OT Valpar
Nope, tyvärr, inte illervalpar :)
Jag och sebbe ska ner och kika på berner sennen valpar antingen denna eller nästa helg :) Då ska vi släpa med oss illrar (iaf en) så att vi ser hur det skulle kunna gå ihop. Morrar den och har mord i blicken från början kanske det inte är bästa alternativet.. Men tror faktiskt inte det kommer bli så.
Så nu är jag överlycklig. Ifall allt går bra så ska vi hämta killen sista helgen i maj =)

Åh, va kul =) Hoppas det går vägen!! Vem av de tre blir de som ni tar med isåfall?

Någon utav timon eller tuck efterssom Tyr kastreras på måndag.. vi funderar på att ta med båda två, men vi får se.. Tuck är lite lugnare än timon, men vi vet ej riktigt än :)
En av mina favorit hund raser tillsammans med Faraohunden, går själv i tankar om att ta en tik i en av dessa raser, kan inte med hanar då det gäller hundar. Det är ju så att en tik löper 2ggr/år en hane löper alltid, när det gäller kisar så är det tvärt om, där tar jag helst en hane då honan är väldigt gnällig vid sina löp.

#3> Alltså allvarligt, jag har läst ditt inlägg 4 ggr nu och jag fattar faktiskt inte vad du skriver. *flinar*
"kan inte med hanar då det gäller hundar. Det är ju så att en tik löper 2ggr/år en hane löper alltid, när det gäller kisar så är det tvärt om, där tar jag helst en hane då honan är väldigt gnällig vid sina löp."
*försöker tolka*
Du gillar inte hanar när det gäller hundar. En tik löper 2ggr/år, och en hane löper ALLTID (????). När det gäller KISAR (????) så är det tvärtom, där tar du helst en hane, då honan är gnällig vid sina löp.
Så till mina oklarheter: Vad menar du med att en hund-hane alltid löper? *fatta noll* Vad är en kis? Menar du en kisse-katt? Varför är kis-honor gnälliga när de löper?
Själv har jag haft både katter och hundar av alla de slag och sett varken löpande hundhanar eller gnälliga katthonor. *skrattar lite* Eller har jag tolkat ditt inlägg helt fel? 
Va kul.
De ska nog gå bra.
Här hemma e de lillen som e skit sur på vår valp av någon anledning :(
Det är så när det gäller hundar att som du vet löper tiken 2 ggr/år, när jag sen säger att hanen löper alltid beror det på att om du har en hanhund så ska han eller rättare sagt vill han ut stup i kvarten om det finns löptikar i hans närhet. Som du säget vet så löper ju inte alla tikar samtidigt som hos illern, utan det gör dom året runt.
När det gäller kattor så är det så när honon hon löper, så blir hon ganska så högljud och pratig av sig (iallafall har dom honor jag har känt varit så), gnälliga. Han blir inte det med mindre att det kommer in en annan hane på hans område, då blir det slagsmål för det mesta. Men detta är lätt fixat genom att man kastrerar hanen, här kan hon faktiskt få samma problem som en kastrerad illertik om man inte får bort allt på fortplantningsorganen,som i stort sett liknar illerns med 2 horn. Lämnar man kvar bara en liten rest, så kan tiken/katthonan löpa igen. Även om detta inte är farligt för katten, men väl för illertiken.
Hoppas det klarnade lite *HAHA*

hehe, mycket klarare nu… Men hundar samlöper faktiskt åxå oftast. Iaf de inom samma flock. Och börjar grannhundens tik att löpa så börjar våra hundar löpa rätt snabbt.
Har t o m nån gång hört om en studie som sa att även människor (alltså kvinnor) i en familjs som bor och vistas mycket tillsammans även dessa kan "justera" sina "löpperioder" efter varandra så att alla "löper" samtidigt. *flabb*
Lustigt beteende för samtiga djur, men det är väl någon jättegammal instinkt för att bättra på oddsen för fler beteckningar inom flocken om rätt hane kommer förbli kan ju därmed alla flockens honor få valpar… praktistkt, men rätt sjukt om man översätter det till kvinnor i en familj. *rys*
Jo det kan dom göra i om man har mer än en tik hemma. Men har du hanar så är det inte samma sak, för oavsett när en tik i kvateret löper, så vill han också ut och undersöka. Vet hur det är, passade min äldste sons rottisblandning för några år sedan, och just dom helgerna jag hade honom måste hela kvaterets tikar löpt på en gång. För han fick för sig att han skulle ut varje halvtimme dygnet runt i nästan 3 veckor. Så snacka om att jag var trött på honom, nä tacka vet jag då en tik, hon löper 2-3 veckor 2 gånger/år. Och är hon som min minka var när hon levde, så märkte man inte ens av att hon löpte. Hon höll sig så ren och fin själv och droppade aldrig en ända droppe ens när hon bara var ca 6-7 månader när hon löpte första gången.