Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 29014 ggr
skrollan
0

Mastcellstumörer

Skit också, misstänker att groggie fått ännu en mastcellstumör =(
För ca ett år sedan var han inne på operation pga av binjurarna och mastcellstumör, idag hittade jag en i huvudet på honom. Ljusrosa med en torkad skorpa över. Så jävla lessamt! Kan våra pälsar aldrig få må bra och vara friska :'(

Blir att ringa marianne imorgon!

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vore så skönt om illrar vore lite mindre sjukdomsbenägna:/

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Gottfridsson
0

Tråkigt att det kommit en till. Hoppas det ordnar sig, kram

skrollan
0

Jag hoppas det! Känns så jävla piss detta med sövning på dem små! Speciellt eftersom groggie verkat extra känslig efter att han hade allt för svårt att vakna upp efter kastreringen.

Uha, redan ont i magen!!

JossanH
0

Min erfarenhet av dessa tumörer är att många kommer och går. Irriterar de mycket så han kliar upp stora sår (som min dexter gjorde) så kan man ta bort dom annars skulle jag def vänta och ta bort den i samband med annan operation, eller inte alls. Dexter hade mastcellstumörer i flera år utan större problem. En del var väldigt aktiva medan andra bara syntes ett par gånger. Kolla igenom pälsen från svansrot till huvud och även vid frambenen/skuldrorna. Tyvärr finns det risk för fler. Men få inte panik för det. Ofta är de godartade (om de inte drastiskt ändrar utseende) och enda problemet är egentligen att de kan klia en del.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Tack jossan =)

Jag tycker han kliar sig ganska mycket, båda två här hemma! Men inte just vid öronen eller huvudet. Det är mera på hela kroppen när han väl kliar sig.
När du säger att dem kommer och går, menar du då att detta sår kan läka och försvinna och sedan återkommer på samma ställe?
Jag tycker denna är mindre än det vi opererade bort. Dock sitter den på huvudet, så han kommer inte till att klia tror jag.
Några fler operationer gör vi nog inte pga av sövningen och åldern.
Och den förra var godartad. Fy vad svårt detta är =(

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 På Dexter såg jag hans första hudtumör när han var runt 2 år tror jag. Jag trodde ju inte då att det var en tumör för han var inte sjuk och det var bara ett litet sår, men jag minns det då det såg annorlunda ut.. När den senare visade sig på exakt samma ställe ett par år senare var jag i stort sett säker på vad det var, utan att ens ha sett en mastcellstumör tidigare. Och det visade sig ju att jag hade rätt.
Han fick även ett par upp på huvudet/nacken och en högt upp på frambenet/skuldran (där jag vet att flera illrar fått). Den på skuldran och en av de längre bak på ryggen kliade så han kliade upp stora sår. Dessa valde jag att ta bort pga det.
Flera av tumörerna (5-6 st allt som allt) var oftast "inaktiva" och såg bara ut som små leverfläckar på huden. Någon gång då och då kunde de klia så att han kliade upp en liten sårskorpa men oftast var de bara där utan att störa. De kan ju vara allt från knappa mm till några mm i diameter. Det viktigaste är att hålla koll så att de inte ändrar färg eller form (som en leverfläck). Dexter kliade dock så han fick ett blåmärke under en av sina tumörer men det försvann snabbt där efter.

Binjuretumörer kan göra pälsen torr och dålig och likså prednisolon, men det går han väl inte på?

Jag tycker inte att du ska oroa dig över detta. Det kanske kommer fler, den du nu sett kanske blir så "liten" att du knappt ser den, vem vet. Tumörerna i sig är inget farligt så länge de inte ändrar sig.
Om jag ska ta Dexter som exempel igen så hade han små hudtumörer i flera år!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

En liten "inaktiv".

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Samma tumör men med blåmärke runt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Okej, ja denna är väldigt liten. men eftersom det var en skorpa över den så kanske han ändå kommer åt och kliar sig då iaf. Denna är andra på ett år nu, och beroende på hur mycket dem kliar så kanske jag lider mera av att se honom klia sig för jag vet själv hur jobbigt ett litet myggbett kan vara.
Kanske inte är den varenda gång heller eftersom dem kliar sig ofta i övrigt.
Kanske ska avakta och se om denna håller färgen och hoppas hoppas minskar såna fall.

Näe prednisolon går han inte på. vad är det för?

JossanH
0

#9 Prednisolon är kortisonet dom får mot insulinom eller lymfom då det är tumörshämmande…

Som sagt, lite kli och sånt får du nog räkna med, men det är nog ingen fara för ahonom att ha den. Lite som ett myggbet- är lite irriterande ett tag, sedan slutar det.

Dexter lyckades ju klia upp den på ryggen så det kom flera droppar blod som rann utmed pälsen.. Det var obehagligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Okej, borde jag fråga marianne om hon bör skriva ut det?

Groggies ser typ ut som den du visar på dexter som är inaktiv. När jag hittade den var det en blodig skorpa över. Nu verkar "såret" vila.
Bara den inte kliar konstant, så han lider mycket över kliandet =(

UlrikaD
0

#11 Du kan ju inte be en veternär skriva ut medicin mot insulinom om han inte är diagnosticerad för det.

Oliver hade sådana mastcellstumörer också förra året. De läkte bort av sig själva. Vi hade tur.

JossanH
0

Prednisolon har en del biverkningar som förstorade organ, dålig päls och kliande hud. Det är inget man vill behandla med om inte illern är riktigt sjuk. Får han insulinom måste Det sättas in för att hålla insulinet på en jämn nivå, får han lymfom sätts det in för att hålla tillbaka tumörerna en aning. För godartade mastcellstumörer kommer det göra mer skada än nytta. Man får inte heller glömma att illrar är ganska kliiga av sig så tror inte de mår speciellt dåligt av lite extra kli heller. Dom kliar ju inte sönder huden runt omkring så så himla farligt tror jag inte det är.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Ja näe Ulrika, det var jag som tänkte på skrollan bara. Blev fel när tråden handlade om groggie och hans mastcellstumörer dock.

Jossan, det är ju just det att dem kliar sig mycket i övrigt, så det kanske är som du säger, kliar det lite extra någon gång kanske dem inte bryr sig så mycket.
Pratade marianne nyss iaf, och han sa precis som dig, vi avvaktar och ser om den växer, ändrar färg eller om han kliar sönder den allt för ofta. För enligt henne var det inte så stort ingrepp eftersom man inte behövde söva honom så djupt.
Men skrollan så pratade vi om att blanda kortison och antibiotika och då tyckte jag hon nämnde prednisolon där emellan.
Men har så svårt att avgöra skrollans hälsa. Hon låter lika rosslig som innan, men inget annat tecken av avföring, balans, mat osv.
Är så rädd för lymfom =(

Vi kom fram till att avvakta båda för att det inte ska bli för många jobbiga besök i "onödan" eftersom det gjorts två stycken och det inte visat någon skillnad. Så hoppas dem håller sig på det "friska" stadiet nu :)

JossanH
0

Kortisonet man ger illrar heter prednisolon så det var nog det hon menade ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

jaha därav jag hörde det då ;) uach vad lita man kan om allt med sjukdomar och medicinering =(

JossanH
0

#16 Oftast lär man sig efter egna erfarenheter tyvärr.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Ja =(

skrollan
0

Jag får verkligen inga bra bilder på tumören, den är pytte liten och ljusrosa. Men jag tycker ju att han kliar sig hela tiden bara för att jag ser denna äckliga tumör =( Dock verkar det inte vara just på huvudet han kliar sig varenda gång, men kan inte låta bli att tänka på tumören då.

Kan inte hitta några andra, men herrn har så mycket päls!!

skrollan
0

mhm, man ser den ju verkligen inte =/

Denna bild är lite bättre

JossanH
0

Det är ingen idé att noja över så länge han inte kliar upp jobbiga sår..

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Nej som jag sett så har det endast vart en blodskorpa över det en gång. När jag hittade det. Dock får han kliaattacker flera gånger än tidigare nu på natten.
Så bara för att så kollar vi skabb när vi ska vaccinera och eventuellt åker ända upp till marianne.
Försökte känns på hans analkörtlar (heter så va?) för att marianne tömde den ena sist vi var där för ca halvåret. Han har börjar bajsa utanför och bete sig igen som sist. Det är precis bredvid rövhålet jag ska känna va?
Kunna känna som en förhårdnad på vänsta sidan, fylls dem upp fort efter man tömt dem?

skrollan
0

Igår såg jag att det var torkat blod runt tumören igen. detta var andra gången sedan jag hittade tumören. Betyder det att den kanske endast kliar dem gånger han kliar upp blod? att den där emellan är inaktiv eller vad det hette?

Ceciliaolucifer
0

Dom kilar sig mer nu också när vinterpälsen börjar smyga sig på.

Ang analsäckarna så ska dom inte kännas hårda, men du ska kunna känna båda dom. Normalt sätt så ska dom sköta det där själva, men ibland kan dom få problem. Om Marianne inte sa att det var blod eller var i den hon tömde så antar jag att den är "ok". Men som sagt en del illrar får problem med dom.

Att han bajsar utanför nu kanske har med kissemissen att göra? Revirbajsande brukar också vara på det sättet.

En mastcellstumör kliar olika mkt på olika individer. Men att det är en blodskorpa tyder på att just hans kilar. Håll koll på den!

skrollan
0

Ja för vi kollade skabb sist vi var där, och inga odjur då. Dock kliar båda sig väldigt mycket. Hoppas på det bara är pälsen då.

Men om det endast bara vart blodskorpor två gånger sedan jag skrev tråden, kanske det endast kilat extremt mycket då?
Får be marianne kolla tumören när vi ska vaccinera =)

Mhm, analsäckarna är svårt, har aldrig lyckats känna det så bra. Dock nämnde marianne aldrig något om blod eller så. Men hon skulle kolla på dem igen och samtidigt göra en hälsokontroll vid vaccination.

Bajsandet kanske har att göra med misse bebisen, dock stör han sig inte på dem så mycket som skrollan. Men å andra sidan kanske det är groggies sett att visa vem som bor här ;)

Ceciliaolucifer
0

Haha! Ferrets alltså! :D