Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 3097 ggr
emeliefloren
0

Skaffa iller, har hund..

Hej! (ny på den här sidan :)

Jag har 2 hundar, en labbe och en chihuahua. Och jag tycker att iller verkar som ett helt perfekt husdjur! Supersöta, bra storlek och liknar hundar litegrand i sättet de är, har jag fel?

Men fråga är, passar iller ihop med hund? Jag är säker p+å att mina hundar inte skulle skada illern, speciellt inte när dem förstår att det är en familjemdelemm. Dem är vana vid hamster oh marsvin.

Men frågan är: Kan illern skada hundarna? Syftar mest på min chihuahua nu på 1,2 kg. Jag har möjlighet att hålla dem avskilda, men det hade u vart kul om de kunde vara tillsammans, och kanske till och med leka?

Jag vill ha en iller-hona isf.

Så bomba mig fakta tips och råd! :D

FerretCrow
0

Risken finns ju att en större iller kan ge den lilla hunden på 1kg ganska bra med stryk, jag skulle aldrig lämna dom ensamma

becka89
0

visst skulle det säkert gå att ha iller och hund har själv testat setta ihop min ena hona på 1kg med en schäfer blandning på 35kg, schäfern var mer rädd än illern så han fick panik och min hona jagade honom då hon var jätte nyfiken, men skulle jag själv ha en hund skulle dom aldrig få vara tillsammans ensama då hunden kan göra illa illern eller tvärtom att hunden hugger ihjäl illern..

emeliefloren
0

jag är väldigt säker på att sazzi aldrig skulle öra det hon är gammail och vis och skulle aldrig hugga en anan varelse, hon är genommjuk. Men min fråga är: vad har illern för bett? Har dem tänder som liknar en hunds eller som en hamster?

men om man har haft illern som unge tillsammans med hundarna och dem går bra ihop, hade ni fortfarande inte lämnat dem ensamma då?

Jag har inga problem med att ha dem åtskillda, jag har ha illern i ett annat rumm när jag inte är hemma, är bara nyfiken :D

fråga: luktar okastrerade honor mycket? om man har en iller som väger lika mycket som chihuahuan, vem skulle ha övertaget i en "fight" då? bara ren nyfikenhet som sagt! Inget jag tänker testa :P

Lillfemman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har min iller tjej ihop med två pudlar ibland, men senast häromdagen så attakerade illern lilla pudeln som satt i vår soffa, detta kom från ingenstans.. hon hängde i pudelns fot :/ men vi fick snabbt bort henne… detta kan ju dock ha något med revir att göra vet inte säkert. En iller har väldigt vassa tänder. Kan säkert gå bra, men jag skulle nog inte heller våga lämna dem ensamma.. Hundarna är lite tillbakadragna och illern är mer på.. i mitt fall

En bra sak kan nog annars vara att låta din hund hälsa på illern utomhus på "neutral mark"

så här ser tänderna ut.. :)

TottsiGirl
0

Illrar är rena köttätare och inte gnagare vilket gör att dom har tänder som en hund. 

I vissa fall funkar det bra att ha hund och iller ihop i vissa andra fall har det slutat mindre lyckligt. Även för vissa som haft hund och iller ihop länge så har det en dag gått illa. Jag hade aldrig lämnat dom ihop ensamma.

Vem som skulle gå vinnande ur en fight de vet ja faktiskt inte men illrar som verkligen är förbannade kan ju slåss och bråkas riktigt hårt och illa.

Okasterade djur och valpar luktar alltid mest. Men eftersom man alltid kasterar en hona (om hon inte ska användas i avel) så är det ju inte så länge dom luktar. En okasterad hane tycker jag luktar mer och dom kan man ju ha okasterade mycke längre och på så sätt få stå ut me lukten ännu längre om man vill..

Kan tipsa dig om att kanske söka efter illerägare i din närhet kanske via forumet och på så sätt få träffa illrar live se hur dom beter sig och luktar. För öven kasterade illrar luktar ju just iller vilket många kan tycka är en rätt speciell och inte alltid så god doft.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

emeliefloren
0

Jag funderar på att ta en kull någon gång i framtiden, men det kanske är bättre att skippa det..?   Men om jag endå skall kastrera honan så vill jag nog hellre ha en hane (och kastrera) då dem ofta är lite större, och då kan man döpa den till Göran, det ultimata namnet ^^

vad tycker ni är bäst hane eller hona? fördelar vs nackdelar? :D

UlrikaD
0

Att välja hona eller hane utifrån vad man ska döpa den till är väl knappast ultimat:)

Det jag skulle vilja säga är att om du bor hemma så måste hela familjen vara med på Att skaffa iller.

Är dina föräldrar villiga att toa-träna, bitträna valpen när du är i skolan. Är de villiga att torka bajs när du inte är hemma? En iller kan vara mycket svårare att få rumsren än en hund.

Angående att lämna hund och iller tillsammans ensamma. Jag har en hane hemma som är nästan 3kg med världens tryck i käkarna. Så man måste ha med i åtanke när man blandar djurslag att man måste ha koll, olyckor kan hända.

En hund kan vara aldrig så snäll i hela sitt liv, men om en iller helt plötsligt hänger fast med sina rovdjurständer i hundens läpp och vägrar släppa taget, då vore det inte underligt om hunden bet ifrån. Så olyckor kan hända hur snällt ett djur än är, vare sig det gäller illern eller hunden.

emeliefloren
0

jo det är sant, i det läget hade hon nog markerat, med inte bitit ihjäl den! När vår lilla försökte amma på sazzi, då tog hon ett grepp om henne och slängde iväg henne :/ inte en skråma! bara markering :P

jag jiobbar på det, jag har min egna lilla process som kan kör varje gång jag skall skaffa ett djur, och det börjar med att samla fakta, och övertyga mina föreldrar :P och så får jag betala själv :p Men dom älskar alla djur när dom väl kommit hit, min pappa var väl inte sådär jätteglad i o skaffa chihuahua, det tog mig 2 år att övertala :/ men alla älskar henne och det var det bästa valet på länge :p

jo, men jag är amatör inom iller, jag vet typ ingenting så för tillfället kan jag inte gå på annat än namn och storlek typ för jag vet inga fler skillnader xD eller jo fäg okså! :D

så jag vill lär mig!…. ALLT! :D

Hayley
0

har illrar och hund tillsammans dock ALLTID under uppsyn, när mina egna pälsar levde var det inga problem att ha illrarna och min fralla tillsammans, dom sov mest allihopa men nu när dom gått bort och jag har min mammas illrar hemma så låter jag inte dom vara tillsammans med min hund lika ofta, dels pga att mammas illrar har ett annat temprament och dels pga att dom är yngre och snabbare.

Skulle det mot all förmodan bli en fight mellan illrarna och gibson (hunden) vet jag inte vem som skulle gå vinnande ur den, även om illrarna är små, snabba och otroligt smidiga så har jag endock en fransk bulldog (med betoning på bulldog) och skulle han hamna i ett trängt läga så skulle bulldoginstinkterna komma fram vilket göra att han kommer bli en mördarmaskin som vägrar att stoppa. (han må vara världens mespropp men jag kan inte garantera att han inte kommer bete sig som en bulldog om tillfället skulle ges)

Jag har innan haft både hund (vässjötaspets blandat med dvärgcollier), katter (norksk skogskatt) och iller tillsammans utan problem, dom var bästisar allihopa men jag skulle endå inte riskera något och lämna dem ensamma.

Oavsett hur söta och snälla djur må vara så får man inte glömma av att dom just är djur och man kan inte garantera att dom inte skulle bli "monster" om dom får tillfälle för det. oavsett vilket djur man än har! (förutom fiskar, har svårt att se en aggresiv guldfisk framför mig) =)

LisenN
0

#8 Gör det RIKTIGT ont eller om hunden blir rädd kan man aldrig vara säker på att den enbart markerar lite försiktigt. Det kan även bli en markering som tar olyckligt och ställer till stor skada.                       Man kan heller aldrig veta när/om en stor hund råkar sätta ner tassen på illern..

Jag har hundar och illrar men vågar inte "testa" ha dom tillsammans.  En olycka händer så lätt!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

emeliefloren
0

jaa.. hur gör du för att hålla dem isär då? har dem sldrig träffat varann ens under uppsyn?

Hayley
0

#11 menar du mig eller #10 LiseN?

Jag har mina illrar i köket, en barngrind imellan och hunden i resten av lägenheten, sen varierar jag, ibland får dom vara tillsammans i hela lägenheten men oftast när illrarna ska springa runt så stänger jag in hunden i en valphage om jag inte kan ha koll (som när jag ska städa i ett annat rum).

emeliefloren
0

menade lisen, men du var hemskt välkommen att svara du med! :D

ja men jag kan nog lösa det, illern får väl vara i mitt rum på dagarna då, illersäkrat och så.. men det hade vart bäst om den höll sig till lådan då för jag har heltäckningsmatta xD fast min chihuahua drar några korvar under sängen ibland när det är snö/regn , då väntar jag tills de torkan och sedan plockar upp dem.. men hur är illerbajs? är det hårt eller kommer det att "smälta" ner i mattan?

förresten.. jag har fått upp "min" bild nu av en stor mörkt viltfärgad kastrerad hane, som heter… ÅKE :P  Men den bilden kan ju lätt ändra sig :P

VeronicaKahlbäck
0

#13 heltäckningsmatta och iller känns tyvärr ganska omöjligt:/
Har tre "rumsrena" och en som visar var lådorna inte står, hon har gjort det nu i 20 månader och envis som jag är har jag inte gett mej än men ingen kan nog påstå att det ser ljust ut hehe..
Jäkligt dumt exempel egentligen men det är mååånga det tar tid att få rumsrena det lilla djuret producerar mer avfall än man tror!
Men är det inte dags att byta golv;)?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

emeliefloren
0

men jag funderar på att bugga någon form av valphage…med typ en trä/plastskiva i botten och ca en decemeter upp på kanterna, och sedan nått nät, trä, glas? som väggar, och där inne får det vara säng, mat, toalett.. ett par kvadratmeter, tills den blir rumsren.. är det elakt att lämna illern i en hage under dagen när man inte kan ha den under uppsikt?

kan man ha illern i en utebur, som en kanin? med hage och sånt..?

eller blir det till o lägga golv i rummet? vilket inte är det bästa alternativet just nu :P

emeliefloren
0

la in mattan för typ ett år sedan xD

HolyFuck
0

#15 Minsta godkända ytan för en iller är 5kvm, om jag inte minns fel. Och det borde ju ändå hinna bli några timmar där under dagarna.

Personligen tycker jag att kök passar väldigt bra. Det är alltid nära till vatten och papper ifall en olycka händer. Dessutom brukar många kök redan vara väldigt illersäkra, inte så mycket utrymmen eller så som de kan försvinna in i.

Lillfemman
0

Heltäckningsmatta + iller = njaaaaae! :)

Det kommer lukta, 20 lager tidningar i varje hörn då isf under lådorna :) Kan ta ett par veckor innan den blir rumsren, sen är det inte säkert att illern är rumsren hela tiden. Mycket jobb med det! En iller behöver mycket utrymme att springa på, är väldigt nyfiken av sig.

Gottfridsson
0

Ofta finns det passbitar mellan köksbänk och vägg. Bakom passbiten är det vanligtvis ett tomrum, där illern kan ta sig över sockeln och in under skåpen. Det har hänt att folk fått riva köksinredning, för att få tag på djur som inte gått att locka fram.

emeliefloren
0

men om jag har en valphage, med plastgolv typ, och mat, vatten, kisslåda, sovplats+leksaker.. är inte det ganska bra för att lära den bli rumsren? eftersom det är en liten yta så hinner den ju till toaletten :P och den vill ju inte bajsa vid sovplats, lekplats eller matplats, då har det ju inte mycket val, mer är att gå på lådan? Och det kan vara valpens egna lilla plats, där den får vara ifred och sova, och sedan får den vara med mig så mycket jag bara kan! men löket skulle nog inte familjen vara jättnöjd med att ha en iller i :/ men det löser sig nog! vi kanske flyttar snart till en villa ist för radhus, och jag hade nog änkt köpa den i sommar så vi får se :D

jag har ju 2 hundar så jag vet ju hur man får dem rumsrena, fast illern kanske är lite svårare men jag är envis så jag löser nig det :D

allt är möjligt i min värld xD

LisenN
0

#11 Nej, att låta dom träffas under uppsyn skulle förta hela vitsen med att hålla isär dom.. Min hane väger 45 kilo, råkar han trycka till med tassen på en en kilos iller kan det vara kört, den risken tar jag inte!

Illrarna har 2 rum + utegård, hundarna har resten.

Å ja, lagen säger minst 5 kvm, själv skulle jag inte stänga in mina på så liten yta, dom blir knäppa av att inte ha nåt att göra.. När dom var valpar var den än mer otänkbart för då har dom MASSOR med energi som måste tömmas för att det ska gå att ta i dom ;-)

Illrar är inte i närheten av hund eller katt när det gäller rumsrenhet tyvärr. Vi har tränat stenhårt och ändå är det två som ofta sätter sej brevid lådorna (3 lådor/rum just nu)..

Det är ju inte fel att vara optimistisk men när det gäller iller är det bra att vara realist. Många illrar blir aldrig HELT rumsrena och som fler redan sagt är heltäckningsmatta och iller ingen vidare kombination. Det är dessutom ett väldigt aktivt djur som lätt lägger till med "dumheter" om man håller dom på liten yta och/eller inte stimulerar dom nog mycket.

Vad gäller tänderna så har dom ungefär som katter men jag har aldrig sett nån som blivit biten av en katt och fått lika stor skada som jag sett efter illerbett.. Dom kan bita/gnaga HÅRT och vissa är svåra att få bitfria..

Läs på så mycket du kan och försök träffa många olika illrar innan du bestämmer dej så du vet vad det är du ger dej in på :-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

emeliefloren
0

ja, grejen är den att jag har aldrig träffat en iller, men jag och min kompis tänkte att vi skulle kolla upp om det finns någon iller uppfödare eller så i närheten som man kan få hälsa på :D

Men jag hade nog tänkt gå på promenad flera gånger/dag med illern och låta den busa lös med min grannes som också vill skaffa iller :P och klickerträna den etc.. det blir nog lagom aktiverad ska du se :D

i värsta fall får jag väll lägga golv igen då :P men som sagt så kanske vi flyttar innan vi skaffar iller, och då tar jag ett rum utan matta då ;) haha :D

Hayley
0

ett hett tips innan någon av er skaffar iller: träffa en eller flera så mycket ni kan! läs på både här på forumet och fråga ut illerägarna som ni träffar och ta reda på allergier osv osv men framför allt se till att bli biten det första ni gör så ni vet vad ni ger er in på. Även om man brukar säga att en iller är hälften hund hälften katt så är den helt olika alla djur jag träffat, deras mentalitet är speciell helt klart. kolla också upp olika uppfödare och ta reda på exakt VAD det är hos en iller du/ni söker.

Saga85
0

#19 Tack, nu har jag fått reda på ett nytt ord -passbitar Glad Tack, har bara kallat det "för ett hål där det går att ta sig in och sedan upp bakom köksbänkar/skåp".

#20 Fast att ha den i en valphage i några veckor, månader eller så är inte särskilt snällt (eller lagligt). Jag skulle nog snarare skippa heltäckningsmattan. Sen är det få människor som får sina illrar helt 100 på lådan. Sen när man tror att man fått sin iller toatränad hittar man en liten bajsgömma någonstans. Det är ju inte som med en hund som man går ut och rastar (min förra iller tyckte inte om att bajsa ute, utan brukade helst hålla sig tills vi kom in). Eller en katt. Jag vet inte om andra haft såna problem med kattungar, men för mig har det aldrig varit något problem med toaträning till dem. Antalet kattbajsar jag har plockat upp under mina 26 år (13 olika katter, varav 8 kattungar) har varit milslångt färre än de illerbajsar för de två illrar jag haft (den ena i ca 2 år, den nuvarande har bara bott hos mig i knappt ett halvår).

emeliefloren
2

jag tror att jag har en hel del att lära! :D  men jag tror nog att det bästa är att vänta och hoppas på att vi flyttar till en stor villa till våren, där den kan få ett eget rum, och en inhägnad i trädgården.. känns som att vi inte riktigt har plats med 2 hundar och en iller + 4 oers i vårt lilla radhus (100 kvm) utan det får nog vänta tills vi flyttar, om vi nu gör det.. för jag vill inte riskera att det händer något mellan hundarna och illern, och eftersom dem inte kan vara tillsammans så kan det nog bli svårt.. :P men jag skall läsa på och träffa uppfödare så mycket som möjligt, och i vilket fall som heldst så är det alltid kul at lära sig saker om ett "nytt" djur, för jag kan i princip ingenting om illrar, men jag tycker att dem är riktigt coola! nu börjar jag snappa upp lite, och det känns defenetivt som ett djur som jag skulle vilja äga! :D