Analsäckarna - normalt?
Lyssa är en jäkel på att skunka och småfisa. Inte bara när hon blir skrämd (som man fick veta innan man skaffade iller) utan när helst hon blir exhalterad. Igår busade vi runt här på golvet och en stund senare så stinker det i rummet. Jag kände på hennes analsäckar och de är alldeles runda och hårda - är det normalt?
På en hund är detta inte normalt, vad jag hade gjort då var att "manuellt" tömma säckarna, men en iller använder ju sina säckar på annat sätt än en hund. Hundar tömmer ju bara säckarna när de bajsar, dock en iller kan tömma dem lite när dem vill.
Tillägger att jag är grymt missnöjd att vi inte studerade illrar under djursjukvården på gymnasiet.. Man är ju helt lost med dess djur! ;)
Ber om ursäkt! Skulle gjort detta innan jag skrev inlägget, men jag tog just upp henne och kände och nu är de inte hårda längre..
Får väl leva med hennes skunkerier..
Skunkandet får vi leva med ;) Vi har ett helvete här hemma eftersom våran hon iller inte går ihop med kattungarna. Så här skunkas det konstant i ren ilska!
Dock kan du få behöva tömma analsäckarna på en iller, vi får göra det på våran hane, har gjort det två gånger nu med ett halvår mellan.
Dock skulle jag aldrig göra det själv! Det gör ont på dem och helst är dem inte vakna när veterinären gör det.
Och en sak till! Du vill inte vara i samma rum när dem gör det heller!! ;)
Säger bara en sak "Yoco Air"
Kanske inte tar bort all doft men dämpar skunkdoft radikalt tills dess det klingar av. Spreja i luften och på stället där de skunkat.
Yoco Air är giftfritt så när det nån gång varit en riktigt överj*vlig skunkning har t.o.m. Bogey fått en liten dusch i rumpan. 
#2 Har tömt ett antal analsäckar på hundar, men antar att det inte är samma sak som illrar ;) Hur vet man om de behöver tömning?
#3 Yoco Air ligger först på inköpslistan nu! ;)
Glömde nämna, snäll som hon var så skunkade hon ner min stora nallebjörn som grannen gett mig (är en enorm nalle med en liten nalle som ska föreställa mig och min bebis). ;) Idag verkar den dock luktfri, men har ju varit förkyld ett par veckor så kanske bara är önsketänkande :P
Jadu, dem flesta känner det på djuret. Jag gör dock inte det, jag märker på gorggies beteende, det gär ont när han bajsar, han bajsar utanför lådan osv.
Men det ska väl vara som hårda kulor som du beskrev, fast dem försvinner inte förän veterinären tömt dem.
Det här med skunkadet är så individuellt!
Jag har haft Lucifer, Hugo, Tigern, Bernard, Theodore, Blight, Mynta & Timja och den enda som någonsin har skunkat för att det är mysigt var Tigern.
Ingen annan har någonsin gjort det om det inte har varit ett rejält slagsmål eller blivit ordentligt vettskrämda (typ aldrig hänt).
Vissa har benägenhet för att få problem med analsäckarna medans andra illrar aldrig har besvär över huvudtaget. Så min erfarenhet är att det är ganska ovanligt. Men som sagt väldigt individuellt.
En iller som har upprepade problem och skunkar ofta, samt har väldigt hårda analsäckar skulle jag kolla upp. Dom kan bli inflammerade och dom kan bli väldigt allmänpåverkade och sjuka av det. Det händer att dom tom kan spricka i en del fall.
Men men, så olika :)
Ska hålla koll på hennes analsäckar nu och se hur ofta de känns hårda. Kanske får bli en tripp till veterinären sen då :/ Får hoppas att man slipper det.
Tror det stod på kvittot 250 kr för analtömning på groggie i fredags, så inga större summor för att illern ska kunna bajsa igen utan att det gör ont ;)
Hoppas dock du slipper det iaf :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken tur jag har att ingen av mina har skunkat något ännu.. :)
#10 Lyssa skunkade inget alls förrän hon träffade två illrar ca 2 månader efter att hon flyttat in hos oss. Efter det verkar hon inte kunna sluta skunka