Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2458 ggr
tortoise
0

Akut mathjälp sökes!

Är väldigt tacksam över alla tips som kan göra att min lilla Alice börjar gå upp i vikt igen, detta är mycket viktigt då det kan innebära skillnaden mellan liv och död för henne efter den ev. förgiftning som drabbade mina illrar.

Alice väger i nuläget 450 gr. Hennes normala vikt brukar pendla mellan 600-700 gr (beroende på hennes dagshumör och matlust).

Tyvärr är Alice en dam som vågar vägra AD-mat (men den göms gärna på alla möjliga ställen) Någon som har bra ideér?? Just nu får hon fri godis-diet, vitalin och laktosfri grädde men jag vill gärna komma på något nyttigare som hon kanske gillar. Alla tips mottages tacksamt!

JossanH
0

Visst brukar väl kycklingskinn och äggula vara bra för att fetta på lite?

Sajtvärd på Iller.ifokus

ettlitetalias
0

Äggula, feta grytbitar av gris.. Vägrar hon kött kanske blötmat skulle fungera? Viktigast är nog ATT hon äter.

tortoise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

äggula älskar hon! Men hur mycket äggula kan man ge i veckan?grytbitar av nöt "gömdes" i toalådan =) men hon brukar äta det..kycklingskinn ska jag pröva..kan de äta späck och ister? ( grisfett)

ettlitetalias
0

Du kan ju blanda ut äggulan med fet färs (gris eller blandfärs brukar vara fet), då blir det gott, men inte så jättemycket äggula! :)

Sarah
0

Tror inte du behöver oroa dig för äggula och överdosering just nu, man ger ju det mycket för b-vitaminer och de är vattenlösliga. Iofs finns det säkert fettlösliga vitaminer oxå, men du kan nog ge några stycken utan att det är farligt. Håller tummarna att de pälsar du har kvar kryar på sig snart!!

[stefan&krister]
0

hos veterinären kan man få sprutor så att illrarna går upp i vikt, fick det i uppsala för att sessan var i så dåligt skick när jag fick henne förut.

sarae
0

Jag tycker du ska lägga in henne hos veterinären så att hon kan få intravenös näring för att slippa gå samma öde som de 4 andra till mötes. När illrar är i så pass dåligt skick är det inte så mycket man själv kan göra utan veterinärmedicinsk hjälp. Hoppas du åtminstonne tar till dig detta råd. Är så oerhört ledsen över de andra som inte klarade sig :(

kredka
0

Du kan försöka göra åt henne en sådant gerber (barn mat i burk) från kött - koka lite olika kött (bäst ankabröst då den är fett), ge lite morrot i det ta ut kött och morrot och mixa det med bländer så att hon kan inte välja bitar, tillsatt lite buljong som blev när du kokade kött och försök servera, om det inte går hem kan du tillsätta lite fisk olja, vetegroddsolja eller annan god sak i det… brukar vara poppis och illrarna går upp i vikt av sånt hemgjord mat.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Primarosen
0

Jag ger Mollie maten selective ferret 2kg, vitalin2 kg, blandat med 2 provpåsar royal för kattungar 450g per påse. Och Mollie har gått upp något fruktansvärt i vikt fast det ej är meningen, så nu har vi minskat mängden till henne och 1 gång i veckan får hon kyckling klubba.

TottsiGirl
0

#9 Selective hade jag tagit bort helt som foder då det inte är något bra foder alls. Å en iller som endast äter torrfoder ska ha fri tillgång till foder hela tiden, då illern pga snabb matsmältning behöver äta ofta spec om dom får torrfoder.

Hur gammal är hon och hur myckt väger hon nu?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Primarosen
0

#9 Hon älskar det fodert, har haft det i 6månader, men i och med det är ganska dyrt så köpte jag vitalin men det avskyr hon så var tvungen att mixa ihop allt annars äter hon inte det. ca 1.5kg väger hon och i februari vägde hon 1.2 kg hon är 1 år! Jag kan inte trycka i Mollie mer kött än vad jag redan gör, hon äter ej möss och liknande, det är bara kyckling klubbor hon äter och den är slut efter 3 dagar sen har hon benet kvar och lägger jag fram mer kyckling så rör hon inte den. För hon vill äta upp den första först. Så jag vet vad jag gör och det känns dummt att ta bort något hon älskar, det är ju även mycket kött i selective!

Sarah
0

Även om det inte hör till tråden och vi borde hålla den till att stötta tortoise, men, #11 Om du vet att det är ett dåligt foder så vet du inte vad du gör. Du förkortar med stor sannolikhet din illers liv och försämrar hennes hälsa. Barn gillar godis, men man ger dem inte det ofta ändå. samma gäller djur.

Ylva, håller nog med Sarae om att kanske lägga in henne.

TottsiGirl
0

#11 Problemet med selectiv är ju bla att andra ingrediensen är vete vilket inte är bra alls.. På svenska marknaden finns det några få illerfoder som är bra och det är vitalin, totally ferret tidigare fanns även James wellbeloved ferret complete samt anf. Så gillar hon inte Vitalin rekommenderar jag att testa något av de andra eller ett av dom andra bättre kattfodrena som oxå rekommenderas.

En iller älskar ofta tex Friskis oxå det är ungefär som ett barn skulle älska att få godis till frukost.

Vill man testa med kött kan man ju testa kycklingvingar, hjärta från tex kyckling eller gris, lever eller kycklingskrov, kaninskrov, kalkon. Vissa har även tagit bort torrfodret för sina illrar och enbart serverat kött vilket brukar resultera i att dom lär sig äta kött.

Men vill man inte göra de så rekommenderar iaf jag att man byter till ett bra torrfoder, att utfodra på ett dåligt torrfoder är inte alltid något som skapar klara problem i dagsläget men som kan skapa väldigt stora problem i framtiden.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

kredka
0

Om det gäller torrfoder alla vet vi att det är inte bra att ge till INGEN sort av djur (vare sig det är katt, hund eller marsvin) bara torrfoder, då det finns ingen torrfoder som har både bara rätta ingredienser och är väl balanserad. Om #11 utfodrar bara med torrfoder eller är det mest torrfoder i diet så gör hon det bästa av situationen - blandar olika foder för att ge sin iller det bästa hon kan få av torrfoder. Det sägs även att man borde byta då och då fodret precis för att undvika foderrelaterade sjukdomar. Om en iller äter hela sitt liv bara ett slags torrfoder och den är fel balancerad så iller får inte i sig bra mängder av allt den behöver.

Välkommen till ferretplanet.se :)

TottsiGirl
0

Tycker väl för övrigt att de bästa du kan göra Ylva är som Sarae säger i #7 åk in till vetten och få en rejäl undersökning, om hon blivit förgiftad kanske hon behöver någon medicin eller något annat dessutom..

Håller tummarna för lilla Alice så hon inte möter samma öde som dom andra små..

Madde
0

Jag håller med både sarae, sarah och tottsigirl att du borde åka in med alice för ju längre du väntar desto större chans är ju att hon oxå går bort och det känns ju rätt onödigt att vänta in i det längsta.

Hade jag kunnat göra xenas död ogjord hade jag gärna gjort det och åkt in 1 dag tidigare. Men tyvärr är det lätt att vara efterklok.

Sen har ju du haft 4 st som har dött hemma hos dig nu på kort tid så det är ju något du bör ta på största allvar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

Håller med ovanstående. Är det så illa så borde hon ju bli inlagd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
0

Måste bara fråga vad var det för förgiftning TS illrar råkat ut för ?

tortoise
0

#18 det är inte uträtt än vad det var för ämne men både på blå stjärnan och distriktsveterinärerna tror de att det rör sig om råttgift, tyvärr har det inte gått att få svar på det än eftersom en iller dog i sömnen och 2 illrar dog inom en minut efter första symptomet. Den enda illern som jag hann få in till blå stjärnan när han visade symtom (20 minuter från första symtom tills vi var på blå stjärnan) ( min Theo) var så dålig att de inte kunde ta några blodprov, tyvärr blev han också sämre varje gång som de tog bort droppet så det enda de hann ge honom var k-vitamin som han tyvärr inte svarade på =( De enda som har klarat sig är Love ( vars enda symtom var trötthet) och Alice och en akuthemsplacerad iller, varför de har klarat sig vet vi inte. En iller håller på att obduceras i nuläget.

Tack för alla tips! =) Alice har börjat äta mer nu och har gått upp några gram, i övrigt är hon pigg och glad. Hon har fått en veterinärtid för hälsokontroll och näringstillförsel, förut fick jag inte ta in henne till blå stjärnan eftersom en förflyttning kunde stressa henne och förvärra hennes tillstånd enligt veterinären. Love lekte för första gången idag sen de blev sjuka =)

Sarah
0

har du gått med alla på samma ställe? hur skulle alla annars kunna få i sig råttgift?

Gottfridsson
0

#19 K-vitaminspruta är det man ger, när man misstänker eller vet, att djuret fått i sig råttgift.

Nussen
0

# 19 Det låter fruktansvärt. Hur fick dom i sig giftet?

tortoise
0

jag hade med mig dem på ett lajv och skogen som vi bodde i har troligtvis blivit besprutad med gift för skadedjur utan att detta skyltats, antagligen har de fått i sig giftet när de gått på marken och tvättat pälsen. Både Blå stjärnan i Borås, Göteborg samt distriktsveterinären i Svenljunga som har hjälpt mig med illrarna sa att symtomen var liknande råttgiftförgiftning i nuläget vet jag inte mer än så =(

Eftersom dessa former av gifter är designade att spridas i kroppen via vätska och orsaka stora inre blödningar (blodet mister sin förmåga att koagulera) fick inte Love och Alice varken vätskeersättning eller näringstillförsel eller kontrastmedel för röntgen, vi har helller inte kunnat ta blodprov pga risken för förblödning. Detta besluts tog då det visat sig att ämnet inte svarade på K-vitamin som är det som ges för att stoppa blödningar (det gör så att blodet koagulerar). Så med såna här gifter gäller två enkla saker för att dödsfall inte ska inträffa : Ju mindre vätska som djuret får i sig = desto större chans för överlevnad, och att de har fått det i sig måste upptäckas helst direkt eller inom några timmar och då måste vård ges, symtom uppkommer från 1-5 dagar men när de visar sig så gör de det inom några minuter och då är det redan försent. Symtomen är ofta diffusa, som trötthet, ibland svaghet i bakkroppen eller så uppstår det inga symtom alls.

nu har Alice piggnat till och väger 650 gram, det gick fort när hon började äta ordentligt igen =)

biller
0

Jag kan tipsa om att blanda laktosfrigrädde med uppblött torrfoder (eller köttfärs, om illern äter det), b-vitamin, olja och vitaminpasta. Mixas och ges med spruta var fjärde timme. (Tvångsmata alltså)

tortoise
0

tack =) Alice är nu friskförklarad sen en månad tillbaka och när hon började äta igen gick det fort då gick hon upp ca 50 gram/vecka och nu är hon tillbaka på sin normala vikt och har hållt den i en månad.