Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3768 ggr
elinn
0

Ang. öronskabb

Läste artikeln "angående behandling av öronskabb på iller" här på forumet. Den säger ju att Stronghold är ett bra sätt att behandla skabb med.

När vi fick Elvis för snart ett år sedan tog vi honom till veterinären för genomkoll av hälsan och koll av öronskabb. Veterinären kunde inte se att Elvis hade någon skabb men hon tyckte det var konstigt så jag fick ett recept utskrivet iaf. Eftersom Elvis inte hade öronskabb så hämtade jag aldrig ut receptet utan har det sparat det till ett annat tillfälle. Det jag skulle ha behadlat Elvis med heter "Surolan Vet."

Känner någon igen det? Det är örondroppar precis som Frontline och eftersom Frontline innehåller alkohol blir jag lite fundersam på hur det är med dom droppar jag fick utskrivna.

Så här säger inehållsförteckningen:

1 ml innehåller: Aktiva ämnen: 23 mg mikonazolnitrat, 5 mg prednisolonacetat, 5500 IE polymyxin B sulfat. Hjälpämnen: Kiseldioxid, flytande paraffin.

Eftersom jag bara förstår mig på ren svenska så är det här som grekiska för mig. Kan någon, utifrån innehållsförteckningen, svara på om Surolan Vet. innehåller alkohol…

Hämtade ut receptet för några dagar sedan för att behndla alla mina inför yran. Kom sedan att ätnka på alkoholens eventuella verkan på illerns öron och blev plötsligt misstänksam. Bör jag avbryta behandlingen? Som nybliven illerägare som jag var när jag fick receptet tänkte man ju inte på att ifrågasätta något. Hade jag vetat då att Stronghold fanns så hade jag givetvis valt att få det.

AmmiG
0

Hej elin_n! Hittade följande länk till FASS om Surolan. Kanske någon som är mer hemma på medecinska förklaringar kolla upp informationen.

Denna information är avsedd för vårdpersonal.    
Texten är baserad på produktresumé: 2004-11-23.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930528000030&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Personligen skulle jag välja att avstå från Surolan. Men jag är inte utbildad och kan inte väga för och nackdelarna, åt någon annan.

Det blev flera träffar när jag sökte på Surolan, jag valde FASS länken, som bör vara den mest opartiska.

elinn
0

Tack Ammi!!

Det som stog i länken är ungefär detsamma som står på den medföljande "lappen" i förpackningen men lite mer utförligt så jag blev inte så mycket klokare. Men stort TACK till dig Ammi som skickade länken!!!

Kommer i alla fall att avbryta behandlingen då det inte känns som att jag litar på innehållet. Elvis hade så fina öron så dom behövdes inte ens göras rena igår när jag tittade, Chiquita och Triss hade lite men inte mer än normalt och jag hittade heller inga spår av skabb när jag letade med förstoringsglas. Därför kommer jag utgå från att dom är skabbfria när jag kommer till yran och skulle det i alla fall visa sig att dom har skabb så får jag ta det då. Bor inte mer än två mil från yran så i värsta fall åker vi hem igen. Det är heller ingen som kliat sig ovanligt mycket och varken Chiquita eller Triss hade onormal färg på öronvaxet.

Ännu en gång stort TACK till dig Ammi Skrattande

Faxlin
0

Jag tycker du har tagit ett bra beslut Elin. Kan inte känna att jag känner tillit till ett medel som inte rekomenderas för små djur. Då illrarna faktiskt är små. Har heller aldrig hört något om någon som fått detta preparat mot öronskabb på iller. Men de biverkningar det kan ge på små djur tycker jag var hemska.

Så ja, jag skulle inte ge det till mina pälsar.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

Det är synd att man inte var mer erfaren och påläst om öronskabb när man skaffade sin första iller. Visst visste jag att de kan drabbas av öronskabb men vad som var bra och mindre bra att behandla med hade jag inte sån stor koll på. Tur att alla ni finns så vi kan hjälpa varandra Kyss

I och med att Elvis inte hade ens så mycket som ett spår av något vax överhuvudtaget så är jag ganska övertygad om att han inte har skabb. Och om inte han har det så är det nästintill en omöjlighet att någon av tjejerna skulle ha det.

Men som sagt, skulle det visa sig vara annorlunda på yran så får jag ta smällen Flört

Faxlin
0

Då sätter vi illrisarna i skabb rummet. hihi
Men som sagt var, jag tror inte det är någon fara om du kollat dem noga. Man brukar se de små grå djuren krypa på topset om man tittar noga nämligen. hualigen, äckliga individer det där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

Jag har tittat noga och hittade inget men skabb är ju även ihopkopplat med torrt, brun-svart vax som orsakas av dess avföring samt döda skabbdjur och i och med att Elvis hade så fina öron är det största anledningen till att jag tror dom är skabbfria.

Paula
0

Måste bara kommentera det här. Det verkar som att Surolan har samma verksamma ämnen som vanligare Fucidin Comp och används mot öroninflammationer och skabb även på illrar. Det var bara det :-)

AmmiG
0

#7 Hej Paula! Kul att du kommit hit :-)

Det är inte samma verksamma ämnen eller biverkningar, källor: FASS (ej patientfass) och Vet.FASS Dessutom finns inte Fucidin som comp enligt FASS (ej patientfass), de 7 olika varianter som finns står medtagna längst ner. I Vet.FASS existerar inte Fucidin.

"Surolan Vet."
Kontraindikationer
Skador på trumhinnan. Överkänslighet mot aktiva innehållsämnen eller mot något hjälpämne.
Biverkningar
Enstaka fall av dövhet har rapporterats.
Särskilda försiktighetsmått vid användning
Otoskopering med kontroll av trumhinnan är att rekommendera i samband med recidiverande eller grava fall av otitis externa. Medicineringen kan behöva revideras eller kompletteras om även örats mellersta och inre delar är involverade i den inflammatoriska och/eller infektiösa processen.
Prednisolon kan absorberas och ge upphov till systemiska bieffekter. Försiktighet bör iakttas vid behandling av små djur och vid långa behandlingstider.

"Fucidin"

Vad innehåller Fucidin ?
- Det aktiva innehållsämnet är: Natriumfusidat 250 mg
- Övriga innehållsämnen är: Titandioxid (E 171), laktosmonohydrat,
magnesiumstearat, gelatin, povidon, talk, crospovidon, vattenfri
kolloidal kiseldioxid, hypromellos, mikrokristallin cellulosa..

Kontraindikationer
Överkänslighet mot fusidinsyra eller mot något hjälpämne.

EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Vanliga (fler än en patient av 100 drabbas): Illamående, kräkningar, diarré.
Mindre vanliga: Leverpåverkan och gulsot, som försvinner när behandlingen med Fucidin avbryts
Sällsynta (färre än en patient av 1000 drabbas): Allergisk reaktion, t ex hudutslag, klåda, andra överkänslighetsreaktioner
Mycket sällsynta (färre än en patient av 10000 drabbas): Enstaka fall av minskad produktion av blodceller framförallt vitablodkroppar har noterats, speciellt vid långtidsbehandling (över 15 dagar).

Varningar och försiktighetsmått
Hos patienter med gallstas skall särskild försiktighet iakttagas.
Systemisk Fucidin ska inte ges samtidigt med läkemedel med smalt terapeutiskt index och som huvudsakligen metaboliseras via CYP3A4 (se 4.5) Dessa inkluderar terfenadin, cisaprid, astemizol, alprazolam, midazolam, pimozid och ergotalkaloider.

Patienter med något av följande sällsynta ärftliga tillstånd bör inte använda detta läkemedel: galaktosintolerans, total laktasbrist eller glukosgalaktosmalabsorption.

1:  Fucidin®
      Filmdragerad tablett 250 mg
      LEO Pharma   
 2:  Fucidin®
      Kräm 2 %
      LEO Pharma  
 3:  Fucidin®
      Oral suspension 50 mg/ml
      LEO Pharma   
 4:  Fucidin®
      Pulver och vätska till infusionsvätska, lösning 500 mg
      LEO Pharma