BARF lever
Okej, är det någon som ger sina illrar kyckling lever?
Isåfall äter dom det?
Rufus och Mollie avskyr det.. Men dom älskar kyckling lår och hjärtan!
Är det verkligen bra och ge sin iller/illrar mage?
Ska du ge enbart barf som foder så krävs det att du ger blandad kost för att dom ska få i sig allt dom behöver. När det kommer till kött och inälvor så finns det mkt skoj att ge. Man kan variera stort.
Mina tycker om lever, men dom ogillar när det är slaffsigt och kladdigt, därför klipper jag det till små bitar, och då är det inga problem. Försök att variera så mkt som möjligt, det är det absolut bästa.
Ge kycklingvingar istället för kycklinglår. Ett kycklinglårsben är väldigt grovt och har dom inte rätt teknik när dom gnager på benen så kan dom skada sina tänder.
Det finns ganska mkt info på barf.ifokus som du är intresserad :)
#1 Ne jag har torrfoder framme på heltid. sen ger jag lite ca 10kycklinghjärtan när jag kommer hem och nästa dag får dom kyckling lår.
Okej, då får jag handla hem det hehe.
Tack så mycket
Jag skulle inte ge så många hjärtan i veckan :) Försök att variera lite för det är bra för dom!
Vet inte riktigt var du bor, men på Willys och Citygross kan man hitta mkt rolig inälvsmat.
På willys är det lätt att hitta:
Kycklingmage, det är väldigt nyttigt och dom behöver kämpa lite för att få i sig det dvs lite aktivering också.
Kycklinghjärta & Lever, men det hade du koll på :)
Finns billiga alaska pollock fileer packade i små smarta kartonger.
På Citygross kan du hitta mkt inälvor såsom hjärta/njure/lever från gris/lamm/kyckling/nöt. Mina älskar grishjärta.
Lite tips bara, men kul att du ändå ger lite kött trots torrfoder :)

Jajjamen, här serveras det lever och det är inget problem att få dom att äta det. Kycklinglever äter dom gladeligen, annan lever äter dom om inget annat ligger i skålen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 okej, jag trodde inte mage var bra, pga bakterier. Men jag kan väl ge dom mycket kyckling vingar eller? Jag har hjärtan i portioner 10st kan man tex ge det 1 gång i veckan? Lever är inte lönt att ge dom, då dom bara tittar på mig. Dom vägrar ens att slicka på det eller att tänka tanken på att stoppa det i munnen.:-P
#4 det kanske bara är jag som har kräsna illrar hehe
Lånar tråden lite ;) Hur är det med kaninmage MED innehåll, kan man ge det?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

#8 Dom kommer förmodligen inte äta innehållet…
#9 Nej då är det ju verkligen inga problem :) Kom på i efterhand att jag faktiskt inte tror vilda illrar bryr sej om vilken del dom äter så det borde vara lugnt.
Hundarna får väl städa efter dom om det blir mycket slabb :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#4 Eftersom dom äter torrfoder på heltid så är det nog ingen större fara.
10st hjärtan i veckan, på två illrar? Mjo, men jag skulle nog ändå dela upp dom där hjärtarna på två dagar.
Kycklingmage är nyttigt och det är nästan uteslutande muskelkött. Så det kan du ge utan att vara rädd för bakterier. Kycklingmage som säljs i mat butiker är ju avsett för människor egentligen :)
Gör en lite goodiebag? Gör små påsar som är blandade med några hjärtan, lite mage och någon lever bit. Så fryser du in det i små förpackningar och tar fram på tining på morgonen och ger på kvällen?
Det är väldigt bra med kycklingvingar och även om du egentligen bara ger barf som godis så är det bra att variera. För mkt inälvsmat är inte bra.
Vissa saker vägrar dom äta, mina avskyrr lamm och vilt tex.
#8 Dom HannaM säger, dom kommer säkert inte äta det. Och andra sidan blir det inte mycket kvar av kaninmagen och man tar ut allt innehåll. Därför ger jag inte kaninmage :)
#11 okej, jag köpte kyckling mage idag. Mollie gav upp efter 2 minuter på sin första och Rufus tuggade i sig 2st sen kom ha bara fram och hämtade och stoppade undan
Vad roligt! Jag klipper kycklingmagarna på två oftast. Just för att dom inte ska ge upp och för att det inte ska bli för stora bitar som ligger och skräpar när magarna är mätta.
Om du fortsätter att ge barf på det här sättet så kommer nog dina illrar vara fria från tandsten. Men var lite försiktig med inälvsmaten bara, för mkt är inte bra. Blir dom lösa i magen av det du ger dom så kan du strö över lite benmjöl som man kan köpa på djuraffärer.
#13 Strör jag över benmjölet så ratar de maten. Däremot så brukar jag skära ett litet snitt i magens muskeldel och strö lite benmjöl i snittet innan jag fryser in dem styckevis. När jag sen tinar och ger ett par ggr i veckan så verkar benmjölet ha sugit upp så mycket köttsaft så de inte reagerar över det längre.
Brukar göra lika dant med annat köttputs om det blir över. Alla bitar som är tillräckligt stora att göra ett litet snitt i får en liten sträng benmjöl, sen fryser jag in lämpliga portionsmängder (30-40g)