Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2340 ggr
MyLii
2011-10-19 18:28
0

Vaccination

Hej!
Undrar om ni skulle köpa en 8 veckors gammal valp som inte är vaccinerad?
Har det stor betydelse om mamma är det eller inte?

Jag har planer på att köpa en liten illervalp (Hona).
Hon är nu ca 6 veckor gammal, kommer inte hämta henne förän i slutet av månaden.
Men iaf så är hon inte vaccinerad..
Undrar lite om ni hade köpt en iller som inte var det vid denna ålder.
Vad jag förstod så var inte mamman det heller.
Men det vet jag inte, ska försöka ta reda på det.

Lamina
2011-10-19 18:30
0

Frågan jag skulle ställa är varför den inte är vaccinerad..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

JossanH
2011-10-19 18:32
0

Vaccinera valpen ska man inte göra före 10v ålder så ja, jag skulle köpa en ovaccinerad 8veckors valp.

Däremot skulle jag vara noga med att det är från en seriös uppfödare som hanterar valpen ordentligt, att den blir veterinärbesiktad innan du hämtar den så att den fått bästa möjliga start i livet och därför har bättre förutsättningar att bli en trevlig sällskapsiller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2011-10-19 18:33
0

Det är ju helt upp till dig.

Jag hade först undrat varför de sålts vid 8v och inte vid 10v,

En valp vars mamma är vaccinerad har ju skydd därifrån, en valp utan mamma som är vaccinerad har inget skydd alls.

Så skulle jag köpa en ovaccinerad valp så skulle jag ha den separat tills den var 10veckor och sen vaccinera den direkt då.

VeronicaKahlbäck
2011-10-19 18:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle inte köpa en valp som inte har en vaccinerad mamma men det bara för att jag inte kan se en seriös uppfödare ha ovaccinerad djur.

Det viktigaste är ju hur djuren har det hos uppfödaren och att de veterinärbesiktigas.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

MyLii
2011-10-19 18:46
0

Uppfödaren sa att man inte behövde det då de var i bur. :/

Även om mamman inte är vaccinerad?
Jag har läst att om mamman inte är det så ska man vaccinera tidigare, Hur viktigt är det att mamman är det?
Går det bra att göra vid 8 veckor ändå, då hon kommer hem till oss?…

VeronicaKahlbäck
2011-10-19 18:50
0

Förstår inte riktigt varför du funderar på om vi skulle köpa en ovaccinerad iller.
Fråga istället om vi skulle stödja en buruppfödning…

UlrikaD
2011-10-19 18:50
0

#5 Nu vet jag inte alls hur du menar med att de är i bur. Men skulle det vara illrar som bor konstant i bur så skulle jag inte köpa av dem överhuvudtaget.

En del veterinärer rekommenderar att man vaccinerar illervalpar vars mamma inte är vaccinerad först vid 6 veckor, och sedan vid 10 veckor.

Vad man än gör så måste illern vaccineras efter 10 veckor för att det ska hålla ett år sedan.

Men en uppfödare som säger att en iller inte behöver vaccineras för att den bor i bur hade jag dragit öronen åt mig. Sjukdomar kommer inte efter hur illern bor.

VeronicaKahlbäck
2011-10-19 18:53
0

#5 Ja de finns ju alltid en anledning till att man vaccinerar så det är klart att det är viktigt att djuret hålls vaccinerat om rekommendationerna är att djuret ska vaccineras.

Aviendha
2011-10-19 19:00
1

Virus bryr sig inte om ifall illern sitter i bur eller ej, så det är rent skitsnack och riktigt dåligt sådant med.

Fel nummer två är att de sitter i bur. Illrar ska ha minst 5kvm, men det är ändå för litet. När mina djur bodde i ett rum på 12-15kvm så höll de på att strypa mig när jag klev in :P Illrar behöver lika mycket yta som en katt, och inte skulle det väl kännas bra att ha en katt i bur?

I mina ögon är det en oseriös person om denne inte ens bemödar sig till att hålla djuren vaccinerade, och dessutom håller dem olagligt. Med den inställningen kan man ju ifrågasätta hur välhanterade, socialicerade, bittränade och lådtränade dessa valpar är? Man kan ju även fundera kring hur mycket energi och kunskap som lagts ner på avelsmaterialet. Vi alla vill väl ha friska djur? Det måste vi tillsammans jobba på, både uppfödare och köpare, köparna genom att kräva det av uppfödaren och inte köpa av dem som skiter i det.

Och även om du får en en helt underbar liten illervalp som är klockren på lådan, aldrig biter, är frisk som en nötkärna tills den blir 9 år, så kommer ditt köp att sponsra denna uppfödare. Vilket gär att denne fortsätter och tar fler kullar. Vilket innebär att fler illrar kommer få spendera sina liv i bur.

Läs gärna på lite mer här på sajten. Jag kan nästan lova dig att uppfödaren kommer vekra kunnig och ha bra svar på det mesta, det är det som de överlever på, men genom att själv veta vad som gäller, vad som är rimligt och vad som är bra så kanske du själv också kan avgöra om det är sanning eller saga du hör. Och fatta ett beslut som stämmer överens med dina egna värderingar.

Snabbt,nära,  billigt och no questions asked är inte alltid bäst. Av flera anledningar.

JossanH
2011-10-19 21:35
0

Nej, vaccinationen är ju verkligen inte det stora problemet i detta fall utan det är ju som sagt hur illrarna bor och blir uppfödda. Bor de ens lagligt på minst 5 kvm?

Illrar som inte bor i hemmiljö kan bli svåra att hantera då de inte är vana, kan vara stressade av inomhusmiljö, kan ha svårare att hitta lådan och kan kräva ganska mycket mer av köparen helt enkelt.

Det man ska vara mycket väl medveten om är också att för varje gång man köper en buruppfödd iller så hjälper man dessa uppfödare att åter igen skaffa nya kullar och sälja. Valpen kommer förmodligen inte ens vara besiktad och det är inte sällan de lämnas helt utan stamtavla då uppfödaren skiter i vilka djur som paras, bara de tjänar pengar på det..

Och påståenden som att "de behöver inte vaccineras när de bor i bur" bevisar hur extremt okunnig personen i fråga är eller att säljaren bara vill sälja och kommer ha svar på allt.. "valpen säljs tidigare för att bli så snäll som möjligt", "illrar bor i små hålor i det fria så därför älskar de att bo i buren", "både hund och kattfoder kan ges då de är rovdjur"… Ja, du fattar vad jag menar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2011-10-20 13:03
0

Nu finns det ju en hane i Sthlm som säljs genom Diamantens Illeruppfödning. Det kanske är ett bättre alternativ än att köpa ohanterad valp som sitter i bur? :)
Det finns en annons här på iFokus!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
2011-10-20 15:32
0

TS. Ang. vaccination så är det endast en rekommendation, alltså inte ett krav att djuret ska vara vaccinerat. Däremot tycker jag att man ska vaccinera sitt djur, men om det görs av uppfödaren eller av köparen är upp till dom att komma överens om.