Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 851 ggr
jahadu
0

Frågor om iller

Hej!

Jag funderar lite smått på att skaffa mig en iller inom en snar framtid. Har inte haft någon iller innan, men har däremot vänner som har.
Men jag undrar lite hur de fungerar med andra djur.

Mina kaniner kommer illern aldrig träffa eftersom de bor utomhus, men hur fungerar det att t.ex. ha råttor, katt och hund tillsammans med iller? Borde de hållas separat i olika rum eller kan de vara nära varandra utan att det sker någon olycka?

Jag är inte glad för illerns vilda släktingar som har dödat både kaniner och höns för mig samt kattunge för grannen, men hur pass stark är egentligen tamillerns jaktinstinkt? Borde man vara rädd för att släppa ihop illern med ens andra tamdjur? Går det ens att jämföra tamillern med vilda släktingar?
Jag har tjatat om en iller sen jag var 5år och såg en tam för första gången, men jag har helt enkelt inte vågat skaffa en med tanke på vad vilda djur har orsakat.

Sen undrar jag lite om bur eller rum. Vissa personer verkar kunna mörda om någon nämner något om bur till iller, medan vissa verkar tycka att det är helt ok med bur.
Kan man hålla illern i bur och ha den fritt bara när man är hemma? (så som jag gör med råttorna) eller måste den få leva fritt i ett rum hela tiden?

Ska man hålla illern i flock med minst 2 individer eller mår den bra av att vara ensam?

Ja, det var de frågor jag kommer på just nu, tacksam för alla svar jag kan få =)

JossanH
0

Visst är illrar fantastiska djur! :) Dock anser ju jag att om vilda djur kommer åt att döda ens tama djur så är det i de allra flesta fall ägarens fel. Man har inte gjort burar eller inhägnader tillräckligt säkra för rovdjur. Det är som att ställa fram en kartong med möss till en hungrig katt, en smidig måltid! Man ska aldrig ha iller med potentiella bytesdjur. Råttorna bör hållas i annat rum och i en säker bur. Även om kaninerna bor ute bör även de hållas i en säker bur. Man kan aldrig anklaga ett djur för dess instinkter. Med hund och katt är det väldigt individuellt. En del funkar bra, andra inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Glömde nämna att illrar inte är burdjur. Minsta lagliga yta är 5kvm. Man kan ha dom i ett rum men ofta vill dom vara med hela tiden de hör att någon är hemma. Och många illrar har en ganska stark jaktinstinkt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

LisenN
0

Man får ha illrar i bur/rum på 5kvm men jag kan säga att jag absolut INTE skulle vilja umgås med mina efter att dom vart instängda på så liten yta några dagar. Dom är världens goaste när dom får den stimulans dom behöver men understimulerade blir dom små monster :P

Dom flesta tama illrar skulle nog mer än gärna äta kaniner och höns till frukost, instinkterna finns alltså kvar och ska man ha dom i samma hem som bytesdjur gäller det att säkra ordentligt.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

jahadu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen som har katt eller hund tillsammans med illrar?

LisenN
0

Mina lever ihop med 8 katter och det funkar skapligt så länge katterna kan ta sej undan illrarna. Ingen har blivit biten ordentligt iaf.

Hundarna vågar jag inte ha ihop med illrarna för jag är rädd att dom ska tvampa/lägga sej på dom små…

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Hayley
0

jag har fyra pälsar och en fralla, dom är inte tillsammans hela tiden men det funkar för oss. men dom får inte vara ensamma tillsammans, en olycka händer lätt.

reira
0

Mina är ensamma tillsammans utan att jag är det minsta orolig för varken katten eller illrarnas säkerhet. Men då har de också växt upp tillsammans. Samson (illern) var sex månader och hade sett katter hos min mamma tidigare och Zelda var precis leveransklar när hon kom till oss. Alba (iller 2)hade levt med katt när hon kom och även träffat hund så det gick bra. Zelda och Samson var osäkra på varandra i kanske fyra dagar sen lekte de lite ihop. Sen kom Alba, lite osäkert busig i två tre dagar sen fullt bus. Är det någon som bitit ifrån är det lilla Alba om katten är ivägen men aldrig elakt. De busar otroligt bra tillsammans, uppskattat från båda håll :)

Sophey
0

Jag har 2 katter och 2 hundar ihop med min iller men har haft upp till 5 hundar tillfalligt nar jag vart hundvakt ihop med illern och katterna.

Hundarna har visat olika beteenden mot honom och han har accepterat samtliga hundar och katter han har traffat utan problem. En del hundar och katter har accepterat honom lattare an andra och mina egna katter och hundar har aldrig haft nagot problem med honom.

De sover och leker ihop utan problem och de ater aven ihop utan problem. For mig har det fungerat bra men jag ar varldens snallaste iller och varldens snallaste katter och hundar som i princip bara visar vart maten och toaladan finns nar det kommer hem ett nytt djur vilket har underlattat nagot otroligt for mig.

Medarbetare på matlust