Rastning Förbjuden
Sitter här hemma och letar om en rastning förbjuden skylt verkligen är giltig enligt lag. Känner på mig att jag behöver försvara mig så småningom för här runt omkring står det rastning förbjuden lite överallt så om man ska någonstans så är det i princip omöjligt att inte gå på mark där det står rastning förbjuden. Vi bor i ett område med hyreslägenheter och jag vet att hyresvärden inte kan förbjuda husdjur men dom har nu satt upp en rastning förbjuden skylt bakom huset. Får dom göra det? Äger dom marken? Är det skillnad mellan hyreslägenhetsområden och bostadsområden. Det enda jag bryr mig om är vad lagen säger om detta så jag kan svara om någon kommer och klagar på våra iller promenader.
Är det någon som kan hjälpa mig att leta? Eller vet vad som gäller 
Nedan Lillstrumpa på promenad
Som vanligt funkar det inte att få upp någon bild fast den inte är förstor…….suck
Lustigt
nu hittade jag. Ingen har rätt att sätta upp en skylt utan tillstånd så nu ska jag kolla om min hyresvärd och det bostadsrättsområde vi passerar mest har tillstånd.
Hittade bra information om allemansrätten
http://naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
På Stockholms kommuns hemsida hittade jag detta
Nästan alla platser utomhus i Stockholms stad där allmänheten kan röra sig är offentlig plats. Gatan, trottoaren, torget, parken och en del ytor inomhus som passager i inomhusgallerior är några exempel. Du som vill använda offentlig plats för eget bruk behöver söka polistillstånd för det.
Du är som Eniro ;)
# 3 
Konstigt att jag inte hittade infon innan jag skrev här
Nu ska jag in och kolla om jag fått svar från kommunen eller polisen om vilka som har tillstånd här i närheten - himla spännande detta 
#4 Nu är jag nyfiken, vad fick du fram? :)
#5 Ja du, tillslut fick jag ett svar från en nöt på kommunen klistrar in nedan men tar bort hans namn.
Hej Linda Om du bor i Kulan så är detta ett bostadsområde som ägs av ett privat bostadsföretag, i det här fallet Heimstaden vad jag förstår. Om hyresvärden bestämt att det skall vara som du säger så är det inget kommunen kan åtgärda eller ha synpunkter på. Detta får ni boende i så fall ta upp med värden. MVH
Ja jesus jag frågade om TILLSTÅND att sätta upp en skylt det hjälper ju inte att ta upp det med hyresvärden det är klart att dom säger att dom har tillstånd. Sen frågade jag om det fanns några tillstånd utfärdade i närheten och det glömde han också svara på.
På kommunen sitter denna människa som får ut säkert 5 gånger så mycket pengar som jag får och kan inte läsa och svara på två meningar och snabbt av bara attan talar han om att han inte kan hjälpa till. Dessutom är det ovanligt att ett bostadsföretag med hyresrätter äger marken runt omkring vad jag vet. Givetvis ska jag fråga farbron varför tillstånd har slopats i Sverige fast det står på polisens hemsida att man ska ha det. Fortsättning följer 
Nu har jag mejlat kommunen igen så här skrev jag, hoppas han förstår denna gång.
Hej, tack för ditt svar.
Jag har inga problem med hyresvärden. Men jag vill veta om dom har tillstånd att sätta upp skylten, det finns ett par områden i närheten som jag också är intresserade av om dom har tillstånd att sätta upp skyltar. Enligt lag måste man vända sig till er kommunen, polisen eller någon annan myndighet för att få sätta upp en skylt med förbud annars gäller inte skylten.
Med vänlig hälsning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förstår han inte det borde han skaffa nytt jobb.
Ska bli spännande att höra fortsättningen.
#6 Om bostadsområdet inkl. marken, ägs av ett privat bostadsföretag, så behöver dom inte tillstånd för att bestämma vad som ska gälla och skylta detta inom det område dom äger, då detta område räknas som privat mark.
#10 fast å andra sidan gäller väll allemansrätten också…? Jag menar, det är ju bara den närmsta "tomten" kring husen man inte får vara på då. Eller har jag kanske missuppfattat det? Jag menar - all mark är ju någons privata i princip?
Hakuna matata!
#11 Är det ett bostadsområde, så kan det eventuellt likställas med närmaste "tomten", beroende på hur tätt husen står.
#11 Som #12 säger så i stan är i princip allt tomtmark om det inte utryckligen är park eller grönomåde.
Utanför stan så ska man faktisk även hålla avstånd till bostadshus och gårdar även om man är utanför tomtmarken ska man sträva efter att hålla sig utom synhåll om det är möjligt.
Grunden i allemansrätten är att "Inte störa eller förstöra" och det gäller såväl för djurliv som andra människor samt för egendom, växtlighet och naturvärden.
#10 Så som jag förstår det så måste man i vilket fall som helst ha ett tillstånd vare sig det är privat mark eller ej kopierar in det som står om skyltar i Allemansrätten.
Kan markägaren
utestänga allmänheten?
Skyltar
Ibland försöker markägare på olika sätt skydda sig
mot både bil- och gångtrafik. Han kan markera det
område där han vill slippa främlingar med skyltar
(”Privat område”, ”Privat badplats”, ”Tillträde
förbjudet” etc). Sådana skyltar får man emellertid
inte ha uppsatta utan tillstånd av kommunen
(byggnadsnämnd eller motsvarande), utom när det
är alldeles klart att allmänheten inte får passera.
Det gäller till exempel utan tvekan i fråga om en
tomt eller en plantering. Man får också sätta upp
skylt som ”är behörig av något annat skäl”; den
kanske varnar för en verklig fara, till exempel en
brant eller en arg tjur. (Se 5 § lag med särskilda bestämmelser
om gaturenhållning och skyltning).
En skylt spelar i och för sig ingen roll för rätten
till gångtrafik, om inte de faktiska förhållandena
ger ägaren stöd för förbudet. Förbud att beträda
ett område som inte utgör tomt, plantering etc. behöver
alltså besökaren egentligen inte respektera.
#8 Håller helt med dig istället för att tala om tvärsäkert att jag inte har någon hjälp att hämta hos kommunen kunde han väl skicka mig till någon som kan eller kanske ännu hellre fråga tills han hittar någon som vet och då återkomma med svar till mig. Jisses om jag hade svarat sådär när jag jobbade på Amex hade min chef inte blivit glad på mig 
# 11 Det är de jag också tror, att Allemansrätten gäller om inte tillstånd finns