Varför tidig brunst?
Varför bli mina illrar könsmogna så tidigt?
Jag har det inte speciellt ljust hemma och inte varmt heller. Mina går ute hela somrarna i en stor utebur. Vi är ofta på promenader kvällstid under höst och vinter.
Både Theo & Blight blev könsmogna tidigt, runt 6månaders ålder, Druie likaså, Mynta fick nyss ett chip då hon började dofta brunst men jag såg ingen svullen vulva (möjligtvis inverterad) och hon är född 24/4-11. Tycker nu att Tim har börjat också.
Doften går inte att ta miste på. Valde att sätta in ett chip på Mynta då jag inte vill att dom andra som är chippade ska triggas.
Vad beror det här på? Samtliga berörda helbarfas, inget sockergodis, inga tända lampor när vi inte är hemma, sparsamt tända lampor när vi är hemma, elementen sätter vi på när vi vill ha runt 19-20 grader inomhus. Balkongdörren är ofta öppen.
Någon?
Jag också undrar över det förra året min Gunnar gick i brunst redan när han var 6 månader trots att vi bodde i en väldigt mörk lägenhet och vi gick dagliga promenader, han halvbarfades.
Min års valp Bertil gick i brunst redan på slutet av 4 månad och på slutet av 5te månad fick han Suprelorin då situationen hemma blev jätte jobbigt - han försökte *sätta sig* på allt han såg, speciellt Gunnar. Bertil också halvbarfas och går ut dagliga promenader, väldigt lite lampor tänder vi hemma, temp. ligger på mellan 18-19 grader så jag vet inte vad det beror på…Känns som om det beror helt på individ
Välkommen till ferretplanet.se :)
Ja, Göran fick ju impantat för en vecka sedan pga tidig brunst… :/
Jag tror helt enkelt att vi kan göra väldigt lite för våra illrar så länge dom bor inomhus. Oavsett om vi låter bli värmen under hösten och försöker ha det lite extra mörkt så är det både betydligt varmare och ljusare hemma i lägenhet än ute i det fria. Även om vi inte har lampor tända så blir det ändå aldrig samma mörker i en stad som ute på landet.
Det är bra att göra så gott man kan, men jag tror sällan att 19 grader i en lägenhet gör lika stor "nytta" som minus 20 på utsidan. Vi får nog acceptera att vi ingriper mer än vi vill tro och önskar…
Sajtvärd på Iller.ifokus