En fundering...
Jag har gått och funtat på dethär med illrar och cancer. Illrar är ju som bekant väldigt cancerbenägna. Det finns ju flera rökare här inne. Min fundering är: hur känsliga är illrar mot passiv rökning? (jag ingår bland alla äckliga rökare) Jag har ingen balkong utan sitter i mitt fönster, men sen händer det ju att man plockar upp sin älskling i famnen (när man rökt färdigt). Självklart så blåser man ju inte på dem, utan jag tänker på det som blåser in bl.a. Samma sak gäller väl egentligen även trafiken. Jag bor på Kungsholmen i Stockholm och vi är ju ute varje dag vid trafiken.
Mvh Jenny

Vet ej hur pass känslig illrarna är. De har aldrig reagerat här om jag nån gång rökt (ej så ofta) men de vill ej pussas då av nån konstig anledning… Däremot ha de reagerat när jag ätit surströmming inne på lukten… Tussana gick runt och luktade och man såg verkligen att hon undrade vad de var… Däremot så blev Tussana galen i fimpar på sina äldre dagar.,.. Fick verkligen vara uppmärksam då vi var ute och gick för hon ville tugga i sin dem… Konstig dam!
Jag har läst om flera pälsar här inne som gillar fimpar, men tack o lov så gör inte Athlaz det =)
Mvh Jenny
Jag skulle inte röka inne någonstans där det finns djur överhuvudtaget.. Passiv rökning är ju bevisat farligt för människor, och då borde det ju vara många ggr värre för små djur…

Tror fimpar blir attraktiva för illrar (eller djur i allmänhet) eftersom ciggaretter tydligen innehåller lite honung för att locka.. usch för ciggaretter.
Det är gott att röka men inte honungsgott direkt, men gott
! Konstiga bebisar vi har 
Mvh Jenny
Jag hade Aslan som var heltokig i fimapar, han plockade tom upp dom när vi var ute. Han tuggade aldrig på dom, men han sparade på dom som andra illrar norpar stumpor. Hittade en gång 22 fimpar som han hade smusslat undan, som tur var så hade jag inte så många illrar som jag har nu. Tror dom var 4 eller 5 när detta hände, nu har jag 9 illrar. Dom andra 3-4 illrarna fnyste bara åt fimparna och samlade in strumpor och leksaksmöss istället.
OOOPPPSSSS!!!!!!!!!!!!!!
Mvh Jenny
Jag undrar varför typ nästan alla illerägare är rökare???? (Jag är inte rökare, avskyr cigarett rök). De är faktiskt så att mina vänner som inte har iller undrar om det är bara rökare som har illrar för att dom stinker så!! Illrarna alltså. För rökare har ju förstört sitt luktsinne.
Jag har läst att illrar har använts som försöksdjur för passiv rökning för att dom är så känsliga och får så mycket sjukdommar av det!! Jag känner också till en iller som åt en cigg som fastnade i tarmarna och illern blev nikotin förgiftad och fick operera ut ciggen! Nåt att tänka på er för stackrare som är fast i detta drog beroende (för förlåt men så är det faktiskt). Det är både egoistiskt och oansvarigt att röka där djur barn eller andra människor befinner sej.
Jag har 4 illrar och jag är en Icke rökare. =)) Så det stämmer inte riktigt. =))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

jag avskyr cigg med, och jag är illerägare :P
ingen av våra illrar har visat en enda tendens att vara intresserad av fimpar när vi vart ute och gått.
#8 jag håller till viss del med dig. Men jag kan säga att betydligt fler av de illerägare jag känner är icke rökare. Jag är själv rökare, men röker inte där det finns barn eller djur i närheten. Om jag inte visstas utmomhus. Står då nån m. tex barnvagn bredvid mig flyttar jag på mig. däremot då röker jag under fläkten i mitt kök.

#8: Måste säga att de flesta illerägare jag känner inte röker. Så oftast får man känna sig ruskigt ensam.
Jag är då rökare och tänker inte säga emot att det är ett beroende. Dock tror jag ärligt talat inte mina barn mår sämre av att jag röker än vad alla alkolisters barn mår. Eller alla dessa barn med dessa försäldrar som dricker i måttliga mängder men gör det 5 dagar av sju. Eller alla dessa barn som bor med föräldrar som skiter i dem 5 dagar i veckan för att de ska träna eller ut och festa eller ut och shoppa med sina vänner.
Så länge man röker och visar hänsyn må det vara varje individs rätt att välja om man röker eller inte.
Jag står inte direkt och blåser rök på mina djur, inte heller på mina barn.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12 men det där var väl bara dåliga liknelser!!? Man kan väl inte rättfärdiga ett beteende för att det finns andra som gör likadant eller värre grejer genom att säga att "mina barn mår inte sämre än en alkoholists barn"!?
Det är lite som att rättfärdiga att det är okej att slå sina djur, för dom mår inte sämre än de djur som bor instängda i bur hela livet..
Då får man nog komma med något bättre…
#8 är inte rökare och har aldrig varit. Tycker det är oansvarit att röka där djur eller människor blir påverkade av röken och inte kan göra något åt det.. tex; sitta och röka inne (inte under fläkt eller liknande) eller i bilen och ha barn eller djur i närheten..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Att det var en dålig jämförelse får du gärna tycka. Men jag drog det hårt. Saken är den att det som gör att man reagerar negativt som rökare ofta är den hetsjakt som bedrivs på rökare. Mendas ingen reagerar hur dåligt djur och barn mår till de andra beroendeframkallande sakerna som finns.
Alkohol till exempel som jag tog då det är ofta förekommande att folk festar, med både barn och djur. De ligger bakfulla med både barn och djur. Men då reagerar ingen.
Att man som rökare går ut och röker tycker jag är självklart om man inte kan gå rejält åt sidan när man har barn. Att röka under fläkten med barn hjälper inte.
Själv röker jag i källaren bredvid mitt pannrum.
Har aldrig rökt inne på det sättet ihop med barnen.
Men det finns en viss anledning till jämförelsen. Det har varit en fruktansvärd hatkampanj på oss rökare där vi utestängs överallt. Och blir allmänt jagade och förföljda. Men som en som super och spyr ner eller spöar sin fru och barn eller jycken det sägs det föga om.
Fler far illa av alkoliserade människor än av rökare. Men det är mer aceptabelt att dricka.
Tycker det rimmar illa.
Audiatur et altera pars
#14 samtidigt som att rökarna är så extremt många fler än alkoholisterna.. anledningen till att det inte snackas så mycket om dom är för att det inte ofta kommer fram. Tro mig, det skulle (och har) snackats rejält angående föräldrars vanor (ovanor) gällande alkohol och barn för det är mer eller mindre "förbjudet" att dricka eller ligga bakfull hemma när man har små barn.. kommer sådant fram så pratas det direkt.. har flera exempel i min lilla hemort.
Att det skulle vara mer acceptabelt att dricka!?? Har inte märkt av det. Däremot så pratas det inte lika mycket om de som super just för att de är färre….
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men hallå!? Jag som är allergisk då? Jag får ont i lungorna och astma anfall om jag vistas länge bland folk som röker. Har inte jag lika stor rätt att vistas på ställen som andra? Rökare kan iaf välja när de ska röka. Jag kan dessvärre bara välja att stanna hemma..
Tycker definitivt att det ska vara rökfritt på inomhusställen så alla människor kan vistas fritt. Det är ju inte rökarna som blir bortjagade och utestängda, bara själva rökningen.
Ja, jag tror att miljö som ex rökning, felaktigt foder och avgaser påverkar illrarnas fysik negativt.
Sara

#16: Men saken är det att jag som är asmatiker och allergisk mot vissa blommor och garanterat mot de flesta parfymer då. Jag som får avstå från att kliva på bussar för att folk har en massa parfym. Som får gå ut ur affärer för att folk har en massa parfym. Vem stoppar dem?
Rökare har blivit portade på krogen. Säger inget om det faktiskt. Protesterar dock mot att de rökrum som funnits försvunnit på olika instanser. Att vi rökare inte ska få röka utomhus utan stå i små jäkla bås.
#15: Rökarna är fler än alkolisterna. Åtminstone vad det pratas om. Undrar vad som skulle sägas om alla dessa helgsupare verkligen kom fram i dagern. Det vore intressant som sjutton att se vad folk sa då.
Bara i min lilla by så vet jag oerhört många som skulle behöva tänka x antal gånger på sina alkoholvanor.
Men som du säger, det är undanskymt och man pratar inte om det. Saken är ju den att man kan förlora sina barn då.
Så många smygsuper, om nu det gör saken bättre.
Audiatur et altera pars
Alltså förlåt men det där är bara så typiskt för missbrukare vad det nu må vara de är beroende av. En massa ursäkter för att försöka berättiga sitt beroende samtidigt som det dåliga samvetet nog gnager lite i bakgrunden?? Å försöka dra upp andra människors problem istället för att erkänna sitt eget och ta tag i det.
Jag tycker fylla och bla bla annat är lika dåligt men det hör nu inte hit.
Rökare, gör era barn era djur och omgivning en tjänst, och inte minst ER SJÄLVA, och sluta röka. Även om man står å trycker å röker nere i källaren eller ute i snålblåsten så är väl ungarna lika illa förtjänta av en mamma som långsamt tar ihjäl sig med lungcancer eller andra sjukdommar och sätter ett dåligt exempel för sina barn??
Jag hoppas rökning blir helt förbjudet eller ännu mer reglerat för det tjänar alla på! Förra två lägenheterna jag bott i var rena pesten för en massa rökare i huset som rökte i hiss och trappuppgång och i sina lägenheter och ute på balkongerna. Röken sipprar in till andras lägenheter också å man kan inte ha fönstret öppet osv. Så detta med att bara röka hemma kan ändå vara en pest för andra!!!! Själv mår jag jättedåligt av cigg rök.

Jag har inte sagt att röka inte är farligt. Jag konstaterar bara att det vore skojigt att höra era argumenter om andra beroenderna också.
Men självklart om ni mår dåligt av att jag röker ska jag sluta.
Samtidigt som det blir förbjdet med parfym och sprit.
Ska ni som inte tål rök få må bra på min bekostnad så ska jag också kunna få må bra.
Audiatur et altera pars
När vi ändå håller på, kan vi inte ta och förbjuda våldtäkter, mord, misshandel, djurplågeri, svält, droger. Ja, allt sånt som får mig att må dåligt när jag läser, ser eller hör om det. ;)

#20: Ett noll till dig.
I rest my case… hihi
Audiatur et altera pars
Ähum sarae… med undantag för svält så ÄR dom sakerna du räknar upp förbjudna…
Ni som själva valt att förstöra hälsan tycker jag inte synd om. Ni får va ni förtjänar. Men jag tycker synd om dom runt ikring er, barn, djur och andra som också ska behöva drabbas av konsekvenserna av ert desperata bolmande. Å jag är trött på att behöva drabbas av det själv. Rökning ÄR hälsofarligt även för de som utsätts passivt så inte ska det vara rätt att ni ska få utsätta andra genom att sprida ert gift och otrivsel på offentliga platser och andra ställen där det ger konsekvenser för andra som inte kan undvika eländet eller som valt att få slippa skiten.
Känner er förföljda va, pyttsan!! Lämna er asmå giftpinnar hemma så är ni lika välkomna överallt som alla andra! Vi andra vill inte ha med ert missbruk att göra.
förbjudna enligt lag. visst. men trots det så sker det ändå :) Vad tror du skulle hända om man förbjöd rökning totalt?
Jag kan tyvärr bara tala för mig själv, men jag ber så hemskt myckte om ursäkt om min rökning har drabbat dig! det skall inte upprepas! ;)

Äsch… De finns så otroligt mycke här i världen som borde vara si eller borde vara så och förbjudna ting till höger och vänster.. Men så kommer det aldrig bli i Sverige så länge vi, tack gode gud, lever i demokrati. Ska cigaretter diskuteras ska de väl gös enbart med koppling till illrar nu lr? Folk som röker kommer antagligen ändå inte sluta vid denna diskussion..

Själv är jag inte rökare…Men jag snusar…Ska vi diskutera hur kasst det är nu oxå? :P:P
# 17 Håller fullständigt med om att folk är respektlösa (medvetet/omedvetet) när de sprutar på massor av lukta gott. Gärna både parfymerade lotions, cremer, parfym osv och då allt i olika dofter. Så även jag. Tyvärr är rädslan mot naturlig kroppslukt alltför stor hos de flesta av oss.
Alla rökare: Jag har inte ont av att ni rökar och ser inte er som mindre värda för det. Men vill ni ha respekt för ert val så får ni respektera oss som valt att inte röka och det gör ni bäst genom att inte röka på allmänna platser där vi tvingas att passivt ta del av eran nikotin och då räknar jag in precis intill entrér och i busskurer..
Sen tycker jag det är tråkigt att rökrummen är borta.
Sara
För att återgå till djuren så har de ju myyyyycket känsligare luktsinne än oss människor, så lider jag med de djur som tvingas (de flesta kan ju inte gå när de vill) insupa våra doftprodukter, rengöringsmedel och annat dyligt.
Snacka om att inte kunna välja.
Sara
"förbjudna enligt lag. visst. men trots det så sker det ändå :)"
Säger du glatt. Ja vilken tur att det finns foklk som mördar fast det är förbjudet sarae så du slipper ha dåligt samvete för att du röker…
Vi kanske ska ta bort förbudet mot mord då om det inte hjälper?? Är det vad du vill?
Vad jag tror händer om rökning blir förbjudet?? Jo då slipper jag rökiga miljöer offentligt både ute och inne på stan. SKÖNT! Nån enstaka idiot som bryter mot regeln kommer det nog att finnas men det lär bli betydligt färre offentligt i alla fall om det blir olagligt.
"Men saken är det att jag som är asmatiker och allergisk mot vissa blommor och garanterat mot de flesta parfymer då."
Men herregud åsaf, och du röker???? Sluta så ska du se att du nog blir lite friskare… innan dess tycker jag inte du har nåt att gnälla över. De blir som att kasta sten i glashus…
Å ni som gnäller över att ni inte har pengar arbetslösa osv. Sluta röka så får ni mer i kassan.
Och för att ha en koppling till illrar:
De va nån som sa röka under fläkten. Det är bevisat att det inte hjälper utan det blir passiv rökning ändå för era djur.
Det är ju bara ert nikotinberoende som talar å så länge ni är slavar under det kommer ni aldrig att fatta vad ni håller på med egentligen och hur dumt det är. Försök sluta så får ni se hur sjukt beroende ni är…
Jag kommer aldrig att ha respekt för rökare (säsilt inte dom som röker å har barn å djur och utsätter dom passivt utan att fatta det) för hittills har jag då aldrig träffat en rökare som visat nån respekt för mej!!
Nu har jag sagt mit i denna sak.
Alla som röker, oavsett var ni röker, å har barn å djur borde läsa det här:
"Barn får i sig nikotin även om föräldrar röker utomhus med stängd dörr."
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,458692,00.html
"79000 vuxna i EU dör varje år av passiv rökning"http://www.europarl.europa.eu/news/public/story_page/066-8172-123-05-18-911-20060515STO08171-2006-03-05-2006/default_sv.htm

Tack varae att min föräldrar rökte på mig som barn, så fick jag cancer i halsen. Som tur är så upptäcktes detta väldigt tidigt, och det räckte med medicinering(cellgifter å kortison) ett halvår. Jag är inte helt friad, det kan komma tillbaka, men för tillfället så är jag frisk.
Även om ni rökare inte röker vid era barn, ni går kanske ut eller någon annan stans.
Lukten sitter kvar i kläderna, den finns kvar i era lungor även efter 10 andetag, å det är då ni gosar med era djur, eller pussar på era barn…..
Rökare är farliga!!!! Det spelar ingen roll hur man smyger undan och röker, den farliga röken bär ni med er hur som helst…
Sen sitter ni där på ålderdomshemmet med andningsvårigheter och sjukdomen KOL, som slutar med att hur mycket ni andas inte kan få ut något syre i kroppen…… ni Kvävs till slut!!!!
Jag tycker det är helt rätt att man jagar och förföljer rökare… har en granne som röker… måste inhalera hans rök som kommer ut i trappuppgången…
Sist men inte minst, tänk bara på att ni luktar gammal fimp
ATT KYSSA EN RÖKARE ÄR SOM ATT SLICKA ETT ASKFAT!!!!

Era djur har vill inte ha er som matte eller husse om de visste om hur farlig röken ni andas ut är!
Era barn skulle nog inte heller vilja vara med er……
Det låter hårt, men att ha djur eller barn är faktiskt ingen rättighet utan ett privilegium. Dyrbara gåvor som måste förvaltas med stort ansvar. Hur ska man kunna axla det ansvaret om man inte ens kan ta ansvar för att sköta om sej själv på ett hyfsat bra sätt?? Rökning är inte att ta hand om sej själv eller omtanke om andra. Det är ett sjukt beroende som påverkar även andra i hög grad!