade varit så illa så hade de juh märktes på min iller. Alice va jätte tam och frisk enda skillnaden mot en man köper från ett hemmaställe e väl att dom inte va vaccinerade. Vi har nog varit på olika ställen :)

#24 Vi har nog inte varit på olika ställen. Om du pratar om Härryda. Jag är inte den enda under årens lopp som haft den erfarenheten.
Men det gör väldigt stor skillnad om du bara har en iller. Den behöver ju inte prata illerspråk i och med att den bara är med dig.
En av mina tjejer var världen gosigaste, snällaste och underbaraste tös. Men hon kunde verkligen inte prata med andra illrar.
Någonting du har fått om bakfoten är att nyfikna illrar är hanterade illrar. Alla djur är nyfikna när de inte har några negativa erfarenheter av människor. Inga erfarenheter är det samma som positiva erfarenheter egentligen.
Jag var på samma ställe för bara några veckor sedan och valparna är jättenyfikna. Såklart, de är valpar. Däremot var föräldrarna avsevärt mer skeptiska mot människor.
Och enda skillnaden är ju inte vaccineringen. Skillnaden är ju i hållandet av djur.
Vi har väldigt olika åsikter på denna punkt å vi står båda fast vid våra åsikter så jag tycker vi stannar där :)
#17, Nej tyvärr gör inte alla det men förhoppningsvis de flesta :-) Det är ingen garanti att det följs upp även när dom blivit vaccinerade innan flytt men det var bara ett tips jag gav.
#26 Ja, man kan ju ha olika åsikter om hur man behandlar djur..
Jag har hämtat en iller från denna uppfödare ja. Detta var 2004. Jag blev smått förvånad över hur illrarna hade det när jag kom dit. Små minkburar (som brukar vara mindre än 1 kvm) där mamman var svår att hantera och där valparna såldes 6 veckor gamla. Jag gjorde det jag aldrig skulle göra idag och stödde någon som höll sina djur på detta vis!
Valparna i denna kull hanterades 1 gång om dagen för att mamman inte ville att de skulle dricka vatten så han höll valparna vid vattnet 1 gång per dag. Detta gällde alltså ett par minuter per dag. Det var enda hanteringen.
Föräldrarna bodde större delen/hela livet i dessa små burar.
Illrarna gick på nätat golv och enda sysselsättningen var en golfboll per bur.
Jag hade inte "problem" med min iller. Och jag förstod inte då vilket djurplågeri det var att ta hem en så liten valp. Anledningen att man tog dom så tidigt, enligt honom, var helt enkelt för att valparna skulle gå att hantera och bli tama.
Att säga att djur inte är några bebisar utan rovdjur och se det som anledning till att det är okej att ha dom i små burar är för mig extremt motsägelsefullt. Illrar, hundar och katter är alla rovdjur med massor energi och ett behov att göra av med denna och få utlopp av sina instinkter. Hur kan något djur få det i en bur av nät utan sysselsättning?
Jag skulle säga att just för att illrar, hundar och katter inte är ömtåliga bebisar utan rovdjur har de extra stort behov av stimulans och rörelsefrihet!
Vad är det som gör skillnaden så stor mellan hund och iller? Vad är det som gör att det är okej att hålla illern instängd på minimiyta men inte en hund?
Och man kan väl inte jämföra priset på en illervalp mot hur djuren bor? Vaccinera själv kan väl alla göra om det skulle vara så men det du nu säger är att du tycker att det är dyrt att betala 3000:- för en valp plus resekostnad för att valpen och föräldrarna ska må bra och att det därför är bättre att köpa en billig valp där valparna tas för tidigt från modern och föräldrarna sitter i bur i hela sitt liv. Är pengarna så mycket värt för dig att illrarnas välmående kan tullas på så pass mycket?
Sen kan jag inte heller förstå varför det skulle vara positivt att en uppfödare säljer till första bästa som betalar. Det är ju inte för inte som så många här tagit hand om valpar/vuxna illrar som kommer från just denna uppfödare… Folk vet inte vad för djur se köper och så hamnar de på blocket, endast 8-10 v gamla. Vilken start på illerliv!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
http://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/5124537523/in/set-72157625253469864
Här är bild på iller i minkbur. Detta är bolådan. Minkmaten brukar läggas direkt på taket så djuren får slicka i sig det genom gallret. Tror burmåtten brukar ligga på 0,6 eller 1,0 kvm.
Detta är dessa illrars vardag. Säga vad man vill men även om illrarna får "komma ut och rastas ett par ggr i veckan" så är det inte på långa vägar nog!
Sajtvärd på Iller.ifokus
aaaa visst så ser de juh verkligen ut. Påven träffade jesus igår med
# 29 ja skiter i dina åsikter å ja tänker inte läsa de du skrivit heller, du är oviktig för min men kom inte å ljug å sätt in bilder på något som är orrelevant, det där är juh djurplågeri.

Jag var i Härryda för några veckor sedan. Bolådan som Jossan visar bild på finns fortfarande till alla burarna.
Skillnaden är att några av delarna i buren fått golv och är inte bara nät. Annars ser det ju så ut.
#31 det var det mest.. hmm.. mogna jag läst här inne i dag. 
Att visa en bild på en minkbur när det var minkburar alla illrarna bodde i när jag hämtade valp är väl knappast missvisande?
Du kallar det för djurplågeri men förespråkar det samtidigt. Dubbelmoral?
Sajtvärd på Iller.ifokus

tänkte in lägga mig i diskutionen mer än att tillä'gga att en kompis till mig var i härryda förra året o hämtade hem en valp "som var så söt", den var full med skabb och hon har inte haft något annat än problem med både bitträning och toaträning. detta var bara en "söt" valp därifrån, känner till flera som hämtat valpar därifrån som sagt samma sak. dom var så söta och underbara men 2 veckor efter att dom tagit hem dom så blir dom små monster… säga vad man vill om saken, oavsett vem det gäller MEN jag kan iaf inte låta bli att lyfta ett varningens finger…ja illrar kostar mycket när man köper dem ifrån hemmauppfödare som dessutom bor flera mil ifrån MEN i det långa loppet så spelar faktiskt inte priset på illern någon roll, det går på ett ut endå. Det är illern i sig, personligheten, lynnet..så mycket annat som BORDE spela roll, annat än bara priset….
har du hittat nån en ?