Illerns vikt
Hej
ja är första gångs ägare av iller elr hur man ska säga haha, har haft honom nu i ca 1,5 år och det har gått helt utmärkt vart frisk o kry hela tiden och är merän lovligt galen haha
men ja hade en tanke där på vikten, han väger nu ca 1,3 kg, vägde honom förra veckan, han kastrerades i våras nån gång och efter det har han tappat mkt i vikt, ja har läst att dom kan göra det av kastrering och att dom tappar vikt på våren.
men hade ju en liten fundering på vad man kna ge dom så dom går upp lite i vikt igen, finns det nåt speciellt man kan ge dom :D
Tacksam för svar :D

Varför vill du ha upp honom i vikt? Är han pigg och glad och frisk så finns det ingen större mening med att göda honom. 1,3 kg är en ganska normal vikt på en kastrerad hane. Sen kommer vintern troligen göra så han lägger på sig extrahull.
Illrarna sköter ofta vikten bra själva. Är han frisk för övrigt så tror jag inte du ska ge dig in på att göda upp honom. Du vill ju inte ha en ohälsosam iller. Han kommer säkert lägga på sig ett par hekton nu till vintern.:) Söt pojke!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad äter han nu? På ett bra foder håller dom flesta hullet bra :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#3 hihi okej :P
han tackar nog :P alla brukar bli kära i honom när ja har med honom typ överallt, han är så lung o harmonisk när han är med mig på äventyr, och har aldrig vart med om ett djur som är så galen i att åka bil hahah XD
#4 Ja han äter nåt iller foder, xtra vital elr vad det heter, är typ det ända iller fodret som ja har hittat i butiker i örebro som han äter av, har provat med två andra sorter oxå efter som ja tänkte att ja skulle variera, men dom tyckte han inte om då mkt!
#6 Det är inte direkt ett toppenfoder, hittar ingen innehålsförteckning men ser att det innehåller massor med spannmål vilket man ska försöka undvika.
Orijen går att få tag på i Örebro, även Vitalin och Ziwipeak. Så går det ju även att beställa om man hellre vill det :)
Djur svälter inte om dom har mat framme men dom är som människobarn, får dom välja mellan ohälsosamt och hälsosamt så tar dom det godaste ;-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Om du byter foder så kommer han garanterat att bli finare i hullet. Och som en del säger så kommer han att bli rundare i vinter.
Hanar väger så olika och mkt beror på hur dom är byggda. En del hanar är väldigt små medans andra är stora. Min Hugo jag hade vägde ca 890gram på sommaren, och det passade honom fint. Han var liten och tunn i kroppen, vintertid gick han upp till 1200gram. Det klädde honom också.
Theodore väger 2,5kg på sommaren och går upp till 2,7-2,8kg på vintern och det passar honom för han är en stor iller. Han är inte tjock någonstanns utan det är mest muskler.
Medans hans bror Bilght är en aning rund om magen ;-) och väger oftast runt 2,1kg på sommaren och runt 2,3-2,5kg vintertid. Han äter mkt för nöjesskull och har lite extra hull. Jag är dock glad att han hade det då han blev dålig i somras och tappade mkt i vikt och var nere på knappt 1,3kg. Men jag önskar givetvis att hans vikt var mer anpassd för han kroppsstrl. Han är iofs stor precis som sin bror, men inte på samma sätt.
Så byt till ett bra foder och så länge han är frisk och kry och verkar lagom till sin kroppsstrl så låt honom vara :-)
Fråga efter Carnia lynx i butikerna där du bor så kan dom säkert beställa hem, han var bedårande vacker.