Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1141 ggr
Sarah
0

Köttinvänjning

Kan inte ni som ger era illrar kött berätta lite hur ni har gjort för att de ska äta. Då menar jag med illrar som är uppvuxna på torrfoder. Jag har fyra st som är uppfödda på torrisar och som blankt vägrar att smaka på diverse kött som bjuds. Den som fått lite kött hos uppfödaren och lite av mig tycker att kycklingkorven är ok, men helt vill han slippa. Så, hur har ni gjort? Just nu funderar jag på att mixa kycklingkorven och hälla i dem det med tratt för att de ska vänja sig vid smaken (obs skämt). Tog bort torrfodret en natt och serverade endast kycklingskrov, vilker resulterade i mycket hungriga djur.

sarae
0

här har jag skurit upp kyckling i små små bitar….droppat lite olja på,. Vissa åt det frivilligt, vissa inte. Sen började jag bland lite kött med laktosfrigrädde och lite annat jox (vitaminer etc) till dem varje kväll å då slank köttet ner…men än så länge har jag två som vägrar kött om det inte e med olja eller grädde på

Sarah
0

Ska tillägga att mina försök har innefattat olja och div annat gott på köttet…

Faxlin
0

Jag har kört det elaka sättet tror jag. De är i grunden köttätare och bör således tycka om blodsmaken. Jag har tagit en väl blodig bit. Gnussat in biten runt munne och på munnen. För att göra sig ren från kladdet (blodet) har de varit tvugna att slicka sig runt munnen. Sedan har detta upprepats, flera gånger per dag och lite olika tid tills de faktiskt själva valt att kött smakar gott.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

NoraDede
0

#3 ja men det där var ju faktisk smart åsa=)

Sarah
0

#3 Elakt och elakt… hamnar ju knappast under vanvård :) Ska prova det.

sarae
0

har testat åsas metod här hemma, men det har inte heller vart en hit på köttvägrarna

Faxlin
0

Men sarae, du har missat en rätt viktig detalj. Envisheten. Flera gånger per dag och bara fortsätta. Du gav ju upp ju :-) Nala som jag hade hemma åt kött hos uppfödaren, flyttade käkade kattmat vägrade kött hemma hos mig i över sex månader. Men till slut gick det :-)

Audiatur et altera pars

Sarah
0

Iris tog precis till flykten tillsammans med en stulen bit vitkål…. hur sjukt är inte det. Vägrar kött men skyddar en bit grönsak med livet.

Faxlin
0

haha, så är det många köttratande illrar som gör. Och även de som äter kött brukar föredra frukt och grönt. De är inte som de ska de små liven, de är ju illrar :-)

Audiatur et altera pars

JossanH
0

favoritmaten äggula med mså kycklingbitar i. Gav det kanske 3 ggr innan dom gladeligen åt kycklingen utan ägg. detta gäller dock inte Skiten..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Hmmm. Det kanske kan fungera. På alla utom Tjejen som är allergisk mo t ägg. Men hon är den som är lättast att få i mat hon inte gillar om hon bara får vänja sig vid smaken lite.

HannaM
0

jag provade a/d med hackad kyckling och vetegroddsolja.. det gick ner utan protester hos herren som hatar allt vad mat utom torrfoder heter…

Robinsnel
0

På FI pratade jag med sarae, som hade pratat med en norrman som var där. Han gav BARF, då gav han de mat en gång per dag 6 dagar i veckan. Alltså en fastedag. Han hade även sagt att så utfodrar många engelska "farmare", och norrmanens illrar mådde bra på det..

Hur som helst, kanske kan du låta de bli lite mer hungriga än över en natt? ;)

Sarah
0

Jag tror oxå på det där att de kanske inte behöver mat hela tiden. En vild iller har knappast mat dynet runt. Men, det är svårt att bryta vanor när de är vana vid en sak. Testade med äggula igår och tre åt lite men de var inte helt nöjda. Små små steg…

bnoffan
0

Molly och Daisy verkligen hatade mig när jag lurade i dem kyckling! Hade dränkt det i vetegroddsolja men oj vilka miner det blev när de insåg att det inte var riktig mat.

Vad har ni för erfarenheter? Ska kyckling vara lättast att lära dem äta?

Guteillern
0

#15 Ger du rent kött eller ger du ben (inte klubban, utan övriga ben)?

Robinsnel
0

Jag har inte behövt truga något med mina tre som äter kyckling, mest vingar..

Tuva som ätit torrfoder hela livet tyckte det var kalas direkt. Nova vill inte ha och hon slipper. Jag är riktigt nöjd med mina köttätare, främst med Milton som hade ganska mkt tandsten redan, den har han tagit bort helt nu när han knaprar kycklingvingar. Sid växer som en galning och slukar verkligen kyckling så fort det kommer fram…

Lycka till alla ni som kämpar med att få egna köttisar! Flört

Faxlin
0

Jag har väldiga problem med att få mina köttätare att äta kyckling. Men Beldin som totalvägrat kött äter gärna en kyckling vinge utan att jag delar den. Lustiga små kryp man har.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#15, ja kyckling ska ju vara det som är lättast att vänja dom vid. Mina äter tyvärr inte för stora bitar.. nepp då går dom hellre där ifrån.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nilam
0

Vilket tur att arkivet grävde fram denna tråd åt mig. Jag har problem att få min tjej att acceptera riktigt kött.

Salamin från min macka skulle hon minsann sno, men såna onyttigheter är ju bara för matte ;)

Kan man gå direkt till rått kött även fast dem är uppväxta på torrfoder? Hittills har jag inte vågat utan har stekt dem lite lätt utan kryddor.. :/

JossanH
0

Att tillaga köttet ger ingenting i stort sett för illern. Ge det rått på en gång. Det är ingen fara att ge utan invänjning men man behöver ju inte servera så mycket de första gångerna. Ofta blir dom lite risiga i magen i början som vid all invänjning av nytt foder.

men tillaga det inte är mitt råd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har aldrig tillagat köttet till mina, stekt är absolut svårast att smälta så om man nu känner att man vill göra något så är det koka som gäller men enligt mej bara dumt då du förlorar näring.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
0

Miilo tvärvägrade förut kött men då serverade jag köttet helt enkelt och plockade bort fodret… tillslut åt han då det inte fanns annats. nu ätter han glatt när det ges men blir det för mycket ben blir han för lat och lämnar det till tösen ;)

Sarah
0

Hehe, nu har mina ätit barf sen dess :)

Doktor-och-Designer
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De äldre i vårt gäng åt inte kött. Vi började ge de yngre på en gång när de flyttade till oss, och valparna från vår kull fick tidigt kött. De äldre tittade då snett på oss, tallriken och de små, som lite avundsjuka, "Vad får de som vi inte får?". Sen efter några veckor till månader kom de en efter en och tog sig en bit. Nu äter alla kött, även om Luna, Isa och Mörke är mest galna i det så äter de andra med glädje. Alla förutom Enso, men det händer att det slinker ner en köttbit i honom också :) Det har inte funkat bra när vi har försökt "tvinga" i dom.

Små bitar kyckling har varit lättast här.

Sarah
0

Jag tvingade tillslut, då hade de fått vänja sig vid lukt och smak i ett halvår. Då hade jag bara unga friska illrar och tog tillslut bort maten och hade kyckling framme. Efter två dagar åt alla och jag kunde handmata innan. Nu är det bara Cliff som lever fortfarande av det gänget, men han var svårast. Nu väljer han kött före torrfoder om det finns :)

JossanH
0

Om man tillagar köttet ska man äåven tänka på att kosnsistens och smak ändras och kan göra så att illern hellre väljer tillagat före rått kött och därför blir ännu svårare att vänja in.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Något som funkat bra för mig var även att se till att kötet var mycket blodigt för det gillar mina.

Nilam
0

Okej, var orolig för de bakterier som finns i rått kött (själv älskar jag blodigt nötkött, men får inte äta det nu under graviditeten)!

Men då ska jag sluta oroa mig och slänga lite rått, okokt kött till henne;)

JossanH
0

illrar har en helt annan bakterieflora i magen än oss människor. Tänk att de tar möss, råttor och andra smådjur ute. Och det klarar de ju :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandrama
0

Problemet jag har med Majsan är att hon inte vill ha någonting alls förutom sitt torrfoder O.o

Käkar man glass, pizza, popcorn, chips eller något annat smaskigt så blir hon nyfiken och vill gärna lukta. Så en dag så visade jag henne vad jag åt och hade glass på en sked (för att kolla hur hon reagerade) men hon luktade bara på det och la sig sen tillrätta igen O.o

Så denna damen vägrar invänjas xD Hon rör inte ens äggulan, men Izzy slickar i sig det girigt :P

//Belinda aka Zandrama

LisenN
0

#31 Vill man så går det ;) Ställ undan torrfodret och erbjud bara det du vill få henne att äta över dagen eller natten, till slut blir hon nog hungrig för att testa.

Djur svälter inte så länge det finns mat framme :)

Jag har dock en tös här som har väldigt svårt att tugga kött och ben så henne håller jag koll på så hon får i sej tillräckligt. Fyller ut med färs och annat som går ner lätt när jag ser att hon äter för lite av det andra.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Zandrama
0

#32 Ah låter som en bra ide :)
Izzy tror jag inte är så stora problem med att få att käka kött, hon är väldigt grisk av sig xP
Ska nog testa i helgen under dagen så att jag kan ha koll på att hon äter, så hon inte mår dåligt av det xD

//Belinda aka Zandrama

HannaM
0

Ibland kan man få vara lite elak… en del illrar fattar inte att det kan vara gott förrän dom faktiskt har det i munnen. Alinda ogillade en godissort och vägrade äta den i över ett år tills den dagen jag helt sonika stoppade den i munnen på henne när hon låg och gapade. Då var det plötsligt gott.

Menar inte tvångsmatning men prova att kleta lite äggula eller rått kött bara vid sidan av munnen så hon, förhoopningsvis, slickar av det.

Att "bara" svälta över dagen kommer nog inte göra mycket för någon som totalvägrar så som din lilla fröken verkar göra.

Nilam
0

Tvingade lite äggula i munnen på Lyssa men hon rynkade hela nosen och sprang iväg. Det uppskattades inte ;)

Kanske om jag först kan få henne att äta kött så kan jag sedan doppa köttet i äggula :P

AmeliaH
0

Man kanske kan köra på omvänd psykologi? De får inte äta av köttet, bara se det dingla lite ovanför sig, känna lukten osv.