Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1258 ggr
skrollan
2011-11-17 13:47
0

kattsnuva m.m.

Kan illrarna smittas av sjukdomar som katten vaccineras mot som kattsnuva m.m?

Sophey
2011-11-17 13:57
0

Illrar kan inte fa kattsnuva eller smittas av felina sjukdommar men om jag har forstatt ratt kan hundar smitta illrar med en del sjukdommar.

Medarbetare på matlust

skrollan
2011-11-17 13:59
0

Tack! Då kan illrar inte heller få kattpest? eller vad är felina sjukdommar? Okej, men hundar finns inte här iaf :)

Dock nervös eftersom vi ska försöka i den mån att "rädda" hittekatter. Och illrarna är ganska gamla med dåliga imunförsvar =(

Sophey
2011-11-17 14:02
0

Kattpest kan inte illrar fa det jag menar med felina sjukdommar ar kattbundna sjukdommar som kattpest och kattsnuva.

Det finns ju liknande sjukdommar for hundar och jag vet inte sakert om det ar sant men jag har fatt hora av veterinarer att illrar kan fa hundarnas sjukdommar darfor kan man vaccinera illrar med hundvaccin men eftersom det inte finns hundar dar ar det nog ingenting att oroa sig over Glad

Medarbetare på matlust

skrollan
2011-11-17 14:13
0

Okej, tack för snabbt svar! Har sådan ångest att jag inte haft råd att vaccinera ena katten ännu som finns här hemma pga av att försäkringarna blev så dyra förra månaden. Dock kan jag inte känna igen några symtom mera än att katten alltid sover med öppen mun =/

Sophey
2011-11-17 14:16
0

Det anda du ska halla ogonen oppna for mask och loppor men sjukdommar som kattpest och kattsnuva behover du inte oroa dig over Glad

Katterna blir ganska sjuka nar de far sanna sjukdommar sa du kommer att marka det om de fatt nagot.

Medarbetare på matlust

skrollan
2011-11-17 14:20
0

Ja fy för mask! Ska aldrig mera äta spagetti efter att hittekatten spydde upp mask den lilla stackarn =(
Skönt, då kanske han bara gillar att sova med öppen mun, dock inte alltid, men han låter inte täppt och han har aptit och energi så det räcker och blir över! =)

Dock ska dem ändå till veterinär för vaccination, kastrering och id märkning, men måste spara ihop liiite mer för att göra det :)

Sophey
2011-11-17 14:22
0

Jag har en katt som tycker om att sova med munnen oppen ibland och han har alltid vart fullt vaccinerad och utan sjukdommar eller fysiska problem.

Medarbetare på matlust

skrollan
2011-11-17 14:25
0

Ja men vad skönt! Kanske det inte är så farligt då :) Ibland tycker jag bara att han flåsar som typ dålig kondis när han leker med nisse, men det är inte heller alla gånger. Han kanske är frustrerad då och dem bråkar och inte leker

Sophey
2011-11-17 14:29
0

Ja du… samma katt som sover med oppen mun har samma problem att han flasas pa det viset och han har blivit undersokt utan nagra anmarkningar i samma veva som han blev undersokt for njurar och foderallergi men njurarna ar bra och han ar allergisk mot fisk och spannmal men det kan inte se till att han flasar pa det viset.

Om vi ar utomhus kan han borja flasa som en hund och det ar inte varmt heller utan han gor det nar han ser faglar och blir upphetsad (upphetsad ar inte ratt ord men det ar det forsta som jag kom pa som passade in) samma sak nar han smyger och brakar med andra katten och illern.

Medarbetare på matlust

skrollan
2011-11-17 14:40
0

Ja det låter som nelson här. Dock får ju inte dem leka med våra illrar.
Men när Nelson leker med Nisse så kan han flåsa vissa gånger och då burrar han dessutom upp svansen oftast. Han kanske är förbannad? Dock kan han inte mjaua så bra, låter mera som gnäll faktiskt ;) Han låter, men han öppnar inte munnen oftast :)
Dock är ju inte nelson undersökt och besiktad när vi hämtade honom, så detta ska göras så fort pengarna finns till både nelson och nisse!

Sophey
2011-11-17 16:27
0

Hur menar du att han burrar upp svansen? Hehe… min hane kan inte heller jama speciellt bra antigen later han som en lopande hane vilket ar omojligt da han ar kastrat och krypt eller sa kommer han bara med konstiga ljud Tungan ute

Katten som har samma problem hemma hos mig var inte heller tittad pa av veterinaren nar vi fick honom utan han fick problem med njurarna vid 2 ars alder och da tog de prover pa hela kroppen samt ronkten och annat sa medans de tittade pa njurarna tittade de pa resten av kroppen ocksa och allt var fint forutom att njurarna var riktigt daliga pga fel foder men nu mar han bra och har riktigt fina njurar.

Innan dess tittade veterinaren pa honom nar vi gav honom vaccinationerna och chippade honom. Fast han ar lite underlig da han avskyr den andra katten men han klarar inte av att leva utan mig eller illern och anda hade han sallskap av katt innan illern kom in i bilden.

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-11-17 21:54
0

Hundvaccin är inget giltigt vaccin för iller. Skulle tro att illrarna inte kan smittas av de vanliga hundsjukdomarna heller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
2011-11-17 21:57
0

Intressant da jag fick hora av en veterinar att illrar vaccineras med hundvaccin? Det kan sjalvklart vara fel for allt man hor ar ju inte helt ratt och det finns ju en hel del konstiga veterinarer dar ute Obestämd

Medarbetare på matlust

skrollan
2011-11-18 00:11
0

Haha dem är bra roliga ibland :) ja svansen blir typ tjockare och han reser lite ragg när dem busar/bråkar. Och då blir han typ andfådd. Har nu sett att munnen endast verkar vara öppen när han väljer att sova på ryggen :)

JossanH
2011-11-18 00:19
0

#13 Nej illrar vaccineras med illervaccin ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
2011-11-18 07:41
0

#15 Jag fick veta av en veterinar har i holland att det vaccin som de ger illrar ar nobivac for hundvalpar… han sa att de tydligen inte har nagot annat vaccin som passar illrar… Obestämd

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-11-18 07:45
0

Ja, nobivac för hundvalpar gav vissa under denna tid då vi inte hade något annat. Jag minns inte helt restriktionerna för detta men har för mig att det fanns anledning till att vänta på febrivac dist som blev det nya vaccinet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
2011-11-18 07:49
0

Jag har for mig att det var nagonting om att det inte var ett "dott" vaccin som gav en del illrar hemska reaktioner mot vaccinet…

Jag ska nog kolla upp med veterinaren om jag kan fa tag pa nagot riktigt illervaccin… Det ar ju inte heller sa latt for dom att ta in saker for illrar da knappt nagon vaccinerar sina illrar i holland Obestämd

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-11-18 09:27
0

http://iller.ifokus.se/discussions/4d71753db9cb46221d084c0d-nobivac-dhppi

Här är en läsvärd länk angående Nobivac på hund och iller, då vi var helt utan illervaccin i Sverige. Det är det hundvaccinet som rekommenderas om man inte har något illervaccin, men ingen vet riktigt hur länge det verkar och det ger inget fullgott skydd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
2011-11-18 09:30
0

Jag ska verkligen hora med veterinaren om de kan fa tag pa nagonting annat an Nobivac for enligt honom kan dom inte det i hela holland… Jag maste ju forbereda mig infor nasta ars vaccination…

Medarbetare på matlust

TottsiGirl
2011-11-18 09:38
1

Kanske missade jag detta i tråden och någon kanske redan skrivit detta men öronskabb kan ju smitta mellan katt och iller och är ju något man bör tänka på om man får hem massa hittekatter kanske..

Stronghold är ju rätt starkt ämne så det skadar nog inte att låta kissekatten genomgå en riktig kontroll och behandla om de finns ohyra innan man ev släpper ihop med illrarna.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

skrollan
2011-11-18 12:01
0

Tack tottisgirl! :) Örgonskabb vill vi verkligen inte ha här hemma igen!
Det och mask är nog det jag mest kan numera, och lättast att behandla. Däremot är kattens sjukdomar nya för mig eftersom när jag hade Schess så var hon vaccinerad och klar :)

Gottfridsson
2011-11-19 09:33
0

#2 Många länder har inte tillgång till Febrivac Dist, utan använder Nobivac Puppy och du får ta in din iller i Sverige, med eller utan valpsjukevacc, även om rekommendationen är Febrivac Dist. Det räcker att du byter vaccin när det är dags för ordinarie vaccination, efter att ni flyttat tillbaka till Sverige.

Sophey
2011-11-19 11:36
0

Jag kommer ju inte att flytta tillbaka till Sverige Tungan ute

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-11-19 11:57
0

#24 Du är iväg på livstid alltså!? Shit vilket steg :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
2011-11-19 12:01
0

Ja fast det ar ingen direkt rolig historia bakom hela valet Obestämd

Medarbetare på matlust

JossanH
2011-11-19 12:29
0

#26 ajdå. Hoppas du har det bra där borta iaf :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
2011-11-19 13:39
0

#24 Nä, det stämmer Skäms Det var ju inte du som var på väg hem till Sverige. Men du kan använda Nobivac Puppy om Febrivac Dist inte finns eller inte är godkänt i Holland. Valpsjukevaccineringen är ju bara en rekommendation (iaf. i Sverige), så du måste inte ha den för att ta iller med hit, även om det är bra att ha sina djur vaccinerade :-)

Sophey
2011-11-19 17:12
0

27. Jag har det bra! Deppar bara ihop lite ibland pga omstandigheterna men da har man ju iller och pojkvan som gor an glad med sina tokerier!
Gar igenom en otroligt jobbigt period just nu som formodligen kommer kannas jobbigt i hela livet men jag forsoker att vara stark! Glad

28. Enligt jordbruksverket behover jag inte valpsjukevaccineringen fick jag som svar nar jag pratade med dom sist vilket var i juni men jag vill ha mina djur vaccinerade och eftersom jag har hundar kan de val smitta honom om de har nagot skit?

Medarbetare på matlust

Gottfridsson
2011-11-19 20:50
0

#28 Det stämmer, valpsjuke vaccination är endast en rekommendation och inte ett krav.

jo, visst kan dom, men du har väl även hundarna hälsokollade och vaccinerade. Så är dom friska så ska det inte vara någon fara.

Sophey
2011-11-19 21:15
0

30. Hundar kan tydligen fa valpsjukan aven som vuxna aven om de ar vaccinerade aven om det ar otroligt ovanligt precis som katter och illrar kan dra pa sig diverse sjukdommar aven fast de ar korrekt vaccinerade.

Sen ar jag ute valdigt mycket mer min iller och man vet ju aldrig vad de vart for hundar dar vi promenerar eller om vi stoter pa nagon hund. Det ar ju en stor chans att han far sjukdommen pa det viset om han inte ar vaccinerad och den risken vill jag inte ta.

Medarbetare på matlust

Gottfridsson
2011-11-19 21:24
0

#31 En vaccination tar ju aldrig helt bort risken, men det är inte speciellt vanligt att vaccinerade djur drabbas. Förstår mycket väl att du inte tar risken att ha dom ovaccinerade.

Sophey
2011-11-19 21:29
0

Glad

Medarbetare på matlust