Mot veterinären
Den senaste tiden har vår ena iller tappat mycket av håret på svansen, och jag är såklart oroad över binjuretumörer, så idag bör det iväg mot veterinären (i Helsingborg, det finns ingen i Lund som vill ta emot illrar). Tyvärr har jag obligatoriska föreläsningar, så jag hinner inte följa med, men sambon klarar det nog själv.
Jag har märkt att hon tycker att det är väldigt obehagligt om man tar henne på svansspetsen, vilket hon inte gjort innan, så jag hoppas att det kanske är något problem med svansen och inte binjurarna….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas att det är något enkelt och att hon blir frisk snart.
Lycka till idag! Avsaknad av päls på svans betyder inte att det enbart behöver vara binjuretumör. Det är även vanligt vid Insulinom, Lymfom och ibland uppkommer det utan att det behöver finnas någon sjukdomsbild bakom. Finns det andra symtom? Ålder?
#2 Tack för den… pepptalken? Illern är för övrigt 3 år, och jag har inte märkt något annat fel med henne, hon är till synes som vanligt.

Sommarsvans? Min ena har tappat typ halva svansen :)

#4 kan ju vara det men bättre att kolla en gång för mycket än för lite ;)
Det var binjuretumör. Veterinären sa att det brukar räcka med att man sätter in ett suprenolinchip så nu är hon inte bara kastrerad två gånger, hon är chippad också.
#3 Det jag menade var att det finns andra sjukdomar som är kopplade till gles eller ingen päls alls på svansen, och att det ibland inte behöver ligga någon sjukdom bakom alls.
Åker man till en veterinär som inte är illerkunnig och man frågar specifikt efter en viss sjukdom som man själv kanske misstänker, så är det möjligt att man missar andra när man letar efter en specifik.
Hur diagnostiserades hon? Ofta gör man en hormonpanel för att utreda binjuretumörer och den skickas till USA och man får ibland vänta upp till 6 veckor för svar.
Hon är dessutom ung, överväger du i så fall operation?
Menade inget ont, sorry.
Veterinären är så som jag fattat det hyfsat illerkunnig. Jag har fått honom rekomenderad av andra illerägare här i skåne, och jag har vart väldigt nöjd de andra gångerna jag vart där. Han gjorde ett ultraljud (han är känd bland veterinärer i Sverige att vara en av de bästa på det) och såg att det var något där på binjurarna som inte borde vara där. Det kombinerat med symtomen gjorde att han sa att han hade svårt att tro att det var något annat än binjuretumör. Han tyckte inte att det var värt att operera då tumörerna nästan alltid är godartade, utan ansåg att det skulle räcka med att sätta in ett chip, och sen komma tillbaka och kolla hur det gått om två månader. Eftersom jag inte var med hos veterinären kan jag dock inte återge vad han sa, utan återberättar bara vad sambon sa till mig.
Dumma gamla tumörer! Hoppas det blir bättre med chippet nu.