OBS! OSERIÖS ILLERUPPFÖDARE!!!!
det kan kanske verka som att jag hänger ut en person i det här inlägget, men det är för att jag inte vill att någon annan ska hamna i samma sits som jag och min sambo hamnade i när vi köpte iller av henne. jag kan ivf säga att hon heter anneli och bor i närheten av göteborg och är ca 25 år, det räcker nog så.
här är vår historia ivf;
jag och min sambo ville skaffa en iller och vi tog kontakt med den här tjejen. vi hade nyss flyttat och visste inte när vårt hus skulle vara färdigrenoverat så vi ville hitta en uppfödare som kunde tänka sig ha kvar illern lite längre än vanligt just för att slippa ta hem den mitt i hantverkarstöket. vi hittade den här tjejen och hon verkade verkligen seriös, vår iller fick bo kvar hos henne tills vårt hus var klart vilket var ett "måste" för oss, så vi slog till. eftersom att vi aldrig hade haft iller förut ville vi ha en "snäll" nybörjariller och vi blev då tilldelad en stor supersnäll hane, vi hade ungefär 50 mils resa ner till henne så vi tingade illern osett (vilket vi nu ångrar…) eftersom det är en lång resa att göra. när det äntligen var dax för oss att hämta hem vår lilla iller så hade hon fått åkt in och jobba(sånt som händer) så vi han tyvärr inte träffa henne, utan det var hennes pojkvän som lämnade ut illern till oss. vi litade på honom och allt verkade vara som det skulle vara.
när vi varit hemma lite mer än ett dygn så började illern bitas, oprovocerat och HÅRT( antar att det var en "vass" iller), den riktigt tuggade på min sambo och vägrade släppa taget. vi blev väldigt förvånade eftersom den iller som uppfödaren berättat om verkligen inte höll på så, bitas oprovocerat osv. så vi ringde då till henne och efter att ha diskuterat lite så kom vi båda fram till att vi nog hade fått fel iller! lagomt chockade vi blev. illern vi hade hemma var tydligen en problemiller och vi som aldrig hade haft iller förut visste int ehur vi skulle handskas med henne! visst vi kanske skulle ha kollat nogrannare att det var rätt men eftersom att bollarna inte hade trillat ner än, och att vi inte då visste att man kunde känns på "strängen" under huden på magen så hade vi inte kollat vilket kön det var på den, vilket vi nu verkligen ångrar, att vi litade på att vi fått rätt iller….
vi kom ivf överens om att åka och byta iller ungefär halvvägs, vilket gjorde att vi fick punga ut ungefär 1000 kr till, för ett misstag som ivf vi som oerfarna illerköpare inte ens trodde kunde ske! uppfödaren gick med på att betala 700 kr av dessa tusen och det tyckte vi var okej. hon kunde inte betala kontant utan skulle sätta över pengarna på mitt konto (såhär i efterhand fattar vi hur dumt det var att lita på henne men hon verkade så seriös förut och vi ville inte tjaffsa utan vi ville bara få rätt iller) inom en vecka, men såklart kommer inga pengar. det går 3 veckor och vi skriver sms och ringer för att fråga vart våra pengar tagit vägen? inget svar får vi, bara ignorans. tillslut får jag ett samtal från hennes mamma som skäller ut mig på notor för att vi har trakasserat hennes dotter, att vi har hotat henne ( vi visste att hon inte hade någon dator för tillfället så att vi sa att våra bekanta från gbg kunde hämta upp pengarna, alltså om hon tog ut kontanter, det såg hon som ett hot, vilket det verkligen inte var ;p) att hon inte alls var skyldig oss pengar, att summan var påhittad och att hon hade gått med på att betala oss för att hon varit rädd för oss. ( vi är ett helt vanligt par på 19 och 23 år, ser inte oss som speciellt hotfulla, det handlar ju "bara" om en iller och 700 kr, inte om typ knark och flera hundra tusen!? ) så hennes föräldrar ringde upp både mig och min sambo och svor åt oss och tyckte att det var vårt fel att vi fått fel iller och sa att uppfödaren hade varit väldigt snäll som farit halva vägen och mött upp oss.
när jag hade förklarat vad vi menade med "det så kallade hotet" osv så verkade kvinnan lugna sig, jag tror hon förstod att jag hade rätt. jag sa även att det hade varit bättre om uppfödaren hade varit ärlig och sagt att hon inte kunde betala oss pengarna, istället för att vara okontaktbar i 3 veckor. då hade vi inte ens behövs ödsla pengar eller energi för att höra av oss. jag tycker ivf att det är väldigt fegt att som 25åring be sina föräldrar ringa och skälla ut en tjej som är 6 år yngre, dessutom anser jag mig vara en kund åt henne, har jag helt fel där eller vad tycker ni? jag hade velat kunna hålla en bra relation till henne och jag vet att hon ville det förut eftersom hon var väldigt intresserad av att veta hur det går för illern i framtiden, men efter det här så vill varken jag eller min sambo ha någon som helst kontakt med henne. tråkigt att det skulle behöva bli såhär, vi är mest förbannade på att hon inte var ärlig och att hon bad sina föräldrar skälla ut oss, istället för att tala för sig själv, pengarna har inte så stor vikt i det här fallet. tycker att det är tråkigt att det blev såhär ivf, finns mycket mer att berätta men det här är det viktigaste så jag ger mig nu.
gör inte om vårt misstag om du funderar på att köpa iller, se till att uppfödaren är nära, att hon/han är seriös, att ni åker och hälsar på illern innan ni köper den och att kanske skriva något form av avtal, och handla alltid med kontanter!! självklart finns det alltid två sidor av en historia och jag kan ju bara berätta min, men jag hoppas att det ringer en liten klocka hos er som vill köpa iller.
sen vill jag även uppmärksamma att det finns många väldigt seriösa uppfödare därute och jag önskar att vi hade hittat åt en sån istället :) sån tur var så är vår iller helt underbar och han är värd varenda krona och det är vi väldigt tacksam över! hoppas att ingen annan råkar ut för en sådan här nit som vi gjorde ivf! tack för att du läst och jag hoppas att vårt skräckexempel hjälper er blivande illerägare i rätt riktning :)
Tänkte bara säga att det är OERHÖRT jobbigt att läsa då du skriver allt till en stor klump, istället för att dela upp texten.
Men det är verkligen jobbigt att man ska råka ut för en sådan onödig energislösare, och det är ju verkligen inte erat fel då man lyssnar på historien.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
okej ska dela upp det i stycken nu :)
Usch, vad det är tråkigt med oärliga människor.. De tar bara ens energi och gör att man ställer sig ännu ett steg närmre att inte våga lita på människor..
Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig lita på vad människor säger rakt ut. Jag har sett djurägare som varit "perfekta" i det de sagt men när man sett de i verkliga livet, med sina djur, har man blivit mörkrädd!
Hoppas att ni och eran iller har många trevliga år framför er :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja det kändes verkligen jobbigt att allt det här skulle hända, onödigt och energislösande.. men det är bara att gå vidare, det är inte vi som betett oss illa tycker vi ivf :)
ja nu har jag verkligen fått en känga i baken efter det här, att inte lita på människor!!
ja sån tur var är zilke helt underbar och det är vi så tacksam för :)

Man ska inte säga att man måste ha en uppfödare nära. Men beror lite på hur mycket man verkligen litar på uppfödaren. Hade ni aldrig sett kort på illern eftersom ni inte reagera själva på att det var fel? Och även en iller som är kanon och 100% skötsam hos uppfödare kan bli ett monster.
Men resterande du skriver om pengar och galen mamma är ju helt sjukt.
vi litade helt på uppfödaren och därför kände vi att avståndet inte gjorde något då, men eftersom att det blev såhär knas så hade det varit bättre om det inte var över 50 mil enkelväg mellan oss, sen hade vi fått sett suddiga mobilbilder och det som skillde illrarna åt var ett vitt parti under halsen som vi märkte inte stämde efter ett dygn ungefär. vi kunde som sagt varit noggrannare att kolla så vi fick rätt, men eftersom vi litade på dem så gjorde vi inte det, dumt av oss…

#7 jo det är ju kanske inte det man tänker på när man är uppspelt och glada över att tiden äntligen är inne. jag reste 250mil för min hane och jag ångrar det inte en enda dag.
Jättetråkigt att ni råkade ut för det här. Det finns tyvärr både vissa oseriösa uppfödare, och vissa oseriösa köpare. Eftersom det kan vara svårt att få rätt bild av alla genom till exempel mail så vill vi helst träffa alla valpköpare innan köpet. Kan vi inte träffa dom innan på grund av avståndet så är det ett måste att vi träffas i lugn och ro vid köpet samt att båda parter är medvetna om att köpet kanske inte blir av. Det ska kännas helt rätt för oss att köparna kan erbjuda ett bra hem, och lika viktigt är att köparna litar på oss och att det känns bra för dom.
nej vi var verkligen super exited och när vi kom hem så ville vi inte vara och pilla på illern för mycket utan vi släppte ut den i köket och lät den vara ifred så den fick utforska sitt nya hem och sin sovplats osv, vi hade nog märkt det förr eller senare ändå även om den inte hade varit "aggressiv" eller vad man ska kalla det, men nyblivna uppspelta oerfarna köpare som vi var så var vi dumt nog inte så noga som vi kanske borde.. kommer aldrig hända igen ivf, de kan ja lova haha :)

#9 jag känner samma som dig. Jag kommer även att fota alla valpar och uppdatera intresserade köpare om utvecklingen med mera
ja det har du helt rätt i Doktor-och-Designer, vi har verkligen lärt oss en läxa av det här, och på så sätt så har det varit en "positiv" upplevelse. både vi och uppfödaren hade sett fram emot att kunna ha kontakt framöver så att vi kunde fråga om tips och att hon kunde se hur det går för vår valp, men nu blir det nog inte så tyvärr.

#12 finns alltid denna sida som man kan få tips och råd ;)
ja och det är jag verkligen tacksam för :) skönt att kunna bolla frågor och läsa om andras upplevelser. det gör det lättare att förstå vår iller och vad de behöver och hur de beter sig osv :) dom är underbara djur, det kan man inte säga emot ivf!

#14 Det är ju möjligt att de nya ägarna till er illers föräldrar finns här inne. De låg ju ute på blocket för inte så länge sedan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fy vad tråkigt!! Vad fel det kan bli.. :( Jag skickar ett PM till dig, hoppas du kan svara..
jaa känns supertråkigt och framför allt onödigt!! jaara självklart kan ja svara, har dock inte fått något än ;)
Vet två personer som också råkade ut för en oseriös uppfödare och denna dam har varit aktiv här för en tid sen och de flesta vet vem hon är.
Har själv tankar på att skapa en tråd om denna människa så inte fler drabbas av henne, hon anmäldes hos flera instanser och har ögon på sig.
tråkigt att det ska behöva hända andra.. hoppas att de inte har nå "skräckupplevelser" som vi fick ivf.. okej bra att nån håller koll ivf. jag är rätt ny inom illervärlden men ja tycker ivf att det är viktigt att det varnas för dåliga uppfödare och att de bra uppfödarna får beröm, så att vi får fina och friska illrar och nöjda ägare med en bra relation till uppfödaren :)
#19, Det var inga trevliga upplevelser och det känns bra att dom har ögonen på sig, tycker också det är viktigt att varna om opålitliga människor men på grund av omständigheterna var det sekretess, när all fakta är framlagt ska jag skriva en tråd så andra blir medvetna om det.
Tycker det är bra att du har delat med dig av detta. :) Det kanske har änt fler och då kommer det säkerligen hända ännu fler.. Men nu har du kanske hindrat ett par ifrån det iaf. :)
#18 hon som tråden handlar om har också varit aktiv här inne.. tog emot omplaceringar och köpte valp. Då alla hennes tidigare illrar omplacerats hette det att det varit hennes mammas uppfödning och att detta minsann inte skulle hända igen.. vad jag vet blev det en kull valpar och en massa omplaceringar… igen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja det känns som att jag har något form av ansvar att "varna" andra, känns inte rätt att inte berätta om det kan hindra ivf en illerköpare från att hamna i något otrevligt så är det verkligen värt det!