Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 361 ggr
Gilla
0

Kastration

har mer eller mindre bestämt mig (eller det har jag nog) att vi måste kastrera Marwin. Tog nyss upp honom i famnen när han låg o sov som jag gjort så många gånger förr. Han sov vidare en stund o började sen snutta på framtassarna som han gjort sedan han var bebis. Sen tog det hus i helvete igen o han satt i både den ena handen o sedan den andra. Helt oprovocerat o det fanns inget jag spelat upp honom i. Nackgrepp bet inte, han skunkade o väste…o väste. det går inte att ha det så här. Jag känner inte igen honom det minsta o det är bara mig han biter så det är jag som får ta det tunga beslutet. På Måndag så ringer jag vetrinären. han mår inte bra så här…

NeoTech
0

tja att säga att han inte mår bra e väl eg. fel.. Det är ett naturligt beteende.. MEN det är väldigt opraktiskt att ha en iller som hugger o väser o bråkar.. Så kastrering är väl att föredra ur en rent social praktisk synvinkel… MEN man kan inte motivera det med och säga att illern inte mår bra av det.. Det är du som inte mår bra av att bli biten och huggen.

Men jag håller med, han måste kastreras såvida du inte avsett o avla på honom, han kommer bara bli värre annars, territorial beteende har alla män, även människor mer eller mindre.

Plus att den fräna lukten kommer ge sig, vilket brukar vara de primär folk kastrerar sina han illrar för. =)

Robinsnel
0

#1 jag håller nog inte riktigt med dig. Att vara brunstig med allt vad det innebär är nog väldigt stressande för en illerhane… Dessutom får han kanske inte lika mycket uppmärksamhet o kel o sånt som han vill ha när han tvångsmässigt biter..

ferretgirl
0

Jag hade kastrerat honom direkt, han är säkert stressad (vilket det stora flertalet hanar blir). Detta kan manifistera sig på olika sätt, dels med som Marvin att han biter oproviserat, men det kan också visa sig som han vaktar "sin" tik, det vill säga dig. Detta gjorde en kompis iller på henne, och så gjorde Kahn när han var i Skövde hos en tjej där uppe. Han bet var ända kille som kom in till henne, medan hon själv blev uppvaktad av honom. Så mitt råd är att du kastrerar honom så snart du kan få en tid, kom sen ihåg att det kan ta ett par månader innan han återgår och blir en "normal" iller igen. Lycka till med honom

sarae
0

Visst kan illrar må dåligt av att vara okastrerade. Det kan vara mycket stressande för dem. När rickie var brunstig mådde han helt klart inte bra. att han bet å revirmarkerade överlever jag..men han var så sönderstressad å stissig, och kune inte koppla av i en minut…så bra mådde han inte

Gilla
0

kan väl säga att både jag o Marwin inte mår bra i denna situation. Mig biter han o han själv är…inte sig själv. sen om det går över om ett par månader…det är inte oki. Då har jag förlorat den fina kontaken vi har o vi får börja om på noll. Vet faktiskt inte hur det går att ha en iller där man inte kan ta i honom utan att man utlöser det bitande han har. Han biter o släpper inte taget alls varken med nackhållning eller något. Kan inte tänka mig att han ska behöva lida (O jag) igenom att man inte kan ta i honom utan att han behöver bita. O det är inga nådiga nafs…utan han håller o väser tills jag "oskadliggjort" honom i fängelset.

Han ska inte avlas på…det var förutbestämt….o dessutom har han blåsljud på hjärtat…inget avelsmaterial mao