Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 2124 ggr
Ceciliaolucifer
0

Illrar kan bitas!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoho,

Som de flesta idag vet så kan illrar bita väldigt hårt. Jag tänkte posta några bilder som är tagna efter att jag har blivit biten vid olika tillfällen. Vad står man inte ut med?

Ceciliaolucifer
0
Ceciliaolucifer
0

En till! Behöver inte nämna vems tänder det är ;)

[QueenTizzan]
0

AJ :)

hehe ja bitas kan dom :P
och tänder har dom *skrattar*

Satmaran
0

Det där ser inte bra ut. Har du funderat på att sätta dig i respekt. Jag skulle aldrig acceptera så hårda bett. Ida var fruktansvärd når vi fick henne, men efter 3 tuffa månader med och 2 starka viljor och en del plåster vann jag. Sen var hon en gosis som min 6 åring kan pussa på nosen och som sover i mattes säng. Stå på dig om du nu inte är masochist och faktiskt tycker att det är lite mysigt Skrattande

TanjaS
0

Ja de där känner jag igen sen förr på min 9-åriga iller Svea. Va hon har bitits genom årens lopp… Hon är från en "seriös uppfödare" men var inte van vid människohänder och hade aldrig badat när jag hämtade henne 1 år gammal. Så de första jag gjorde var att lägga henne i badet… Dagen efter bet hon mig i fingret så de knaka i skellettet. Hon har bitit mig i tungan och läppen vid pussar och ja mamma mia va jag ha jobbat med den damen. Min iller Tussana bet mitt ex. Han stod och höll henne och hon vägra släppa… Var på illerthriller för ett antal år sen. där bet hon de tyska domarna så de spruta blod (PINSAMT!) Tussana bet även min kompis Anna-Maria jag dela lägenhet med och hon svimma. (svimma rätt lätt) sen ringde hon vårdcentralen och var tvungen att ta en stelkrampsspruta. Hon fick UVI av den sen… När tog jag en sån spruta sist? De flesta av mina illrar har navsat nån ggr men ALDRIG lilla Nora. Hon var den snällaste lilla iller man kunde tänka sig (R.I.P 4/4)

Tips! De vet att de gör fel… (de flesta av dem de märks på dem). Ha tagit tag dem i nackskinnet och sagt FY! Har knäppt på nosen ibland (knäpp inte för hårt bara) och ibland på låtsas ha jag satt mina tänder mot deras päls och sagt va skulle du säga om jag bet dig! De gäller att inte ge upp… Jag trodde Svea skulle vara OMÖJLIG men de funkade efter mycket om och men… Bara du inte blir rädd för din iller och vågar knappt ta i den sen… Men du är säkert en stark tjej! Vet du varför din iller bet?

Robinsnel
0

*tror cilla är masochist*

vilken illerägare är inte det?

Gilla
0

Japp…skriver under på att de har tänder. Har haft en jobbig morgon med min kära lilla vän. Han håller ju på med sin söta brunst. Idag har den kära fått sitta i snickeboa 3 ggr redan (ca 5 minuters) Ena gången slickade han mig i hela ansiktet (som han börjat med) o bet sig fast i örsnibben. Bara att hålla sig kall tills han släppte.

Nyss skulle husse iväg o ville ha en hejdåpuss av honom (vilket han ytterst sällan får) o testade med mig. Samma visa…slick, slick ,slick…o fast…i NÄSAN den här gången. Nu blir det inga mer kelningar där på ett tag. Får se om det vänder om man inte uppmanar till att han ska bli "brunstfrenetisk"

Robinsnel
0

Milton är heeelt oskyldig ;)

lolla87
0

aj tack å lov har bobby bara bitit hål en gång! ( i läppen)

han nafsade på grannen och sen visade det sig att hon hade varit iväg och tagit stelkramps spruta…

Ceciliaolucifer
0

#6-7  Tack för tipsen, men jag har läget under kontroll! Glad
Jag beundrar alla som kämpar och kämpar med sina bitiga illrar. Det är inte alla som klarar av det, en eloge till er!

Jag har 4st super charmiga killar som absolut inte har några tendenser till att bitas. Men ibland så händer det saker som ingen riktigt kan råför. På en av bilderna så hängde jag över badkarskanten för att skrubba rent i ett hörn under badkaret. Lille Hugo älskar disktrasor och skulle sno den, men jag var snabbare och det blev en miss från hans sida. Jag var riktigt trött och grinig (försökte skrubba bort lite illerkiss kl 02:30 på natten.)  och fick tag i nackskinnet på honom och ju hårdare jag höll ju hårdare bet han. Om jag hade varit vid mina sinnesfulla bruk så hade jag aldrig tagit Hugo i nackskinnet då han är en väldigt känslig kille. Men varken Hugo, Lucifer, Tigern eller Bernard skulle oprovocerat bita mig.

Angående infektioner efter illerbett har jag aldrig haft problem med. Värre är det när jag blivit biten av katt.

(OBS! Glömde skriva: Starring Bangkok Hilton på en av bilderna".)

Ingen annan som har bilder att dela med sig av? Flört

sarae
0

varför man inte har kameran beredd vid sånn tillfällen har jag alltid undrat! hade jag haft det så hade jag kunnat dela med mig av några mysiga (hrm? ) bilder….Det snyggaste var nog när rickie punkterade min tumnagel samt nagel band…d blodet bara sprutadeagen därpå gjorde han det igen å på nått vänster fick han in tanden i samma hål han bitit dagen innan i nageln…det gjorde ONT kan man bara säga…efter ett par dagar svullnade tumen upp till dubbel storlek, och jag hade var runt hela nageln. Jädrar va ont det gjorde måste jag säga…å så gick jag runt i över 2 veckor. För ett par veckor sen (5 mån. senare) har äntligen det blå/bruna märket på nageln vuxit "bort"….så nu e vi redo igen ;)

Faxlin
0

Cilla jag tror det är Lusen som fixat alla bitmärkena. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Flisa
0

8# hahah. ja vilken illerägare är inte det?? :P

lucifer bits knappt längre. mest när han leker, men det jobbar jag på. "nafsar" han skriker jag till eller säger väldigt högt "lucifer!" då stannar han och fattar att han gjort fel. biter han mig upprepade gånger eller hårt, då tar jag honom stadigt i nacken och säger hans namn väldigt högt och skarpt eller bara "NEJ!" och sen gäspar han och jag sätter långsamt ner honom. det har funkat bra tycker jag :) jag har aldrig fått några bitmärken från honom. det har min syster dock :P

Ceciliaolucifer
0

#13 Jag brukar inte ha problem med infektioner MEN det tar ohyggligt lång tid för mina sår att läka och det blir oftast fula ärr som aldrig bleks heller. Så när jag fryser ordentligt så har jag fina blåa områden på händer och armar!

#14 Åsa, sist Lucifer bet någon hårt och oprovocerat var för 2 år sedan. Lus kröp upp i syrrans säng och bet hennes kille i pungen ;) Vem vet? Han förtjänade det säkert. Hoho!

NeoTech
0

Mina illrar skulle aldrig våga bita mig sådär..Det var ett av dom första beteendena jag tog ur Singer när hon flytta hit, var lite svårare med Skyler men även hon är bitfri numer.

Uppfostran, uppfostran, uppfostran säger jag bara. =)

Faxlin
0

#16: haha, ja säkert hade han det ;-)

#17: Mina illrar vågar bita mig så där. Men de väljer att inte göra det. Tror på att de inte biter den de älskar om det inte är specifika skäl. ett djur i stor smärta kan bita trots allt utan att mena det. Hamnar man mellan tv djur som slås kan man också bli biten.
Sedan kan man även få hem oerhört bitiga illrar som man måste lära att inte bitas. Och under tiden man lär dem, brukar man bli biten.

Audiatur et altera pars

Gilla
0

"18 antar att Marw går i "ickekastrerades särskola" Jag vet att han älskar mig o jag är hans hona…men nu biter han mig in till benen o det är inte ett kärleksbeteende…fast jag vet att han egentligen älskar mig. *suck*

Faxlin
0

#19: Var konsekvens bara och tillåt inga bett alls. Till slut förstår han att det inte är godtagbart att bitas.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

visst kan illrar bitas ohyggligt hårt men jag har inte själv råkat ut för mer än typ 2 bett som verkligen varit hårda och vid båda tillfällena har mat varit inblandat.. och vem ska man bli arg på då? Det ena var ett stort missförstånd och jag kunde inte alls skylla på illern…

Att sätta sig i respekt behöver inte betyda att man har noll tollernas mot alla former av bett. Mina illrar har, sedan dom kommit till mig, fått nafsa mig i fingrarna under lek. blir det för hårt (har aldrig börjat blöda under lek) så säger jag nej och ev nyper till lite lätt i nackskinnet. Oftast fungerar det utmärkt och dom skulle aldrig bita mig oprovocerat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gilla
0

Just nu är det ju så att det är helt oprovocerat. Ända sen han kom till oss vid 10 veckor så har han aldrig bitit mig eller husse hårt utan bara nafsat vid lek o det har varit helt oki. Sedan 1 ½ vecka tillbaka så är det inte så för mig. Han har fått för sig att sätta mig på plats eller något. Han följer mig vart jag går som han alltid gjort o ligger o myser under datorstolen när jag sitter här…vilket han aldrig gör med Micke. Det är när jag tar upp honom som han får rött i ögonen o hugger…o då menar jag sitter fast o vägrar ge sig. Det är inget särskilt som hänt utan kom som en blixt från klar himmel när han nu kom i brunst o började "uppvakta" mig. Det kärleksfulla beteendet är inte alls kärt längre utan mer att " du ska inte tror att du är något"

Och…kan ju tillägga att mina händer o armar ser ut som de på bilderna ovan.

Sarah
0

#22 hur gammal är han? De får ju en trotsålder…såg att han även blivt btunstig, men de två sakerna kan ju sammanfalla. Ofta får de trotsåldern runt sex månader, men det finns inget som säger att den inet kan komma lite senare. Om det är så är det bara att bita ihop och vara kosekvent. De blir jättebra på andra sidan.

Gilla
0

#23 den 6:e Maj blir han 11 månader. Hoppas verkligen det bara är trotsålder. Känns ändå som om det har lättat lite idag…eller om det bara är jag som har fått självförtroendet tillbaka när det funkade bra att blöta honom i handfatet.

Sarah
0

Låter lite sent att vara trotsålder dock…

Gilla
0

Kanske har med hans fördelsedatum att göra trots allt (06-06-06) han kanske bara har bidat hans hans tid? Flört Tänker oxå lite på bror hans Milton som är en fena på att bitas. Familjedrag?

sarae
0

jag e övertygad om att det beror på brunsten. Vissa blir väldigt påverkade utav den, medans andra i stort sett är som vanligt. så en kastrering hade nog hjälpt i det här fallet…inte kul att se ut som en nåldyna kan jag tänka ;)

Gilla
0

tror jag ringer om en tid nu efter helgen faktiskt. Det är nog mer Husse som är för att kronjuvelerna ska vara kvar, men som han sagt…"det är ju inte mig han biter så du får avgöra" Han är ju inget avelsämne så det är inte därför tvekan finns hos mig. Utan det är funderingarna om han är friskare om han har de kvar. Det tvistas ju både fram o tebax om det.

sarae
0

#28 jo, du har en mycket bra poäng där. Själv är jag för sen kastrering. Men om han beteer sig så här så påverkar det ju både honom själv och er. Och det är ingen roligt situation för nån av er.

Guteillern
0

Gilla: Om du kan få möjlighet att låta såren läka, utan att grabben hinner ge dig nya, så kan du prova att smörja in händer och armar med Wicksalva. Illrar brukar inte gilla smaken och slutar att bitas.

Minska sedan mängden salva lite i taget, så han inte upptäcker direkt att den saknas. Hoppas det ordnar sig. Det är jobbigt när dom håller på så här, men det brukar oftast gå över.

Mvh /Ammi

Gilla
0

#30 är så tacksam för alla tips jag får. Tack! Å sen…det känns skönt må ni tro att få höra att det förhoppningsvis går över. Med sin första iller så kan man inte nog veta vad som är "normalt" och att få stöd från erfarna där de tror på hopp…gör att jag gör det med. Har varit lugnt o skönt här nu i flera timmar då han ligger på något av sina favoritställen o sover.

Lotta_A
1

Haha. oja. dom kan bitas riktigt hårt om dom vill. Lilla milton var ju ett riktigt litet bitmonster i början..

Det värsta är ju när dom bits på samma ställe. Lägger upp en bild jag tagit på mina såriga händer.

Det är så gulligt. På bilden ligger han och sover och är så söt men så ser man min hand :P mihi

Ett tips är att doppa en tops med citron och trycka in i munnen när du blir biten. Det var det enda som fungerade på Milton i alla fall

Gilla
0

#32 haha…det är ju mina händer på bilden Flört Själv så gör det inte så mycket. Gör inte alls så ont som det ser ut. Men ni kan ju tänka er reaktionen igår när jag skulle hälsa välkommen till 2 nya boendes anhöriga på jobbet. Fick förklara att min bebis hade ovanligt skarpa tänder haha.