Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2312 ggr
Lillfemman
0

Magsjuk iller //råd & tips!!

Hej!

Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få. Stella vart dålig i magen förra veckan, då hon kräktes en gång på morgonen. Sen var hon pigg och alert lite senare på dagen. Under veckan sen har hennes avföring förändrat utseende flera gånger.

Så här ser händelseförloppet ut.

1. Kräktes en gång förra veckan

2. Avföringen förändrades till lite grynig/kornig

3. Sen har avföringen ändrat färg till ljusbrun

4. Hon har minskat ca 80 gram i vikt.

Samtidigt som detta så har jag även hittat att hon ätit en liten liten bit av en fiskejigg (gjord av silikon) efter att jag såg en liten grön glittrig bit i bajset, letade som en tok och hittade fiskesaken, som bara saknade en liten bit. Men det verkar ha kommit ut nu. För efter det fick hon ännu en gång parafin.

Tog henne till Roslagstull igår, där dem tog temp, gav vitamininjektion och gjorde en röntgen och så fick hon extra vätska. Vetrinären kunde inte se någonting på röntgen och det verkade inte vara stopp. Ingen feber lr infektion och han sa att hon såg pigg ut, så jag skulle avvakta men hålla koll på henne.

Börja läsa om sjukdomar och hittade en del info om ECE. Är det någon som har erfarenhet av sjukdommen?? Som vill ge mig råd om detta kan vara anledningen till hennes magbesvär.

Jag ger henne extra vatten i pippet så jag ser hur mkt hon får i sig och hon har ätit fläskfilé, lite äggula, kycklingfile senaste dagarna. Men hon vill inte längre äta sitt torrfoder. Har provat att blötlägga det och ha lite vetegroddsolja på men hon vill ändå inte ha. Någon som har tips på vad jag kan ge henne eller bör ge henne.

Idag är hon ganska pigg, busade runt här lite nyss efter liten köttbit. Åker såklart in igen om jag märker av något.

Sarah
0

ECE är väldigt smittsamt, har hon träffar andra illrar nyligen? Annars kan det mycket väl ha orsakats av det hon hade tuggat på.

Lillfemman
0

Ja hon träffade 8 illervalpar 2 dagar innan.. så det verkar ju kunna spridas från valpar annars också.. tyvärr visste jag inte om ECE och vet fort inte mkt om viruset.

Lillfemman
0

http://www.miamiferret.org/ece.htm

många symptom som stämmer in..

Vore tacksam för tips om nyttig lätt-tuggad mat jag kan ge henne. Vitaminpasta, vilken sort ska man välja? Ska finnas någon som är bra för magen och som får igång aptiten..

UlrikaD
0

Nu vet jag inte om det är ECE din iller har fått. Men om det skulle vara det så kan din iller smitta det vidare. Du bör också isåfall kontakta den som hade valparna, för om de har ECE kan de sprida det vidare.

Nu behöver det ju inte vara ECE alls utan bero på någonting hon ätit, men kolla upp det mer ordentligt.

Förlorade själv en iller i sviterna av magsjukan i december och det slog ordentligt på flera av mina.

Så förhoppningsvis så beror hennes tillstånd på någonting hon ätit.

Lillfemman
0

Oj ja jag vet ju verkligen inte om det är detta.. Men jag tänkte bara att flera symptom stämmer in och är bara allmänt orolig. Försöker luska ut vad det kan bero på och vad jag kan göra så hon blir bra. Det är min första iller och jag vet ju bara hennes beteende, hur hon brukar vara vild och busig och mycket mer energifull.. men nu har hon varit hängig ett par dagar.

Mest orolig för det här med näring och vad jag ska mata henne med?

Tråkigt att höra om din iller :( Hur började det hela för dig? Symptom osv.

Tack för svar!

UlrikaD
0

Mina illrar blev sjuka efter att jag tog hem en iller som bar på ECE. Mina blev dåliga i magen, uttorkade, gick ner i vikt en del. De andra klarade sig och vände på det själva men Pyret hamnade åtskilliga gånger på Blå Stjärnan med näringsdropp men klarade sig inte iallafall.

Jag visste ju att mina drabbats av ECE så jag har ju inte träffat andra illrar sedan detta hände, i december för att inte föra smittan vidare.

Sarah
0

Aha, inkubationstiden på magsjukan var ca 2 dagar då jag fick hem den för drygt 5 år sedan. Vet inte om det är det på den som går nu. Men, tycker nästan att man ska anta det om de har träffat andra illrar två dagar innan och veterinären inte hittar ngt. Om de ätit ngt olämpligt som fastnat blir de akut sjuka men sen bra igen då föremålet försvunnit. Så blir hon snabbt piggare kanke det är det… svårt :(

JossanH
0

Knivigt… Min första tanke var- självklart beror det på något hon ätit eftersom du tom hade hittat bitar i avföringen, men som Sarah skriver så låter tiden inte för insjuknandet inte helt olikt magsjukan..

Går det upp och ner eller är hon konstant dålig i magen? Har avföringen haft skiftat i fler färger? Varit mycket slem?
Mår hon illa? Gnisslar tänder när hon äter?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lillfemman
0

Jo det började ju med att den blev lite kornig och sen har den förändrats efter ett par dagar och blivit ljusare och ljusare. Lite slemmigt har det varit. Men sen har hon ju fått parafinolja 2 ggr också den här veckan. Så efter det har det varit väligt löst såklart. Men idag var avföringen ljusbrun med lite grönt i lite slemmig och lite fastare form efter att hon fått i sig lite mat.

Men sen hjälper det ju inte heller att fiskeprylen hon tuggade på var grön. Tror det kan ha varit 3 dagar sen hon åt på den och jag tror också det som hon ätit kommit ut då jag verkligen letat fram bitar.

Hon har inte kräkts nått mer, men vill inte äta mkt måste typ mata henne i handen och sover mkt mer än vanligt. Gnisslar inte tänder men tuggar och äter långsamt (och tveksamt) lr hur man ska förklara.

Diamantens
0

Hmm, en del av problemet kanske sitter i munnen eller halsen om hon inte vill äta sitt torrfoder (som är hårt..) Om hon dessutom dricker mer än hon äter så är det ju klart att avföringen påverkas oxå och blir lösare. Satt fiskeprylen på en krok så kan hon ju ha fått ett litet sår i munnen t ex.

Jag har precis klivit upp ur sängen men jag ringer dig om en liten stund..

Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu

Lillfemman
0

Okej ja försökte kolla hennes mun men såg inget där. Det var med 100% säkerhet ingen krok på jiggen. Den var helt ny och det var en liten bit av huvudet på den som var borta.

Hörs om ett tag då :)

Lillfemman
0

Nu kom det ut en liten grön bit till i avföringen, så då beror det kanske på det trots allt..

Hur många dagar kan det ta innan det har gått igenom? Det borde ju gått fortare tycker man ju så det kanske är något som sitter fast trots allt…. klurigt

Sarah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan ju vara båda delarna. Om en iller är slö och inte vill äta så kan det gå väldigt fort utför. Jag tycker nog att du orde hålla magsjukan i ordentlig åtanke och se till att åka till vet etc så att hon inte blir uttorkad. Vet inte vad de som haft riktigt sjuka illrar den här vändan har gjort för dem (alltså sjuka i magsjukan) men tycker att du ska kolla runt på det i förebyggande syfte.

Lillfemman
0

Illervalparna har träffat flera andra illrar och ingen annan har blivit sjuk, så då kan man nästan borste från ECE. Kanske det är någon annan magsjuka lr kombination av att äta gummifisk..

Matar henne lite varje gång hon vaknar och ser till att hon får vatten i sig.

Sarah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man ska vara försiktig med att säga att ingen annan har blivit sjuk och därför är det inte ece, alla illrar får olika symptom även om denna vända av ece verkar vara starkare än tidigare. Andra illrar kanske bara får en lös bajs och sen är det klart. Hade jag inte varit observant då jag fick hem ece för 5 år sedan hade jag inte ens märkt det. Nu visste jag att de skulle få det och had därför koll.

Men, har ingen annan blivit dåligt är chansen större att det inte är det och det är ju bra :)

Lillfemman
0

Ok tack för alla svar. Om det är någon slags magsjuka, hur länge kan det vara då? Även om det inte är ECE kan det ju vara någon annan form av magsjuka..

Köpte Hills a/d mat nu som jag skulle prova ge henne.. Men det ville hon inte ha. Så jag tog någon ml mat+lite vatten i en pipet och tvingade i henne.. Ingenting är intressant att äta nu… men försöker då och då med lite olika saker.

Åker till veterinären imorgon igen om hon inte vill äta ikväll.

kredka
0

Hoppas att tjejen blir bra snart. Du kan försöka ge henne nån aptitretande pasta, t.ex blöttlägga lite mat och blanda ut antingen med vitamin/aptitretande pasta eller i värsta fall (om du inte hittar nåt annat) med lite malt-pasta - men det rekommenderar jag inte då malt-pasta gör att hon kan bli ännu mer lös i magen. eller kanske lite kyckling med äggula eller fisk/alt. vetegroddsolja på - det brukar också gå hem.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Sarah
0

Att hon fortfarande inte äter tycker jag är ett dåligt tecken. Bra att du åker in igen imorgen. Att ge i pipett kan vara bra, då finns det iaf ngt att bajsa ut som du kan se på ;)

Jag hade en iller som hade en stor hårboll, jag gav henne malt innan hon blev riktigt sjuk och när hon blev dålig trodde vi inte att vi skulle få henne att överleva. Sen plötsligt bara reste hon sig, bajsade ut hårrester och gick och åt. Då hade malten luckrat upp bollen och jag hade tur som gav henne precis innan hon blev jättedålig för då fick hon inte behålla ngt, inte ens vatten.

Lillfemman
0

Köpte hennes favorit som hon fick när hon var bebis, royal canin kitten.. det har hon ätit lite av nu iaf :) Bra att hon får i sig något och lite kyckling. Försökte med lite malt men det gillar hon inte alls… men hon är redan väldigt lös av att bara ätit "mjuk mat" i ett par dagar nu så tar det lugnt med malt-pastan

Lillfemman
0

Idag har hon ätit rätt duktigt :) Knaprat på sitt torrfoder själv till o med. Sprang runt här med en strumpa i munnen, så hon verkar lite piggare!! Flört

Dock är hon fortfarande lös i magen, men det ser lite bättre ut. Hoppas på bättring om hon bara äter som hon ska!

Pratade även med veterinären och även han tyckte inte det lät som ece viruset.. han sa att om det fortsätter så att hon inte ville äta och fortsätter må dåligt så skulle vi prova en antibiotika kur. Men nu verkar hon lite bättre iaf så får se om det behövs.

Tack för alla svar igen :)

kent
0

#20 så glad att höra det. Skrattande

Diamantens
0

Nu får hon sluta upp med att skrämma oss den lilla busan!! Sååå skönt att höra att det går åt rätt håll!! Kram

Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu