Kattmalt - Hur mycket och hur ofta?
Har försökt leta igenom forumet efter detta men hittade inte allt jag löetade efter så jag ställer frågan igen, Och jag ber om ursäkt på förhand för eventuell upprepning :)
Hur mycket kattmalt ska/kan man ge illern? Och hur ofta?
Mina två tjejer hemma äter torrfoder (Orijen) och får snacks som är torkad anka och kyckling, men inget barf då dom är väldigt skeptiska till rått kött :/
Så jag tänkte ge kattmalt i fällningstider och eventuellt även lite ibland annars för vitaminer och sånt :)
Tack på förhand för alla awesome svar :D
(Ni är ju alltid bäst det vet ni jue;))
//Belinda aka Zandrama
Man kan ge varje dag ca 2 cm av malt-pasta vid fällningstider kan man ge upp till 5 cm dagligen. OBS! Malt-pasta är inte bra för illrar yngre än 6 månader. Jag ger mina pojkar malt-pasta nästan varje dag och den verkar fungera super bra då t.ex jag köpte en fel boll åt de som de har ätit upp på en minut men allt gick ut genom den andra hålet och de aldrig fick nån problem med förstoppning :)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har aldrig gett dem det..varför ska man ge det?
Jag har hört att det ska vara super bra iaf som förebyggande syfte men var kan jag hitta det nån stans helt slut på min lokala zoo butik nån som vet nån internet butik som säljer kanske?
Hittade nu både kattmalt och något som heter defurr -um som ska avlägsna hårbollar och även kunna användas i förebyggande syfte undra om det är någon skillnad och vilket alternativ som är bäst?!
#1 Jo jag läste också att man inte ska ge till yngre än 6 mån :) De jag har är dock 1 och 2 år gamla :)
Tack ^^
//Belinda aka Zandrama
De preparat som innehåller kattmalt innehåller vanligtvis mycket socker, vilket man bör vara försiktig med. Förutom det är de ofta rika på vitaminer, vilket innebär att en iller som går på ett fullgott foder riskerar att få en överdos av fettlösliga vitaminer om de får i sig för mycket. Jag ser ingen grund till att ge dem sådant dagligen, personligen inte överhuvudtaget egentligen. Anti hårbollsmedel samt tex parrafin olja (som fungerar på samma vis) kan vara farligt om de ges för mycket eftersom de hämmar tarmens näringsupptag. Hårrbollsproblem är vanligtvis inget stort problem hos iller, även om det så klart finns dem som haft problem med det. Men då tycke rjag att man istället ska vara observant på hur illern hanterar pälsfällning och endast ge det om det verkar finnas behov av det, och då är tex parrafinolja bättre eftersom det inte innehåller socker eller vitaminer.