Sömn. orolig!
hur mycket sover en iller per dygn ca?
min kompis albino har sove precis hela dagen och hela natten nästan hon har vare vaken små stunder.
min kompis blir orolig såklart.
för dom två jag hade förut och dom två jag har nu har aldrig sove sådär mycket och det är en stenhård sömn hon vaknar inte ens när man skakar henne lite
Typisk iller sömn…en iller sover faktiskt oftast mellan ca 18-22 timmar per dygn….och när de sover djup sömn är de helt leaslösa å nästintill omöjliga att väcka. Dessutom har ju den lilla tösen jsut flyttat dit..så hon lär bli extra trött av alla nya intryck.
precis, kan räcka att komma till ett nytt ställe för att de ska bli totalt utslagna i ett par dagar! ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja men hon kliver ju inte ens upp och äter eller dricker
Är det den här nya albinohonan vi talar om?
Tänk på att det är en enorm omställning för henne nu och alla intryck tar säkert jättemycket energi att bearbeta.
Sara
#3 Är du säker på att honan värken äter eller dricker? Gör hon inte det, är det bäst att låta en veterinär titta på henne. Tröttheten kan isf. bero på närings och vätskebrist. Mvh /Ammi
ja…om hon däremot inte äter eller dricker så kan något vara fel som Ammi säger….
Har hon fått annat foder än vad hon fick i förra hemmet? vad? Går det att tvinga i henne lite vatten med tex en spruta, eller ge henne från en sked? Om man nyper henne i nackskinnet, tar det lång tid för skinnet att lägga sig igen?
sofia vet ej vad hon fått i det tidigare hemmet. men ägaren svarar inte när hon ringer
#7 aha..det var ju lite svårare då. Många illrar kan matvägra när de får ett nytt foder de inte är vana vid. Ofta hjälper det att blanda ut med det gamla för att få dme att äta det nya….vad får hon för foder nu då?
Har hon druckit nått vatten ännu?
hur gammal är hon??? min iller va så när han bytte tänder….
Hon är 3 år, men nu på kvällen har hon ätit och druckit, Hon har tillochmed fått bada lite. Så hon e pigg och alert.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
#10 Det låter bra. Då var hon antagligen bara trött efter träffen :-) Mvh /Ammi

Illrar ÄLSKAR att sova, ibland lite väl mycket. Jag bruka få väcka mina för att jag tycker de sover för mycket ibland… Ibland när illrar har lite att göra sover de med eller bara för att de är lite lata… men sömn är bra för tanken och visst är de smarta våra älsklingar…
Idag har hon varit hyper, helt vild, men lika gosig =)
MVH Sofia
Fick nyss tag på förra ägaren. Och hon sa - Det kan hända att hon är med barn, jag vet inte säkert.
Oj oj Ska man få en massa illrar nu , Vad gör jag nu då?
MVH Sofia
# 14 Vet inte vad jag ska säga. Allt som dyker upp är: Jisses!!!! Kunde inte fd ägaren kläckt ur sig detta tidigare..
Det finns många bra uppfödare på forumet så du kan säkert få hjälp av någon av dem.
Sara
#14 eeeeeeh VA! det låterinte klokt! e hon nte kastrerad? okej..om du misstänker att hon e dräkrig råder jag dig att ta kontakt med de uppfödare som finns här, mycket kan gå fel vis förlossningen. honann kantom dö. så ju mer du vet desstå bättre! läs igenom artiklarna som finns om avel. å ta kontakt med uppfödare som sagt. Sa hon något datum? hade hon någon aning om där hon kunde ha blivit parad? om inte, ring å fråga, ju mer du vet, desstå bättre! att få valpar är ingen barnlek. så at ha någon standby som kan ge råd är inte dumt, att få iller valpar är inte som att få hamster ungar, kaniningar aller kattungar. Riskerna är tyvärr mycket högre.