Hjälp med willa!
Hej! Min willa är inte okej. Hon har varit lite lös i magen och haft smala o små bajsar i 2-3 dagar. Gav henne paraffinolja idag o den gick igenom men fortfarande konstiga bajsar. Fick se för ca 2 timmar sen att hon är röd/irriterad nvid vulvan, ungefär som en blåsa men det är svårt att se, hon är även röd/irriterad vid analöppningen. Kan inte känna att hon har svullna analkörtlar. Hon är chippad sen ungefär 1 år tillbaks.
Ska ringa vetten imorrn men vill gärna höra här också. Ringer valla i linköping först och hoppas dom kan kolla, kan ta mig till sthlm också men det är ju lite omständigare. Hon verkar ha lite ont o vill inte att man tittar. Jossan tänkte att det kan vara någon infektion o jag med men ingen av oss är ju vana med honor sen tidigare.
Någon som har ideér?
Ingen med ideér??

Hur är hon annars? Infektioner brukar ju påverka allmäntillståndet.
Det kan vara analkörtlarna även om det är svårt att känna. Då brukar avföringen kunna bli som du beskriver.
Det kan vara främmande kropp även fast paraffinoljan gick igenom. Om hon har ätit något hon inte borde så kan det vara kvar i magsäcken utan att ha vandrat ner i tarmen. Då kan hon fortfarande ha avföring men att den blir liten. Har hon ont i magen om du klämmer och känner, eller är det bara kring anal och vulva som hon inte vill att du ska vara?
Blir hon ovanligt blöt kring bakkroppen när hon kissar? Om hon har ont när hon bajsar så kan det hända att hon står på ett ovanligt sätt. De kissar ju ofta samtidigt som de bajsar (alltså står kvar), så om hon står lite konstigt så kanske hon får kiss runt vulvan som hon inte tvättar bort ordentligt. Det skulle kunna förklara att hon är irriterad i det området också. Jag skulle tro hur som helst att det handlar om en infektion.
Om det inte verkar vara analkörtlarna skulle jag vilja gå vidare med blodprov samt röntgen för att utesluta att hon har ätit något olämpligt. Antibiotika är nog nödvändigt.
Alltså jag har inte märkt något jättemycket, hon är lite trött, men o andra sidan är hon med och är alert när hon är vaken. Var i tranås i helgen och då var hon med i alla rum & var på bushumör. Var ute och gick en långsväng igårkväll och då pinnade hon på som bara den
Infektioner kan även vara lokala och har den inte spridit sig är det inte säkert hon är så påverkad i allmäntillståndet.
Ska be dom kolla analkörtlar och sen då ev blodprov o röntgen. Räcker röntgen för astt kolla eller behövs ultraljud? Vet att dom inte är helt pigga på att ultraljuda i linköping
Det brukar räcka med röntgen för att få en första titt om något ser misstänkt ut. Sen så är det egentligen bäst med kontraströntgen för att bli mer säker om man på vanlig röntgen misstänker att det är något där.
Frågan är ju om det är något med vulvan som även påverkar analen, eller något med tarmen som har påverkat området kring vulvan… Lycka till hos veterinären!
Med tanke på hur vulkan ser ut sårig/röd/irriterad, nästan så det ser ut som lite blod/ett sår/ en blåsa skulle jag inte tro att detta beror på främmande kropp. möjligtvis inflammerade analkörtlar där infektionen gått ned till vulvan, eller om hon har en infektion i vulvan som gör att hon äter mindre eller blir öm och svullen runt analen också.. Eller så är det helt enkelt en blandning av allt.. Urinvägsinfektion var även något som slog mig. I vilket fall verkade hon iaf vara pigg o glad när jag var där igår. Lite irriterad över att jag ville titta på henne bara.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har en tid på valla vid halv 11 så vi ska snart åka, uppdaterar när vi kommer hem!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I o m att hon är chippad så skulle jag nog snarare misstänka och låta kolla ev livmoderinflammation
det hon säger tyder inte på livmodersinflammation min iller hade det och hon blev svullen, ville inte äta, och kom flytningar från vulvan
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Vi kan ju säga såhär, jag vet inte om jag någonsin kommer få lukten ur näsan! Hennes analkörtlar var väldigt svullna och när han klämde dom fick han ut en hel del äckligt gegg. Första ggn jag varit med i samma rum, har aldrig varit så nära att kräkas av en lukt. Han sa att alla symptom i princip stämde överens och att hennes vulva var röd för att hon antagöligen försökt gå på lådan o sen "dragit" rumpan över golvet o på så vis irriterat vulvan. I och med att det antagligen gjort så ont har hon inte velat äta så mycket. Hon fick en medicin som ska lugna magen lite och jag ska ge henne lite uppblött foder i små portioner nu i början o se att hon får i sig ordentligt. Hon äter redan :)
Blir det inte bättre inom 2 dagar eller om jag märker något annat ska jag åka in med henne igen men jag hoppas att det "bara" var detta som var problemet. Jag har bara varit med om en iller innan som hade svullna analkörtlar och det var gimli, men på honom såg man och kände tydligt, det kunde jag inte göra på willa. Hon gav även veterinären ett välförtjänt bett (enligt henne) när han hade klämt dom.. ;)
vad bra att hon äter och så nu. och att ni fått reda på vad det är hoppas det blir bättre nu också :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Skönt att det bara verkar ha varit analkörtlarna, det är ju ändå "enkelt fixat". Jag tror ändå att problemet kring vulvan kan ha berott på det här på något sätt, t.ex som veterinären skriver eller att hon gjort något annat konstigt pga att hon haft jobbigt. Hon kan ju ha varit och slickat/tvättat sig mycket i området pga att hon haft jobbigt med analkörtlarna. Fast jag har ju inte sett hur illa det ser ut, så svårt att säga. Det kan ju hända att hon behöver antibiotika ändå. Sen får du hålla koll i framtiden om problemet med analsäckarna kommer tillbaka, det kan ju göra det men det är inte alls säkert. Vi har varit med om båda delarna.
Jag skulle säga att vulvans utseende beror på att hon dragit rumpan/vulvan mot golv och mattor pga att hon varit besvärad pga analkörtlarna. Som sagt såg det nästan ut som en liten blåsa eller när man tänker efter- som avskavt skinn.
Tror def att hon kommer bli bra nu efter det här :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Willa har i princip sovit sen vi kom hem, helt slut stackarn. Hon har bajsat 3 ggr, och även om dom är lite lösa o ser lite skumma ut så är det "stora" bajsar! Hon har lite ont, han vaggar lite när hon går och ser lite bekymrad ut, men det känns nog bättre än innan. Jag fick väcka henne nyss o truga på lite mat så hon åt en stund :) Medicinen hon fick för magen var inte ett dugg god så den får jag försöka lura i henne :) Nu ligger hon och myser brevid mig i soffan o tycker om att bli ompysslad…men hon luktar inte gott vill jag lova.. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skönt att hon verkar bli bättre. Hoppas att hon blir helt frisk snart.
# 13 Sköljdes analsäckarna ur ? Jag har för mig att man är tvungen att göra så för det ska bli riktigt bra men jag är inte hundra.
Skönt att hon äter och går på toa igen 

#19 Man brukar inte göra det i första läget. Återkommer det däremot så kan det vara aktuellt.
Här är en artikel av våran veterinär Marianne Tornvall
http://www.veterinaren.nu/artiklar/iller/hudsjukdomar/analsacksinflammation-iller/236
# 20 Så sant såg det nu