Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1160 ggr
all4U
0

Tips på aktiviteter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva tips på hur jag kan aktivera min goa illerpojke! Eller pojke å pojke, han är 5 år och ligger mestadels och sover, kanske kommer fram och nosar runt lite, skuttar till i 3 minuter sen går han och sover igen.

Ceciliaolucifer
0

Går ni prommenader? Det finns roliga aktiveringsleksaker att köpa där dom måste ta bort saker för att komma till godiset. Det finns aktiveringsleksaker :) Genomskinnliga rör?

all4U
0

Vi vill gärna gå ut med han men det tvärvägrar han, han springer direkt till porten och ska in, vi går iväg med han, men han springer bara tillbaka, åkt ut till en fotbollsplan med han men då springer han bara till bilen….det enda han gör med leksakerna är att samla dom i olika hörn, flyttar runt dom ibland men inte mycket mer än så, rör har han men inget som är genomskinligt, kanske ska införskaffa ett sånt?

Ceciliaolucifer
0

Har du prövat att gå ut när det är mörkt ute? En del illrar blir oerhört stressade av att vara ute när det är ljust och mkt folk och rörelse?

Uppskattar han att sitta innanför tröjan och "åka-prommenad"?

Illrar i i hans ålder är ofta väldigt lugna, och nu inför vintern så äter dom upp sig och sover mer. Upplever du att han är sjukligt trött? Hur länge har du haft honom?

http://www.ferretdepot.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=fd&Product_Code=FT190&Category_Code=2TunnelsTubes

Mina illrar älskar dom här rören, och så kan man dra dom runt stolsben eller andra möbler.

all4U
0

Ska testa kvällstid och se om han känner sig mer säker då :) Det kryllar av katter runt hela området, kan det göra han osäker? Han flyttade hem till oss strax efter att han hade fyllt 1 år, tidigare så har han busat massvis, vi har ett barn som precis blivit 1år, börjar fundera om han känner sig utanför? men när han är vaken så springer barnet efter han och då börjar han busa, men knappt nåt alls med oss längre.

all4U
0

missade en fråga, nej inte sjukligt trött, kissar och bajsar som vanligt och äter bra, han verkar så ointrisserad av allt :(

Ceciliaolucifer
0

Mina reagerar på katter och tycker att dom är obehagliga. Speciellt när dom smyger omkring. Ibland har jag faktiskt tänk på att ta med en vattenspruta. För jag känner inte dom här katterna, och jag har inte lust att behöva oroa mig för dom.  Det behöver inte vara kolsvart ute, men lite lagom skymmning sådär.

Det kan vara så att han känner sig utanför. Har du prövat med egentid med honom? Lyxa till med ngt gott? När mina är småsura över ngt så mutar jag dom med godis och det funkar nästa alltid. Du kan pröva att ge laxolja, vetegroddsolja, äggula, vitabee, Lets bite för katter (100% kött), gimpet vitaminpasta.

Tycker han om att samla på saker så lägg ihop alla gosedjur han har i en hög mitt på golvet så får han jobba med att gömma dom igen :)

all4U
0

En liten klick lax olja och gimpet vitaminpasta får han varje kväll serverat på en tallrik :P

Äggula med jämna mellanrum, å kött/köttfärs kyckling m.m, vi gillar att skämma bort han med gosaker :)

Funderar på att ställa iordning det ena sovrummet så det bara blir hans, så får han lugn och ro, och får komma ut och busa eller mysa på kvällen när barnet sover, sätta upp en grind så han oc vi kan se varandra, han och barnet får ju givetvis leka med varandra då han är världens snällaste och mysigaste kille, men ja vet ju att barnet kan vara lite föör på ibland….eller är det elakt mot han? Tänkte om man ställer iordning rummet med massa illersaker, mysiga bäddar, å självklart lägga ut gosedjur som du föreslog :)

Ceciliaolucifer
0

Jag har ju mina illrar helt lösa i lägenheten för det är så jag förespråkar. Det låter fantastiskt att ha ett eget rum till sina illrar och det skulle jag också ha om det var möjligt. Men att dom fick ett eget rum skulle inte innebära att dom inte fick fortsatt tillgång till hela lägenheten 24/7.

Är det så att han har blivit begränsad i sitt utrymme sen barnet kom? Då kan jag förstå att han är lite nere och inte är sig själv. Jag skulle vara riktigt bitter om jag fick mindre yta att vara på, eller vara instängd helt plöstligt oavsett hur mkt leksaker jag än hade.

Illrar är tacksamma för nya leksaker och fina bäddar i typ 20sek. Sen vill dom ha annat att leka med, eller utforska. Det viktigaste för mina illrar har alltid varit att få vara med, helst hela tiden. Skulle jag ta det ifrån dom, så skulle dom inte vara nöjda, glada eller speciellt lyckliga.

Det är bara mina egna tankar.

all4U
0

Vi bodde i en etta innan, och nu bor vi i en trea så han har lika mycket utrymme nu som innen, rummet,hallen och köket, sen när vi är hemma får han vara inne i vardagsrummet med oss när han är vaken. vet inte vad jag ska göra, vill att han ska bli sitt gamla busiga jag :/

Ceciliaolucifer
0

Förstår att det är jobbigt :( Tycker han om att ligga i knäet och mysa? Kanske försöka öka på med mer sånt?

all4U
0

han är inte direkt den som vill mysa om man inte mutar med godis :P Kliad på ryggen gillar han ibland :)

nä fy, måste verkligen lösa det här, även han är ju våran bebis!

vill att han ska vara sitt busiga spralliga jag, man får ju ångest när han ligger och sover så ofta…. :(

JossanH
0

Man får nog inte glömma heller att han nu är 5 år och det är då endel illrar som börjar "trappa av" och bli lite lugnare.

Sedan tycker jag att det låter som att han tycker det är roligt att gömma leksaker (det är ju också en aktivering :)) och jag tycker def att du borde testa att ta ut honom senare på kvällarna.
Mina illrar som älskar att vara ute och gå är inte alls samma illrar under dagsljus som framåt kvällen.

Och även om han bara springer mot dörren så är det ändå en aktivering. Under vintrarna tar jag ibland illrarna i knappt 5 min bara för att de ska få lite energi när dom kommer in igen.

Ta annars med honom till något ställe ni inte brukar ha med honom. Förrådet, tvättstugan, trappuppgången, ett rum han inte vanligtvis är i.

Ibland tar jag fram en massa gamla väskor och hänger i garderobsdörrshandtagen, lägger filtar runt, pappkassar, ihop knölade papper i en kartong.

Sajtvärd på Iller.ifokus

all4U
0

5minuter ska vi nog kunna ha han ute :D trixa lite, för nu när ja tänker efter lite, på kvällen när barnet har somnat så är allt öppet, men han kan komma, gå runt lite och sen går han och lägger sig iaf. Det kanske är vi som bara är nojiga att nåt är fel när det kanske har med åldern att göra? Kanske helt enkelt är så att han nöjer sig med att gömma saker och skutta/springa runt i bus i 3min för att sen fortsätta att sussa… Väldigt tacksam för alla svar och tips ni kommer med, ska testa dom allihopa! :)

Strumpan
0

Testa med att gå längst en mur/husvägg kvällstid. Mina illrar brukar tycka att det är tryggast där

Mvh Jenny

JossanH
0

#13 Gör det :)

Ibland kan det vara svårt som djurägare att avgöra om de är uttråkade, deppiga eller helt enkelt börjat gå ner på lågvarv.

Har du gjort någon hälsokontroll på honom nu när han kommit upp lite i åldern?
Ibland kan det vara bra att ta ett blodprov för att kolla så allt står rätt till. Trötthet kan ju komma med flera infektioner/sjukdomar. Att kolla blodsockret kan vara en bra idé. Glöm inte att då låta honom fasta 3 timmar om du tar ett glukosprov.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Ta med godis ut för att göra det kul att vara ute?

Nussen
0

Om du tar med dig en pannlampa så ser du ögonen på katter och andra djur oftast innan dom hinner fram till er. Här har vi 4 katter som smyger runt, mina illrar är inte alls rädda för dom. En mysig promenad varje dag när det har blivit mörkt på ett ställe där det inte är så mycket människor skulle säkert munta upp honom. Jag tänker att vi människor blir glada av att träna och då tror jag att illrarna också får såna där posetiva endorfiner (har för mig att dom heter så) av att röra på sig och att nosa runt. Glad

Nussen
0

Såg att jag skrev en promenad varje dag men det skulle stå några gånger i veckan. Våra busar river lägenheten om vi inte går på promenad varje dag så det är bara för oss att gå ut och knatar runt 1 timme varje kväll. Glad

Vilken fin illerpojke du har Glad

all4U
0

#15 en hälsokontroll är på gång för han, ska boka en tid i Falun då jag inte har upplevt att det finns någon bra i Gävle….han hade en hmm ja va hette de nu igen m nånting tumör på bröstet förut som försvann men nu har det kommit en ny och även om det oftast är godartade (om ja minns rätt?) så blir ja riktigt nervös och orolig för han med tanke på hans ålder :( #16 har testat att ta med vetegroddsolja men han är inte ett dugg intresserad utan springer direkt till porten eller bilen när vi har åkt iväg med han….envis är han :) #17 Memphis är en riktig krigare, han hatar andra djur och om dom skulle komma i närheten så skulle dom springa iväg lika snabbt, men man vill ju inte att han skadar andra så en lampa vore en bra så kan man se till så att det inte blir nå bråk. Min syster har en stor hund som va världens snällaste och han försökte sig memphis på….suck, liten på jorden men stor i sina egna ögon :p

JossanH
0

#19 Hade han mastcellstumörer kan man tänka?
Dessa är ju inte heller helt ovanligt att de förekommer i samband med tex insulinom.
Och för att lugna lite kan jag säga att jag vet om flera illrar som fått insulinom  (har själv haft 2), blivit medicenrade med prednisolon och blivit väldigt mycket piggare när medicinen börjat verka! Och de kan leva gott på prednisolon en ganska lång tid. Ju tidigare man upptäcker och börjar medicinera desto bättre skulle jag säga :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

all4U
0

#20 precis, så hette de! Är det genom blodprov som dom kan se om det är insulinom? Uscha, man skäms ju över att man inte är mer påläst om dom olika sjukdommar som tyvärr verkar vara allt för vanligt bland våra små älsklingar…. :(

Saga85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#19 Min gammeltant på fem år var likadan - var man inom synhåll till huset sprang hon dit och ställde sig vid dörren för att komma in.

Tog (:läs bar) man dock bort ut henne i skogen eller släppte lös henne på en äng en bra bit bort öste hon på Kyss

Saga85
0

#21 Ja, det är genom ett blodprov (glukosvärde). Min lilla tant hade det, men blev nog allt piggare efter att hon börjat på prednisinol.

JossanH
0

#21 För att få ett rättvist glukosvärde måste du låta illern fasta ca 3 timmar innan blodprovet tas. För att se till så att inte fastan blir alldeles för lång så brukar jag blanda till något gott så som kött eller uppblött torrfoder med lite laktosfri grädde eller vetegroddsolja och ge innan jag tar bort maten för att hålla illern fastande.

Insulinom är tumörer på bukspottkörteln som gör att illern får problem med insulinet. Prednisolon stabiliserar blodsockret och man brukar märka skillnad om illern varit trött eller slö innan.

Ofta dricker en insulinomdrabbad iller mer än vanligt, kan bli vinglig/slirig på bakbenen, hamna i "stirr" då den verkar "drömma sig bort" en liten stund och ibland mår de väldigt illa och kräks om inte blodsockret är på en jämn nivå.
Jag har märkt väldigt olika symptom på olika illrar. En kompis ena iller kräktes väldigt mycket om han inte fick sin medicin vid samma tidpunkt varje dag. En av mina blev extremt slirig på bakkroppen (då han redan hade ganska dålig ballans).

Lycka till med honom :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nussen
0

Jag missade att skriva att man kan inte sätta ner Hobbe utanför porten för då vill han hem utan han får åka i jackan tills vi kommer en bit bort och då funkar det jättebra Glad

HannaM
0

Jag har jobbat en del med Alinda för att få henne att uppskatta utet. Tyvär blev det projektet avbrutet av snö och kallt och sjukdom i vintras och sen kom det inte riktigt igång igen men hon gick ifrån total panik till att vara kontaktbar och komma när jag ropade på henne och faktiskt gå lite då och då, nosa mellan att det var läskigt.

Det vi gjorde var att jag skaffade en tygväska som jag kunde bära henne instängd i (annars är det kamikazehopp ut för att vå sekunder senare vilja upp igen). Bar henne såpass långt hemifrån att hon inte riktigt hade koll på vilket håll som var hem och sen satte jag mig på backen och öppnade väskan så hon i egen takt fick gå ut så mycket som hon ville, hon hade också möjligheten att sitta i mitt knä om hon ville. Sen hade jag också med mig stora muttuben med vitaminpasta och började mer eller mindre mata henne så fort hon kom ut och jag berömde samtidigt.

När hon gick iväg lite lät jag henne gå någon meter, sen ropade jag på henne, drog lite försiktigt i kopplet för att påkalla uppmärksamheten och räckte fram vitaminpastan. Att hon inte fick gå längre var för att hon fick totalpanik och blev helt blockerad när hon började inse var hon var=p Efter ett tag kunde jag släppa iväg henne längre och längre. Men fortfarande med att ropa in henne med jämna mellanrum innan hon hann bli panikslagen och okontaktbar. Jag var också noga med att göra dom här passen väldigt korta, max fem minuter och att upprepa varje eller varannan kväll.