Med förvåning och förtjusning
Hej alla underbara illerfantaster! Jag läser med ett leende på läpparna alla inlägg om gosiga små illerbebisar och allt pyssel runtomkring-vägning, fotografering, tuttkontroll, mammakoll och allt vad som tillkommer. För att inte tala om denna gemensamma glädje som illerfantaster verkar dela. Det känns som en fläkt och att hoppet inte är ute för mänskligheten! Den egentliga anledningen till att jag besökte den här sidan var att jag behövde ha tag i en iller som jag tänkte släppa på råttorna i huset och sedan låta sköta sig själv, men jag inser att min ide´kanske inte var så lysande som jag först tänkte.Jag kom alldeles av mig! Illrar verkar ju trots en del bitande vara sociala djur som tex hundar vilket jag i min enfald inte trodde. Det var en granne som nämnde det här med att illrar jagar bort råttor. Vår närmsta granne skall gräva upp runt sin grund för 100000 riksdaler pga råttplågan. Tyvärr beslöt sig ett gäng råttor för att flytta in till oss och rumsterar nu om för fullt i väggar och överallt. Jag hörde om ngt som kallas för jaktiller. Är det lösningen på mina problem? Alla råd mottages tacksamt. Tack för en trevlig sida. Hälsningar Katarina
Tjoho!
Kul att du missförstod oss rätt!
Du kanske kan surfa vidare till råttor iFokus och be omplaceringskoordinatorn hjälpa dig ;)
Seriöst så låter det som att du har ett omfattande problem med råttor - att dom är många helt enkelt. Jag tror inte att illrar är lösningen? En del bekanta tjatar och tjatar på mig under hela sommarhalvåret att dem vill ha illerbajs som dem kan lägga ut på tomten för att skrämma iväg sork och dylikt. Men jag vill inte påstå att jag har fått ngn som helst feedback på att det har funkat. Tyvärr :/
Lycka till!
/Cecilia,Lucifer,Hugo,Tigern & Bernard!
Innhållet i våra lådor verkar inte fungera speciellt bra troligen pga maten dom äter.
Och det där med jakt. Mina skulle ev jaga för att det är roligt nåt att leka med inte för nåt annat och när dom tappar intresset så struntar dom i det.
Naturligtvis kan jag bara prata om mina illrar och andra är kanske mer jaktbenägna
En granne har 2 utekatter och en terrier som jagar men hon har möss i huset ändå

haha. Mina barn berättade att de sett större skogsmus (ja …vi har problem med att de tar sig in i vårt kök….trots att det är ett radhus i stort radhusområde) i i vårt kök. Vi hade 5 stycken förra året vi fångade o satte i bur då de är födda under vår diskbänk. satte ut dem som nu då det inte är för kallt för överlevnad. Iller verkar inte vara någon lösning i detta problem då de kom tebax. eller så gillade de värdarna o skaffade ´nytt på säker sätt haha
Mina illrar har faktiskt stått för 2 lyckade sork/mus-bortskrämmande mha avföring. Har framförallt ett par här i krokarna som är myclet nöjda med resultatet.. dom hade försökt gasa ut, vattenfylla gångarna och skrämma bort sorkarna i trädgården. jag som helst ser att sorkarna flyttar frivilligt utan att några mister livet tipsade om bajset och det är hittills det enda som funkat för dom!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Intressant knep med bajsen. Svårt att förstå varför det skulle funka. Då borde det ju funka med kattbajs åxå, eftersom även dessa är farliga för en mus/råtta… hmmm. Men intressant är det. Skulle vara kul att prova om man hade råttor.

Vet att det funkar rätt bra i stallet med. Lite illerbajs i hörnet av boxen är bra.
Fast det funkar inte på mössen här hemma.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hmm kanske ska föreslå detta för pappa dom har fått en sork i gräsmattan så nu e den lurig att gå på rätt som de e så försvinner foten ner i en gång.. hmm kanske ska låta ted få bidraga till något posetivt :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#7> Haha, ja då får du spara säckvis med bajs…*flin* Kanske är bra som gössel för gräsmattan åxå! :-D