Illerintresserad kompis.
Har en kompis som länge velat ha en iller (sedan hon var 15, hon är 22 nu), men hon vill ha mer information om vad en iller innebär med mat, omvårdnad, hur man tar hand om en iller och vad som behövs helt enkelt.
Då hon nyss flyttat till en egen lägenhet har hon inte internet just nu och bad då mig kolla upp lite info om just illrar. Och då tänkte jag direkt på detta forum. Och nej, hon kommer nog vänta ett eller ett par år till innan hon skaffar en iller, men det är ju alltid bra att ha information i förväg så man vet vad man gör 
All hjälp uppskattas, och har ni frågor är det bara att fråga på. :)
(Visste inte vart jag skulle lägga detta inlägg, så ligger det fel är det bara att flytta. :3)
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
jag kan inte så mycket men jag har fått fram massa fakta genom att
1:googla
2: kolla igenom alla forum som redan finns, det finns ganska många likadana som denna, så kolla runt lite så hittar du säkert massor :D

Den bästa erfarenheten innan man skaffar iller är att faktiskt åka och hälsa på folk som redan har iller och en gång har varit i samma situation. Så många gånger som möjligt.
Innan vi skaffade iller läste vi på massor och hälsade på några stycken för att få träffa djuret på riktigt, men i efterhand har man insett att vi skulle nog ha forskat ÄNNU mer, för det går verkligen inte att jämföra ett besök på en timme eller flera timmars googlande med verkligheten.
Försök hitta någon som har iller i närheten och åk och hälsa på OFTA och ställ ALLA frågor ni kan komma på.
Lycka till!
Tack för tipsen.
#2 Får ta och säga till henne det. Hon letar ivrigt efter folk i närheten som har iller redan, så hon kanske har hittat nån.
Men hur vet man vem som är en seriös illeruppfödare? Lite sånna frågor har hon, för hon vill verkligen inte stödja illerfarmar eller så..
Vad som är en seriös uppfödare är upp till var och en att avgöra. En del anser att man är oseriös om man säljer ovaccinerade valpar medan andra tycker det är okej osv..
Hon får helt enkelt läsa på, träffa illrar och illerägare och bilda sej en egen uppfattning :-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#4 Okej, jag meddelar henne. Men finns det några speciella varningstecken man ska se upp för vad gäller tex annonser på nätet så man inte köper från farmare eller så?
#5, om inte annat lär man ju märka det när man åker för att hälsa på illern :) Farmare föder upp sina illrar i burar.
#6 Oki doki lokie. :)

I mina ögon är en seriös uppfödare någon som ställer frågor till valpintressenter och är noga med vilka som får bli nya hem åt deras småttingar. Någon som tar ansvar för alla sina illrar och har vaccinerade djur, det handlar om ett enda vaccin för iller så det är inte svårt eller dyrt, och säljer vaccinerade valpar. En uppfödare som vill att man kommer på besök innan något bestäms säkert. Sen är det också viktigt för mig att "min" uppfödare ger ett bra foder, har en bra tanke bakom sin avel och använder en uppfostringsmetod som jag känner mig bekväm med.
Dom flesta seriösa uppfödare annonserar inte i första hand på blocket heller. En del gör det men som sagt, inte dom flesta och inte i första hand.
För att lära sig mer om iller rekomenderar jag som alla andra att träffa illrar så mycket som möjligt och att komma in här och läsa och ställa frågor. Och vara källkritiskt, läsa på många ställen och ifrågasätta för det finns mycket information som är ouppdaterad eller kommer från länder där saker och ting är annorlunda.
Och, vad hon än gör, läs ingen av dom svenska illerböckerna.

Be henne läsa boken "ferret for dummies" Men då får man samtidigt tänka på att alla lagar i den boken stämmer inte med våra svenska men annars är det en okej bok