PResentationstråd illrar!
Här kan vi presentera våra illrar.
Lägg in ålder, vad dom heter, vad dom kommer ifrån och vad de har för personlighet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Namn: Ixid´s Fat fudge (Triton aka Skit)
Född: 2006
Skit är en iller som inte är som alla andra. Han har varit fantastiskt mot mig sedan han var liten men har problem med många andra.. Framförallt män.
Skit är en plånbok/fodrals-tjuv och har gett matte gråa hår ett antal gånger när han lyckats stjäla plånboken och gömt den i själv soffan.
Det bästa förutom b-vitamin är nog promenader där han själv får bestämma vägen. Skit är ingen iller som är så där söt och mysig så att man hela tiden vill säga ett "naaaw" men Skit är en iller som sätter sina spår djupt in i sin familj.
De närmsta är inte de enda Skit har satt sina spår i.. Han kan sätta sina spår på de flesta ;) Gärna illrar. Han är en riktig krokodil som biter och gör "dödsrullningen". Trots sina 800g kan han skrämma stora illrar på flykt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Namn: Norrskenets Sunny (Marcello)
Född: 2010
Marcello är en iller som är alla mina drömmars iller samlad i en kropp. Jag ser flera drag från mina första 2 illrar i honom. Han har en liten brist och det är att han har börjat bita gäster i fötterna :S annars är han enligt mig helt perfekt.
Älskar att promenera ute men vill gärna ligga i knät och sova framför TVn. Hans senate absolut roligaste sak han börjat med är att hoppa upp och ta tag om mina knän när vi är ute och busar.
Marcello har hörsel som heter duga. Att försöka smyga in i TVrummet och sätta sig och äta är omöjligt då han hör så fort man ställer ned tallriken på bordet och ska då försöka sno åt sig något gott.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Namn: Midnattsolens Rimfrost (Vicente)
Född: 2011
Vicente är en iller som man vill ge bort till närmsta granne ena sekunden för att sedan aldrig släppa honom ur famnen andra sekunden. Han är min första iller som har lite problem med lådan (trots slavisk träning) och det är väl då jag vill ge bort honom allra mest ;)
Vicente gick från en symaskin till en avslappnad mysklump. Han gillar att vara ute men uppskattar inte promenaderna på samma sätt som att stå stilla och gräva. Han är lite lurig med nakna armar och kan ibland bita utan anledning men oftast är han en riktig mysgris.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Namn: Raggarillerns Handsome Archie (Plexus)
Född: 2011
Plexus är min första iller, han är väldigt nyfiken av sig och vill stoppa näsan i precis allt.
Han går lös på tennisbollar och älskar såklart att gosa. Han är den snällaste illern som finns, jag biter sällan folk som kommer till oss, har hänt en gång att han fick en förkärlek till ens näsa men de har bara hänt en gång. :)
Promenader älskar han då människor tycker han är så intressant, under promenaderna älskar han en stubbe som han alltid gräver i, vareviga gång.
Envis är han också men bara för sig själv, han suckar när de inte går som han vill. Ex. när han försöker klättra upp på soffan men faller ner du kommer en stor suck, men han ger sig inte. Ibland har han nog suck tävling med sig själv tror jag. :)
Verkligen underbar iller som går på låda och knappt biter ens vid bus. 
Med Vänlig Hälsning
TereseStromberg
http://www.tezzstromberg.n.nu/
Namn: Lyssa (okänd bakrund)
Född: Maj 2010
När vi åkte för att titta på Lyssa så låg hon i en liten bur och misstänker att hon spenderat sina första 7 månader av livet i den. Hon verkade inte ha fått någon hantering och bitträning heller. Ingen vidare nybörjar-iller, men jag kunde inte lämna henne där.
När hon anlände till vårat hem var hon ett monster. Inte bara att hon bet, hon sprang efter oss och attackerade. Min sambo som inte haft djur under sin uppväxt var helt förtivlad. Själv hade jag svårt att se ljuset i tunneln.
Men, med lite positiv förstärkning (och skyddshandskar) lyckades vi vinna hennes förtroende!
Idag är hon våran solstråle! Hon bringar glädje och skratt till våran vardag (som förövrigt INTE är en grå vardag) ;)
Lyssa gillar att mysa, busa och sno våra pennor. Hon är också en riktig sömntuta! Tar man upp henne till ansiktet så kan man ofta vänta sig massa pussar. Hon älskar att klättra runt och upptäcka nya platser, dock är hon klumpig och faller ofta ner flera gånger innan hon når den där höjden hon så gärna vill åt ^^
Namn: Devlis Mr.frost (Frost)
Född: mars 2010
Mr.frost är en väldigt kaxig kille, han har alltid haft problem med killar och speciellt min sambo då han inte alls vill lyssna på honom utan mer vill reta upp honom. Han älskar att sno mobiltelefoner och plånböker i skinn och mina bh:ar är han tokig i.Ena stunden kan han vara jätte go och mysig medans i andra sekunden vill man bara skicka iväg honom till någon annan.Han är väldigt tjurig av sig och fräser åt inget man behöver bara ta upp honom så fräser han åt en och blir sur. Han är en av dom sämsta av våra två illrar på att gå på toa utan tycker det är roligare att gräva i den, han är galen i att bada i vattenskålen och att gräva ur vattnet.
Namn: Trollskogens Mercedes (mercedez)
Född: Maj 2008
Mercedez kom till oss som avlivnings hotad omplacering då var hon ca 4-5månader gamal, vi ringde ägarna och tvekade inte att hämta henne utan ringde pappa och fixade skjus, när vi kom dit var det kärlek vid första ögonkastet=), en riktigt busig tjej som började leka direkt och poppa, hon var jätte glad när vi skulle åka hem med henne, När vi gått och väl kom hem klev hon ur transportburen och poppade och tycte allt var jätte roligt, har fått mig 1 eller 2 bet av henne vid lek inget annat, hon är världens underbaraste tjej som älskar strumpor och knutar men för det mesta tar hon allt som går att gömma.Hon hatar att bada men älskar att riva ut våra blommor.
Namn: Murgrönans Caliber
Född: Juni 2009
Caliber är världens goaste kille.
som liten var han inge kul, kanske för att jag va oerfaren?
han va hemsk, bajsa överallt och bet jämt! han "misshandlade" även min dåvarande pojkvän när jag inte va hemma. men nu är han såå underbar. hans måtto är att samla så mycke bhar han kan under soffan. älskar att bli kliad på ryggen och att sova. favorit leksak är en stor "studdsboll"
Namn: Willow aka Willa, Wills, Swills, Willis, Skitfia osv.. :)
Uppfödare: Kom till mig som omplacering förra året, men är till 99 % från Härryda. Född 11e maj 2010
Willa är en sådan galet fantastisk iller! Hon är pigg och sällskapssjuk. Älskar långa promenader, ibland tror jag hon är mer hund än iller :) Hon är väldigt snacksalig och poppar i tid o otid. Hon älskar att sova med mig i sängen om nätterna..och då kan det vara kul att väcka matte med ett naffs i knävecket! Hon är verkligen min stora lycka här i livet och kan alltid få mig på gott humör!
Namn: Baby Dru
Smeknamn: Druie, Druuuuuiiieee,
Född: 2009, importerad från Tjeckien
Druie är en glad kille i sina bästa år som spenderar sina dagar med att kraffsa på Mattes fötter för att tigga godis. Eftersom Dru är döv kommunicerar vi genom teckenspråk men det syns tydligt från hans sida idag att han inte är lika beroende av att vi tecknar med honom som förr när han var valp, han är bättre på att läsa av situationer och har därmed blivit mer självständig.
Den här killen älskar promenader och står vid dörren varje kväll och vill ut. Får han inte det så följer han Matte hack i häl tills hon ger med sig. Helst ska promenaderna vara låååånga och väder och vind spelar ingen som helst roll.
Druie är 100%-ig på lådan och bits garanterat till 110% i ansiktet om han får möjlighet. I övrigt bits han inte alls och är en glad liten prick.
Namn: Skrollan, eller Tjoffsan!
Född: 06-05-08 (?)
Uppfödare: ? kom som omplacering ca halvår gammal.
Fröken självständig som alltid ska klara sig själv. Kelar gärna, men på hennes villkor, henne får du inte bara lyfta upp hur du vill!
Vi överrsaskar matte ständigt genom att ta oss upp på alla tänkbara ställen som matte trodde var illersäkert. Överlistar mig totallt varenda gång!
Skulle gärna se hennes hemliga vingar!
Älskar promenader, då vi gärna går utan sele eller bara hänger med i mattes jack ficka, vi njuter iaf :)
Mattes och husses prinsessa! <3

Namn: Groggie, eller Putte!
Född: 07-04-13 (?)
Uppfödare: Från eskilstuna , sonya?
Putte då som han numera lyssnar på eftersom Groggie får han endast höra när han vart olydig ;-) är vårat lilla charmtroll. Han vill gärna ha närhet och har vart familjens lilla plutt, minsting i sina 4 år.
Vill gärna pussas och gärna bli buren. Älskar att sitta med på husses axlar/rygg när det vankas mat vid spisen.
Vi piper gärna när vi inte får som vi vill och självklart har han oss runt lillfingret precis som han vill ;-) Och allt ska självklart vara på hans sätt!!
Mattes och husses prins! <3

Namn: Hakuna Matatas Kicki (diamanten) Stella
Född: 14e Juni 2010
Strumptjuven nummer ett! Under varje liten soffa, bänk, säng i lådor hittar man spår efter tjuven. Innan tvätt får man gå och leta ihop alla strumpor.
När man vaknar på morgonen väntar hon utanför dörren och springer efter en in till badrummet. Ringer det på dörren så ligger hon alltid under soffan och lurar. När vänner kommer hem till oss är det kul att jaga deras fötter, speciellt om dem springer :) Hon älskar att gå ut när det är mörkt och gör alltid krigsdansen om hon får gå ut utan koppel på våran uteplats. Om hon redan sover kan man ha henne på magen och mysa en hel film igenom. Hon är pussig och busig! Och nu på sista tiden har hon blivit en tiggare, lägger sig under kylskåpet och tittar upp och hoppas att det ska ramla ner nån kycklingklubba :)
Min och husses ögonsten :)
Namn: Zahara (smeknamn: Bums)
Född 2005-04-14
Uppfödare: Johanna Winblad
Zahara är våran ögonsten, charmar alla med sin underbara personlighet! Hon är 99% på lådan, men har varit 100% fram till nyss (kanske åldern..).
Hon älskar mattes tomatsås och paprika men hatar kött i alla former.. Tar man fram en kamera så kan man räkna med att fröken fotomodell genast kommer trippandes!
Favoritsysselsättning just nu är nog att sova, pussa husse (om han druckit öl) och följa med på utflykter i husses/mattes jacka.
Hon är dessutom skunkexpert, hon mys-skunkar, toalett-skunkar, trots-skunkar och "Lailah-skunkar" (dvs lilla Lailah som vi valt att behålla från vår valpkull..).
Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu
Namn: Chaoticas Crystal Clear, Crystal (smeknamn: pistolen)
Född: 2006-05-08
Crystal är husses prinsessa, en väääldigt ljus pastelltjej som har förmmågan att alltid se helt oskyldig ut! Hon är född döv men det är inget som på något sätt legat henne i fatet, hon är precis lika uppmärksam på allt som dom andra, hon kan lukta till sig godis på en kilometers avstånd och är den som först uppmärksammar när någon kommer upp för trappan.
Nu börjar hon ju bli lite till åren och sova är väldigt skönt så det blir det mycket av, dessutom är det faktiskt jobbigt att hoppa över kanten på lådan när man är prinsessa och allt så ligger det en liiiten korv utanför som STINKER så är det damen i fråga som är den skyldiga. Hon passar nämligen på att tömma analkörtlarna vid toalättbesök!
Favoritgodis är paprika och mjukost, och om man får en bit fläskfilé utan fett eller senor så kan den kanske oxå slinka ner.. :p
Namn: HD Fatboy (smeknamn: pappan)
Född: 2007-07-17
Uppfödare: Diamantens
Fatboy är ett underverk utan dess like, hans mamma avled av lymfom när han var endast 6 dagar gammal, så han är min bebis! Jag satt hela nätterna med det lilla knytet och nappade och värmde..
Kan inte fatta att åren gått så fort, nu är han en "stor" pojke och har till och med börjat visa gubb-tendenser.., Han tillrättavisar dom yngre, retar gallfeber på Zahara och råkar husse glömma att ta upp honom på morgonen innan han går till jobbet, ja då är han sur heela dagen. Han skuttar runt och "muttrar" och vill inte komma när man ropar. Sen när husse väl kommer hem igen så är det ignorering på hög nivå från Fatboys sida!
Han älskar sin mat (Orijen) och vägrar äta nåt annat, kinkigare iller får man leta efter.. Vill inte ha nåt som helst i godisväg men kan väl eventuellt tänka sig lite vetegroddsolja vid kloklippning..
Han är en kelgris hela han!
Namn: Skorpan (smeknamn: Purpi)
Född: ingen aning, troligtvis under 2006 någon gång.
Upphittad ute någonstans i Jönköping/Husqvarna.
Skorpan är våran lilla "sovrumsiller", hon blev inte accepterad av dom andra och efter ett antal månader av kämpande så gav vi upp. I samma stund som vi släppte in henne i sovrummet så levde hon upp, hon skuttade och poppade och var helnöjd! Nu kommer hon upp i sängen varje kväll, tvättar husses hår, pussas och sen är det rallytajm i en kvart. När kvällsritualen är avklarad så går hon tillbaka till sin säng, dvs översta hyllan i husses garderob :p
Hon älskar öl och godis i alla former så ta med sig nåt gott när man ska gå i säng är bara att glömma! Häromkvällen tänkte jag att jag skulle ta mig ett äpple mitt i natten och det dröjde väl inte mer än 30 sekunder så hade jag en liten Skorpa sittandes i äpplet…
Namn: Joppe
Född: 2010-06-??
Omplacering, från uppfödare i Uppsala.
Joppe hämtade vi förra året från Västervik i årets värsta snöstorm. Han är världens sötaste nallebjörn med energi för 10, en riktig AdHd-iller :p
Promenader är favoritsysselsättningen och han kan gå och gå och gå och gå och sen gå lite till, hehe. Pussas är läskigt och godis är äckligt tycker Joppe! Han älskar att busa med sin kompis Spike som oxå är iller och bor ett par hus bort. Hans favoritkompis hemma är nog Lailah, valpen, för dom har lika mycket energi ;)
Dessutom är han en riktig Don Juan, han har tagit honor ur löp flera gånger och det boostar hans ego så enormt att han till och med försöker charma Zahara, men se där går han bet, haha.