Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2654 ggr
Dasspudel
2011-06-22 11:38
0

blodsockertest?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pratade precis med en veterinär i telen om blodsockertest, han tyckte jag skulle köpa ett test på apoteket och göra ett själv. Hmm Någon som vet var man ska sticka illern på bästa sätt? Någonstans i munnen tyckte han iaf.´

Och hur tar man bort om det blir dubbla inlägg? :)

En gång iller alltid iller.

Hayley
2011-06-22 11:44
0

rekomenderar dig inte att göra det själv! jag gör glykostest varje år på mina och då är vi tre (!) som håller, vet som sticker i frambenet, en som ger något gott och jag som håller illern. munnen kan väl bli otroligt svårt att sticka i, har aldrig hört att man tar där :S men jag rekomenderar dig att ta hjälpa av en veterinär, hade aldrig klarat av att göra det själv.

Dasspudel
2011-06-22 11:57
0

Så sätt är det ingen fara med att hantera killen. Bara det är jag så går det bra! Andra som börjar pilla och sticka blir han lite arg på. Brukar få göra testerna stort sätt själv hos vet då de inte kan hantera honom i dessa lägen. Han har fått lugnande de gånger han ska stickas för jag kan inte med att köra en nål i en åder. Men testet är ju bara en liten nål som far ut så man kan få en droppe och göra testet med.

Aviendha
2011-06-22 12:03
0

Men i munnen, den skulle jag nog inte rekomendera ^^ Jag har svårt att se hur man ska kunna sticka på ett bra ställe och sedan lyckas samla upp tillräckligt mycket blod utan att illern spottar och fräser och blandar ut nämnda blod med saliv, det borde kunna ge missvisande koncentrationer om inte annat.

Nu vet jag ju inte vad det är för test som ska finnas på apoteket, hur är tillförlitligheten och säkerheten på dem? Misstänker man något vaj med blodsocker så är det enklare att ta det hos vet av den enkla anledning att man kan diskutera behandling/få recept på plats. Man måste ju ändå göra den proceduren för att få det även om man testat hemma.

Dasspudel
2011-06-22 12:09
0

jo det är ju sant. :) har redan fått en ask med kortison när det var misstanke på insulinom. Så några recept vet jag inte om jag behöver. Det var ju veten själv som tyckte jag skulle göra det själv Gråter

Aviendha
2011-06-22 12:20
0

Jasså? ^^ Låter inte som en veterinär som jag skulle vilja återbesöka.. Menar, det finns ju en risk att du är totalt okunnig och öser på tredubbel dos på ditt friska djur eftersom veterinären inte har någon koll på hur "illa" det är eller ens om djuret har aktuell diagnos och ändå ger dig ett recept. Med det inte sagt att det är vad du kommer att göra, bara att det skulle kunna vara så. Nu är kortison inte amfetamin precis, men det kan ge otrevliga biverkningar som man inte vill riskera i onödan. Tycker att det ligger på deras ansvar att försäkra sig om att djuret behandlas rätt för rätt sak.

Dasspudel
2011-06-22 12:29
0

Nee sant. fick kortisonet av Cecilia Trädgård vid misstanke innan, skulle då ge honom 1/5 tablett enligt henne. kanske finns något annat kanske bättre att ge? annars är det bara testet jag behöver. Testet avslöjar ju allt annat. Bor i blekinge så det finns ju ingen kunning veterinär vad jag vet i närheten tyvär

Aviendha
2011-06-22 12:56
0

Mot insulinom ger man kortison, det är väl det eller operation som man brukar "ta till". 1/5 tablett är ju inte en stor dos och det skulle ju gå att börja med det och se om man ser en förbättring om man har starka misstankar om insulinom. Trädgårdh är i övrigt en bra veterinär, även om jag inte är helt överens med tanken på att man ber djurägaren sköta diagnosticeringen med hjälp av en metod denne inte är förtrogen med :P

Antar att det är sådana glukosmätare som man testar på folk med som menas eller finns det speciella för djur som jag missat? Om man nu ska göra det på egen hand så skulle nog en trampdyna vara det lättaste att sticka dem i. Enklare att hålla i och relativt lätt att få blod ur.

Dasspudel
2011-06-22 13:26
0

Jo tror det är ett vanligt test samma som människor. men efter som inte någon varit med om att ta testet själv så har jag nu ringt och bokat tid till att test idag. :) De kan inget om illrar men jag vet var värderna ska ligga. Är nu bara orolig för att få provsvaren. Trädgård är en höjdare när det gäller illrar :) hon var i Nättraby i blekinge innan men har tyvär flyttat på sig. Håll Tummarna! Jag återkommer med provsvaren.

Aviendha
2011-06-22 13:58
0

Om det är de vanliga glukostesterna för folk så har de använts på iller, men isf på eget bevåg och knappast som underlag för diagnos på det sättet (iaf såvitt jag vet, men jag behöver ju inte veta allt :P) Snarare som en indikation för att sedan åka till vet för att kolla upp det ordentligt :)

Hayley
2011-06-22 14:32
0

#9 vet att min vet andvänder sig utav vanliga blodsocker apparater när hon kollar blodet, ingen fancy till djur utan sånna till människor. dom är ju som sagt inte 100% men vet man lite på nått sånär vad den ska ligga på samt pratar med illerkunniga så funkar det ;) men hur är det med hormonpanel? har själv aldrig gjort någon sådan men den borde väl visa mer exakt hurvida illern har insulinom eller inte?

Aviendha
2011-06-22 14:52
0

#10 Där ser man :) Ja, det har du ju rätt i, att det ger en hint åt vilket håll det lutar. Jag har själv övervägt att testa Avi på det sättet, men det är ju ändå en skillnad i att sitta hemma vid köksbordet mot att ta det på klinik ur diagnossynpunkt och receptförskrivning ;)

Hormonpanelen mäter väl just hormonnivåerna, och insulin kan väl klassas som ett hormon så det kanske kan ge svar? Jag vet ärligt talat inte. Men ett glukostest är rätt säkert det med, förutsatt att man tar det på rätt sätt med bra mätutrustning.

Hayley
2011-06-22 15:33
0

#10 absolut, det är det verkligen! jag skulle aldrig göra ett sådant test hemma (utan utbildning) utifall att något skulle gå snett, vi pratar ju endå om att dra blod ifrån ett levande djur, känns lite väl risky att göra det själv :S

Dasspudel
2011-06-23 09:28
0

Attansbubbla! Lillkillen ligger precis på gränsen, han har 3,7 :( ska dit om några veckor och göra testet igen. Hoppas det bara var en engångs grej..

biller
2011-10-05 11:22
0

Det går bra att ta testet från trampdynan med en vanlig blodsockermätare från apoteket. Det man ska tänka på är att när illern blir stressad så höjs blodsockervärdet och därför är det inte säkert att det visar rätt hos veterinären, kan vara lättare att få det visa rätt hemma. Välj en apparat som kräver liten mängd blod, håll illern fastande i 6-8 timmar och ta provet.

JossanH
2011-10-05 11:32
0

Man ska aldrig fasta en iller längre än max 4 timmar, och detta är ännu viktigare om man misstänker insulinom. Fastar man en insulinomsjuk iller kan den få ett sådant blodsockerfall att den hamnar i koma. 3 timmars fasta räcker om man ska ta blodprov. Jag vet de som tagit i trampdynan hemma när illern sovit, utan att den ens vaknat. Det kan vara bra att kunna göra om man vill veta så att illern ligger på en jämn nivå. Dock är, som nämnt ovan, ett hemmatest ingen grund för en diagnos.

Sajtvärd på Iller.ifokus

biller
2011-10-05 11:57
0

Nej, inte en grund för diagnos, men kan vara lättare att tidigare upptäcka (INNAN illern blir allmänt påverkad) och då är det inte farligt att fasta illern 6-8 timmar heller. Dessutom håller man ju koll på sitt djur och märker om den blir sämre av fastan.

JossanH
2011-10-05 14:52
0

Det finns inte någon anledning till att fasta en iller längre än 4 timmar. varför skulle man göra det? Om man är orolig över blodsockernivån finns ännu mindre anledningar till att göra det. det blir knappast mer rättvist om man fastar längre än nödvändigt och illern kan bli allvarligt sjuk om det visar sig att illern har insulinom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

biller
2011-10-05 16:59
0

Det tar 4-6 timmar för maten att passera i illerns tarmsystem, det beror på individen. Så det är 4-6 timmar, inte längre man ska fasta. Jag hade fel på tiden tidigare, måste tydligen fräscha upp minnet med vissa saker som man inte varit med om på ett tag. Så det var tur att du var envis :-) Så jag inte gör ngt galet.

Men en icke sjuk iller klarar av 6-8 timmar t.ex. innan en operation. Men 4-6 timmar räcker.