Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1552 ggr
[lundholm]
0

iller, gnagare ??

har fått lite problem med att möss kommit in i huset nu i höst..

funderade på att köpa en sån där sak man sätter i vägg uttaget som avger ett ljud ….

farsan har en och den fungerar jätte bra

MEN….

dom skriver att man inte skall använda den om man har gnagare i huset

såsom marsvin, kaniner, möss och hamstrar

kan ej höras av människor eller icke gnagare…

så min fråga är alltså …. klassas iller som gnagare ???

nån som har erfarenhet av detta ??

mvh

[Mikkiz]
0

Iller är ingen gnagare utan ett mårddjur.. Men vet ej om de är känsliga för sådana "mus fällor"…

FerretCrow
0

Risken finns att dom kan reagera då jag vet katter som reagerat på dessa. det blir ett obehagligt ljud

Sophey
0

Illrar ar rovdjur men precis som FerretCrow sager kan kansliga djur av andra arter sa som hundar och katter reagera vilket betyder att aven illrar kan reagera aven om de inte ar gnagare.

Medarbetare på matlust

Bogey
0

Varför inte låta illern jaga lite möss så blir du av med dem och illern får naturlig föda? Flört

FerretCrow
0

Vet du vart mössen tar sig in? lägg isf iller spillning där ;)

[lundholm]
1

ja nog jagar hon alltid…

men dom kommer iallafall…

jag får väll låna farsans och hur hon reagerar

FerretCrow
0

#6 ja det är nog det bästa och håll full koll medans så du reagerar om hon blir stressad eller tycker det är allmänt obehagligt

Ceciliaolucifer
0

Illrar har extremt bra hörsel och det ligger i samma frekvensspann som hos gnagare. Använder du ett högt ljud för att skrämma bor gnagare så låter du din iller höra ett konstant högfrekvent ljud som tillslut sakta men säkert förstör hans/hennes hörsel. Mkt plågsamt.

Din iller är ett rovdjur, gnagare är illerns bytesdjur.
Frekvenser är det som gör att vi bla uppfattar tonhöjd. Människans förekvens spann är mkt begränsat jämnfört med djurens. Så dom ljud du inte hör, hör djuren.

Om du misstänkte att din iller är gnagare, vad ger du då för foder?

Är absolut inget påhopp, menat med all välmening.

Ceciliaolucifer
0

Lägg inte ut råttgift heller. Om gnagarna får i sig det och dör pga detta och din illern sen äter på dom. Så dör hon av förgiftning.

[lundholm]
0

#8-9 nej varför skulle jag lägga ut råttgift.. jag är inte helt puckad..

jag ger vitalin… duger det ?

jag var bara osäker på om iller klassades som gnagare och om det skulle          vara nått problem med denna apparat och det har jag fått svar på nu

jätte bra !!!!

JossanH
0

#10 Många ger råttgift när de har problem med möss. Det är inte alla som tänker på att katter, hundar och illrar kan dö av att äta på möss som avlidit pga råttgift. Bättre att varna än att någon får lära sig det den hårda vägen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
0

lundholm, de fragade for att de faktist bryr sig om illrar och inte for att vara besserweissar Glad

Medarbetare på matlust