Funderar på att prova ett nytt foder
Som rubriken säger så funderar jag på att byta foder. Jag har alltid gett mina illrar vitalin, men nu är jag inne på min sista påse och istället för att beställa mer funderar jag på om det finns något annat alternativ. Gärna ett som man kan gå till affär/zooaffär/veterinär för att köpa så jag får det med en gång och slipper beställa det. Några förslag?
Carnia lynx. Det är väl det fodret jag tycker ser bäst ut i dagsläget och det finns i en del djuraffärer (annars kanske de kan ta in). Vet att en del ger orijen, vilket även finns i djuraffär. De två är väl nästan de enda jag skulle kunna tänka mig att ge som finns i djuraffärerna.
Paulina
Om du vill prova nåt helt nytt så kan du försöka med wild cat etosha foder med 80% kött produkter och helt utan spannmål alla mina iller bekanta började med den för ett tag sedan och är väldigt nöjda. Du kanske hittar den i nån bra affär då det är egentligen kattfoder eller om du är nyfiken på den ändå kan du kolla in i min butik www.ferretplanet.se. Annars så de bästa alternativ du kan prova med är carnia lynx och ev. Orijen och de hittar du i bra djur affärer :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Carnia lynx kan jag medela är en dålig mat eftersom mina illrar har fått ont i magen av den och bajsat löst av sån mat + spyt..
#3, för 4 dagar sen frågade du i en tråd om den maten gick att ge, efter att du hade läst kattägares omdömen av maten skrev du att du inte tänkte pröva maten utan att du skulle köpa vitalin istället. Nu har du alltså sedan dess ändå hunnit beställa maten, fått hem den samt fått sjuka illrar? Det gick snabbt.
För typ 2 veckor sedan så köpte jag detta foder för 99kr tyckte det var bra pris och så och för ca 2-3 dagar sedan så blev mina illrar sjuka av det fodret och igår köpte jag nytt foder till dom..

Har enbart provat Carnia Lynx i två dagar nu till både katterna och illrarna. Ingen har blivit dålig i magen iallafall.
Annars finns ju Totally Ferret att beställa via zooplus.dk. De ska tydligen också ha snabba och bra leveranser. Det var dock slut när jag tänkte beställa förra veckan, därför blev det Carnia Lynx här hemma istället.
#5 Men den 14/9 skrev du:
Kan man ge den här maten till iller? tänkte beställa till båda iller och katt,
Hade du alltså redan testat fodret då trots att du inte visste om det var lämpligt till iller?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#5 Det tar ju en tid att göra ett foderbyte, hur fördelade du övergången mellan det gamla fodret och Carnia Lynx?
#7 Jag hade testat en annan sorts då det fanns olika sorter på djurmagazinet.
#8 Jag hade bara Carnia Lynx ingen annan mat för tillfället då.
#9 Men om det var ett annat foder du hade testat kan du väl inte säga att Carnia Lynx är dåligt? Jag förstår faktiskt inte!
Byter man foder sådär rakt av utan att vänja över succesivt kan vilket foder som helst ge problem. Man kan inte anklaga fodret om man själv slarvat med övergången.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Och även om ett foder skulle vara boven till någons/någras magproblem så är fodret inte värdelöst för den sakens skull. Jag vet flera som haft problem med kassa magar på Orijen, men man kallar inte det fodret dåligt fbaserat på det. Om alla blev dåliga vore det en annan femma.
Såvitt jag vet finns det flera som testat carnia utan att få magproblem. Sen är det faktiskt en sak man får räkna med vid foderbyten, att djuret inte alls svarar bra på det man byter till och det gäller som sagt med alla foder.
Paulina
Lillkillen älskar Carnia Lynx och jag blandar med Ferret Complete, han är så glad för Carnia att han ibland sorterar ut dessa bitar och bara äter det hihi. Om inte zoo har det hemma kan man be dom beställa.
#3 Det där var mig ett starkt uttalande baserat på endast dina erfarenheter av ett foder som du använt i kanske 2 veckor men troligen bara använt i ett par dagar..(?)
Och eftersom det här är ett väldigt proteinriktfoder så måste man vara beredd på en längre invänjningstid om inte djuret är van vid att äta ett sådant foder. Det är nästan som att man skulle ta en torrfoderätande iller och börja ge endast barf och bli förvånad om den blir dålig i magen.
Själv har jag haft illrar som inte klarade av orijen under en viss tid under deras liv, medan de jag har nu äter det utan problem.. Ska jag då säga att det är ett dåligt foder?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag är en av dem som testat Orijen och illrarna var kassa i magen under hela perioden som vi hade det fodret. Nu kör jag enbart Carnia (efter tillvänjning så klart) och vad gäller illrarnas magar kan jag inte direkt se nån skillnad på det och Vitalin.