Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 971 ggr
FerretCrow
2011-11-09 22:16
0

Sel träning?

Hej på er alla.

Jag undrar om någon har bra tips på sel träning av iller?

Har ju haft illrar som kommit som omplaceringar och haft sele tidigare och miilo som kom som valp var inga problem alls.

Min nya tös Lacina på 17 veckor får total panik då man försöker med sele.

Någon som har bra tips?

Ska man he på selen och låta henne ha den inne eller ska man ta på selen och gå ut direkt för att få henne på andra tankar?

ElinaPersson
2011-11-09 22:35
0

Gillar hon att vara ute? Blir hon totalt skräckslagen o panik osv utomhus så skulle jag väll inte utsätta min egna iller för 2 panikmoment i 1.. Då blir det liksom en dålig grej av allt :D 
Däremot om hon uppskattar att vara ute och kanske kan släppa själva "sele" grejen fort så, ja.. Varför inte testa?
Däremot känner ju inte ni varandra så jättebra än och tryggheten blir, sådär?

Men iof, jag är ingen expert i ämnet.. Säger bara vad jag själv kände..

Bättre tips hoppas jag på för din skull Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Nilam
2011-11-09 22:37
0

Min iller gillar INTE selet inomhus, så jag sätter bara på det precis innan vi går ut, så nu har hon lärt sig att sele på betyder promenad ^^ Utomhus är hon dessutom för upptagen med allt spännande för att störa sig på selet.

FerretCrow
2011-11-09 23:01
0

#1 Jag vet ju inte om hon gillar att vara utomhus. hon landade hemma hos mig natten till måndag och får panik av att jag lägger selen på hennes rygg. Så jag har ju inte fått ut henne alls. Kan tillägga att jag då ej ens stängt sele då hon får paniken.

#2 Jo det var så jag tänkte oxå. Men samtidigt kan hon få panik och ta sig ur selen =(

Som sagt är hon ny hos mig och vi gör allt i sakta mak och sitter mest och pratar och lär känna varandra i den takten jag ser att hon mår bra av. Men tipsen tänkte jag kan vara bra att ha då detta med sel träning kommer ;)

UlrikaD
2011-11-09 23:07
0

Har hon haft sele på sig innan, eller är det helt nytt för henne. Vet du det?

Har aldrig haft en iller som varit rädd för selen, men när jag jobbade som hundinstruktör fick vi ju jobba med hundar som var rädda för kopplet.

Då klickertränade vi dem. La halsbandet på marken med en godis bredvid. När de sniffade på halsbandet, klicka och belöna. Och gå vidare tills de snuddade det när man höll det, sen när man la det på dem osv.

Men då var det ju djur som hade en djup rotad rädsla för halsband, blivit utsatta för olika saker så halsbandet verkligen var ett hot för dem.

Om hon aldrig sett en sele förut så är det antagligen bara ovanan som gör att hon blir rädd.

FerretCrow
2011-11-09 23:10
0

#4 Hon har aldrig haft sele på sig =( Tror inte det är kopplet då jag enbart har selen med öppna remmar och när jag lägger det på ryggen på henne får hon panik och hugger direkt och till och med skriker till =( Så innan jag prövar mer vill jag att hon ska hitta en trygghet i mig. Men det med klicker och godis kan man ju pröva iaf på selen.

UlrikaD
2011-11-09 23:17
0

Fel färg på selen kanske för tösen:)

Klicka in henne med godis att komma till dig så hon har den kedjan dig+klicker+godis+positivt. Och sen lura in selen i bilden.

Det brukar gå ganska snabbt med klicker och godis faktiskt.

Hade en omplaceringskatt en gång som aldrig gått på lådan och var avlivningshotad pga detta. Klickade in honom på lådan. Sen fick vi ett litet bakslag för han gick inte ur lådan igen utan han kunde gå in säkert 10 gånger i timman bara för att få godis i början. Men slutresultatet blev bra iallafall:)

FerretCrow
2011-11-09 23:21
0

#6 Attans jag som hoppades hon var en Rosa tjej ;) Men tack för alla tips. ska pröva detta bara hon blivit lite mer trygg.

ElinaPersson
2011-11-09 23:22
2

#6 Haha katten var ju inte dum! det var ju godiset han ville ha och det var det han fick ;) Är det så man ska testa mot mamma? stänga in sig på rummet tills jag får godisskålen upptryckt under näsan på mig Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

UlrikaD
2011-11-09 23:29
1

Nä, katten var helt klart smartare än oss.

Var precis i början på våran klickertränings-utbildning och vi fick olika "uppdrag" att lösa.

Vet inte hur man klickertränar föräldrar dock, det var nog överkurs:)

Men däremot har jag lärt mig att valla kycklingar från ett ställe till ett annat, och klickat in en alpacka att slänga papper i en papperskorg. Det var då jag insåg att jag ville ha en alpacka. Snacka om OT.

Men iallafall, lycka till med selträningen:)

HannaM
2011-11-09 23:31
0

Gör upplevelsen positiv (genom godismuta tex) och ta det lugnt och stegvis. Sluta alltid när det går bra.

Saga85
2011-11-10 02:10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag inte behövt selträna med iller, då både Maja och Zingo hade/har selvana, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så mycket svårare än att seltträna en sån här liten krabat. (Så vida inte illern har dåliga associationer till koppel).

Min lilla Mini tyckte inte alls om selen först. Hon bet som tur var inte efter mig, men rusade iväg så fort den kommit på. Lät henne traska runt en stund (inomhus) och upprepade dagligen. Tog dock inte många gånger innan hon blev såpass säker i selen att jag kunde ta ut henne lite i trädgården (med kopplet på, sittandes). Steget efter det blev utflykter. Hon var även lättare än en iller att ta upp i famnen när hon blev trött. Oskyldig

Ceciliaolucifer
2011-11-10 09:13
0

Tim var skogstokig i början, så jag hällde en stor pöl vetegrodsolja framför henne och kunde då enkelt sätta på selet.

Jessica Holländare
2011-11-10 09:44
0

Mina fick ju inte panik, men jag fick dock vääldigt många bett i början. De första gångerna lyckades jag inte ens få på skiten för de bara åt på mig! Men sen när jag väl fick på selen fick de gå med den inne en stund för att vänja sig.. Blev full fart på dom. Gjorde så några dagar innan jag gick ut occh väl ute var de överlyckliga!! :) Lycka till!!

JossanH
2011-11-10 13:54
0

Prova med att ta ut henne utan sele för att se hur hon reagerar på att vara ute i famnen. Är hon nyfiken går det nog bättre att ta på selen när hon är ute.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2011-11-10 21:14
2

Tack för alla tips. Är mega glad för nu Har hon iaf börjat använda lådan ;) Lite mindre torkning klagar man ju inte över direkt.