Ska byta foder, invänjning(?)
Har fått upp ögonen för Carnia Lynx till min kille och tänkte byta till det i veckan.
Har läst att detta foder kan kräva lite invänjning då det kan/ska vara rätt starkt för en ovan mage.
Funderar då på vad som underlättar invänjningen ytterligare,
om man kan blöta upp det nya fodret tillsammans med det gammla de första dagarn eller veckan?
Eller är det bättre att bara blanda dem torrt med varandra?
Killen fyller 4 år snart och har väl fått byta foder några gånger men har aldrig märkt av att han fått problem med magen vid foderbyte.
Blanda i lite av den nya maten i den gamla bara, och sen öka på den nya maten mer och mer :)
Jag brukar även ställa en liten skål brevid den vanliga matskålen så att jag märker om ngn är där och smaskar ;)

Jag hoppades på att det inte skulle behöva vara svårare än så!
Tack för svar.
Vi har bytt till Carnia och det har funkat bra för oss.
Blanda torrt, och börja med ca 1/3 Carnia blandat med det gamla fodret och kör så en vecka eller så, öka sen på med ca 2/3 Carnia och kör så nån vecka. Verkar det gå bra och de inte har några magproblem, eller bara lätta övergående, så är det sen lugnt att fasa ut det gamla fodret.
Våra fick gå ganska länge på blandning, till det gamla fodret tog slut, men det spelar ingen direkt roll.
Vi provade även Orijen för drygt en år sen, men det blev våra väldigt lösa i magen av och det var inte övergående så det fick vi sluta med. Sånt är ju individuellt men en grej att hålla koll på.
Hoppas verkligen att Bernard vill äta Carnia Lynx eftersom vi vann ca 15kg på utställningen. :-)
#4 annars får du donera till Hobbe ;)
Jag ställde fram tre olika skålar två med Totally Ferret (olika sorter) och en skål Carnia Lynx bara för att se vad Hobbe skulle välja. Han valde Carnia men har småätit lite av de andra också så jag kommer snart blanda dem lite tror jag eller vem vet ombyte och flera skålar kanske gör livet tillfälligt lite roligare tills det gamla fodret är slut