Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 5937 ggr
janneott
3

Hur dödar en iller?

Någon som vet hur en iller dödar en höna t.ex? Om den nu ger sig på höns!

JossanH
0

De gör väl som de flesta rovdjur och biter ihjäl den…?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sophey
0

Jag kan bara beratta hur min illerkille har gjort nar han fatt tag pa en mus eller liknande. Han har helt enkelt fatt ett stadigt grepp om nacken pa musen som han sedan haller benhart tills djuret slutar att rora sig och andas och om musen har sprattlat ordentligt har han daskat den ordentligt i golvet eller marken.

(Han har fatt tag pa moss utomhus i koppel promenader och i borjan nar vi kom hit da det ar ett gammalt hus som kryllade av moss)

Medarbetare på matlust

Jessica Holländare
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Gott att slippa mössen inne! Glad Illrar är allt bra att ha..

Sophey
1

3 Det finns inga möss kvar har langre och anda har det bott katter har sedan langt innan vi kom hit men en vecka med illern och vi har inte ens sett spar av en mus.

Medarbetare på matlust

Bogey
3

Om det nu finns nått humant över att döda så leker i.a.f. inte illrar med maten på samma sätt som en katt kan göra innan de till slut dödar bytet. Har en iller väl fått tag på ett byte så gör den plågan kort för bytesdjuret.

Enda nackdelen med att få in en iller (eller mink) i hönshuset är att om inte hönorna har nån stans att fly så kommer den förmodligen att döda alla.
Inte för att de är särskilt mer blodtörtiga än andra rovdjur utan för att så länge det hela tiden finns bytesdjur runt om dem som rör sig och låter så kommer jaktinstinkten att triggas om och om igen tills det blir lungt och tyst.

enbartmalin
1

#5 Det stämmer ju inte helt. Det finns många illrar som leker med bytet och inte tar livet av det direkt. Dock talar jag nu om tamillrar som tappat instinkten.
Men eftersom du jämför med katter antar jag att du syftar på tama illrar och jo, då finns det många illrar som leker med bytet.

Hälsningar Malin

Strumpan
1

Nä Kentucky tog en skata för ett och ett halvt år sen tog hon ett järngrepp på strupen och kvävde den

Mvh Jenny