Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1327 ggr
Alexandra83
2011-08-31 00:13
0

päls utväxt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min sötnos Jimmy blev opererat den 23 juli för tunntarm förstoppning.

Hans operationsår har läkt superbra synt knappt någonting på hans mage längre. MEN han päls har inte kommit tillbaka, inte ens växt hälften. Dem rakade av pälsen på hela magen nästan. På 3 av hans ben har dem även rakat en mindre yta för att sätta in nål men där har det växt fint och nu finns det nästan inga spår kvar. Men magen är naket. Finns bara små små gul nypäls typ

Hur snabbt brukar den växa tillbaka? Ni som har haft era djur opererade/rakade innan kanske kan upplysa mig.

Jag är ialla fall tacksam att han klarade sig för vi var så nära att förlora honom.. :-( Han återhämtade sig bra och är lika pigg och busig som innan. Har nästan gått upp alla gram han förlorade under den perioden.

emoflickan
2011-08-31 09:52
0

Det kan nog ta en stund att växa tillbaka, som tur är närmar ju sig vintern och då kommer ju vinterpälsen, det är ju lite värre om dom rakas efter den kommit :)

Doktor-och-Designer
2011-08-31 09:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ibland efter en operation kommer inte den nya pälsen förrän vid det naturliga pälsbytet, men som emoflickan skriver, snart är det dags för vinterpäls :)

Nilam
2011-11-02 11:20
0

När är det dags för vinterpälsen då?
Lyssa opererade ett brutet bakben i somras (början juli) och det är en fläck som inte växt ut :/ Hela hennes lår plus en bit upp på rygg/sida var rakat, nu har det mesta vuxit ut inklusive över ärret från operationen, men en "fyrkant" är fortfarande helt slät.

Förstår inte varför vissa delar runt om växte ut så fort men inte denna fläck…

Doktor-och-Designer
2011-11-02 11:31
0

När vinterpälsen kommer beror till stor del på ljuset och temperaturen där den bor. Är det mörkt mycket och kallt så kommer vinterpälsen tidigare, och tvärtom. Hos oss håller de flesta på att byta päls just nu. Det kan skilja någon månad hit eller för våra illrar, även fast de bor i samma hem med samma förhållanden.

När de har opererats kommer ofta pälsen tillbaka ojämnt. Det är vanligt att den kommer först precis vid opertionssåret och sen tar det längre tid lite längre bort från såret där det är rakat. Jag skulle tro att det kommer tillbaka där också snart när hon byter till vinterpäls.

JossanH
2011-11-02 11:33
0

#3 Det borde vara dags för pälsbyte nu. Vissa är tidiga andra sena. Vänta tills vinterpälsen kommit. Är det fortfarande kala fläckar så bör du nog uppsöka en veterinär men jag tror det kommer växa ut vid pälsbytet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nilam
2011-11-02 11:47
0

Okej, bör jag oroa mig för köldskador på den fläcken? Vi bor ju i Frankrike tills den 18 denna månad, och här är ju inte lika kallt som i Sverige (sällan snö). Är rädd att det blir skarp skiftning i temperatur för henne :/

JossanH
2011-11-02 12:03
0

Det är nog ingen fara. Illrarna klarar ju ofta att gå från en varm lägenhet till smällkalla vintern utomhus på promenad under vintern.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Doktor-och-Designer
2011-11-02 12:13
0

Det tror jag absolut inte du behöver vara orolig för. Även om de ha kala fläckar så verkar det mest vara tassarna som de eventuellt fryser om när man går ut  i snön :)

Nilam
2011-11-02 13:47
0

Okej, skönt att veta :) Tror inte Lyssa har något emot snön heller då jag fann henne sitta i gräva i frysfacket när jag skulle avfrosta för ett par månader sen ^^

Strumpan
2011-11-02 17:09
0

Men Kentucky opererades 9/9. De rakade nästan hela magen på henne och det har växt fort att det inte syns längre

Mvh Jenny

JossanH
2011-11-02 17:23
0

#10 Har hon bytt till vinterpäls där emellan tro? För då går det undan då växer pälsen ut samtidigt som vinterpälsen :)
Hoppas det är bra med tjejen förresten! Och med lille Cato också! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
2011-11-02 17:55
1

#11 Hennes päls har blivit tjockare, men hon började inte fälla förrens typ  denhär veckan. Lite skumt. Men ingen naken mage syns

Det är bara bra med dem. Vi har lämnat stan och alla avgaser och så de har fått lite större yta att springa på + att jag håller på att inreda balkongen till dem Glad. Vi har supermysiga promenadvägar, fält och skogar som vi går till varje kväll. De verkar trivas väldigt bra. Kom gärna och hälsa på om du e i krokarna Glad Kram

Mvh Jenny

JossanH
2011-11-02 22:26
0

#12 Är det fortfarande i Sthlmstrakten?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
2011-11-02 22:42
0

Javisst, Vällingby

Mvh Jenny

JossanH
2011-11-02 23:41
0

då får vi se om jag har vägarna förbi någon gång :) Alltid så kul att se hur det har gått för illrar man haft lite med att göra på ett eller annat vis så som Cato, och jag har ju extra tur då du har Skits syster! :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
2011-11-03 11:08
0

Det är bara att höra av dig =)

Mvh Jenny