Luftrenare och allergi
Har precis varit iväg och beställt en luftrenare hem hit. Skaffade min första iller för snart ett år sedan och ett halvår senare kärar man ner sig i en kille med överkäsnlighet mot väldigt mycket olika grejer och tendenser till Astma. Han reagerar mer och mer på illrarna och oftast får vi vara hemma hos honom. (Vilket funkar då jag har inneboende med katt som leker med och sköter om illrarna när jag är borta) Läste lite på allergier i fokus och köpte den som rekommenderades starkast. Undrar nu om det är någon som har erfarenhet av allergiker, djur och hur pass bra det kan bli med en luftrenare? Håller det mellan oss vill vi ju någon dag bo ihop och det vore kul om han kunde vara här lite nu också. Gick ok i somras när vi kunde vädra mer.
Den här luftrenaren ska fånga upp allergener från djur och klara 313 m3 per timme på högsta nivå så jag sätter mitt hopp till den 

ett till tips är att köpa en vatten damsugare.
Jag inhandlade denna http://www.tvins.com/products/h2oturbo/h2oturbo.php och är så nöjd att det finns inte.
Jag är otroligt allergisk mot katt men ändå har vi katt ;)
Efter att skaffat denna behöver jag längre inte ta medecin mot katten och min pollen allergi på våren blir även den bättre ;)
#1 Du, hur blir det med benknotor och sånt? Damm och smuts låter ju fint.
Vi tänkte satsa på värstingmodellen av dom tysta dammsugarna. Men hur högt låter den här?

#2 benknotor från illrarnas mat menar du? Denna fungerar precis som en vanlig damsugare men istället för en påse har du en behållare med vatten. Jag är plockar undan allt som inte naturen kan bryta ner, damsugar och tömmer sedan behållaren ute på vår kompost ;) Denna låter mycket om du har den på högsta effekten som är kanon om man har tjocka rya mattor. När jag damsugar min tjocka rya matta så både ser och luktar den nytvättad ;)
Vad är det H2O snacket för ngt? Vad gör den? Nyfiken. Fanns ju ngt dom hade på tvshop som dammsugade och tvättade samtidigt. Fantastiskt.

#4 denna har dom haft på tvshopen. Då har alltså en behållare med vatten istället för påse. Har du en damsugare med påse är det otroligt många små dammpartiklar som smiter igenom och ut igen på andra sidan. Men i denna fasstnar allt i vattnet ;) Så tänk dig små små pollen frömjöl. det fasstnar direkt i behållaren. spiller du ut mjöl är det inga problem att dammsuga upp det med denna ;)

Grymt!
Då blir det kanske en sån också då kanske! Grymt! Är du allergisk mot katt och kan ha katt så får jag upp hoppet här hemma! Vad som än kan få det att funka med illrar och kille i samma hem så är det värt det! Kosta vad det kosta vill!

#6 Japp jag är allergisk mot katt och när vi skaffade denna hade vi 1 katt mamma med 3 ungar och aldrig kände jag av det. när vi hade så många fick jag ju städa varje dag men inga problem. jag städar hellre så ofta än att låta djuren flytta eller somna in ;) Denna fungerar ju även som luftrenare medans du städar ;)
#7 Var det innekatter?
Aha, så dammsugaren fungerar som luftrenare också medans man städar?

#8 katt mamma var ute först men när hon bleb dräktig blev hon för lat och gick max ut på bron och satt där 30 min om dagen och kattungarna var alltid inne med mamma tills dom flyttade vid 12 veckor. så ja mycket hår då och jag kände ibland av min allergi och dansade en sväng med snabeldraken så blev det bra igen. Japp den rensar samtidigt luften. så den är helt klart värt priset. jag beställde min på ellos och där kostade den 1600kr men då hade jag så fint fått hem en kupong som sa att handla för 1200kr och på 500kr rabatt ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Min sambo som alltid ska ha allt som är så avancerat köpte en sån dammsugare för 4-5 år sedan. Funkade skitbra till en början och det luktade till och med rent efter att man dragit fram med den. Men sen slutade den suga.. Han hittade aldrig något fel på den så nu använder lata jag en grovdammsugare!! Fast jag är inte allergisk så för min del går det bra.. Hoppas bara att din fungerar längre än vårat skräp..

#10 Okej vad tråkigt =( Prövade ni att köpa nytt filter till den då?
Jag som hatar att städa tyckte det var väldigt bra att den gick sönder så jag la aldrig ner energi på det. Fick ju min grovdammsugare.. Vet att han pratade om filter och allt möjligt skit, men tror aldrig det blev av.. Annars tror jag att det är en väldigt bra ide med en sån dammsugare..

#12 ja alltså hepa filter ska man egentligen byta på alla damsugare efter ca 6-8 månader för bästa effekt. och suget kan minsta om det filter börjar gro igen ;)
Ska jag inte meddela min sambo! *mohahaha* Vad elak jag är.. Han älskade den dammsugaren.. 

#14 haha ja det gör jag med ;)
Har man möjlighet att installera en, så är centraldammsugare också en höjdare. Där behövs inga extra filter HEPA-filer el dyl. utöver uppsamlingspåsen eftersom man släpper ut sugluften utanför huset.
Påsarna är dessutom gigantiska jämfört med vanliga damsugarpåsar så de behöver inte bytas på minst ett ½-år och upp till ett år beroende på hur mycket djuren och barnen skräpar ner.

Hade varit grymt! Tror tyvärr det blir svårt i hyresrätt? Man ska väl in i väggen å greja en massa?