Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 143 ggr
Lsun
0

lite råd tack

ok, jag vet inte om jag e nojjig eller om det är något som är fel, men min älskade lilla Lucifer beter sig (tror jag) inte riktigt som vanligt, de låter nstan som att han har något i halsen, han verkar väldigt springig (nästan lite hyper), dock glad…. han springer runt och sniffar på mig hela tiden, men som sagt, de låte lite konstigt när han andas, nästan som om han flåsar lite… de skulle ju klart kunna va jag som överreagerar, men jag vet inte va jag skulle göra utan honom. jag hade tänkt att ringa en vetrinär för en hälso-undersökning.

han verkar också klia sig väldigt mycket, kan det kanske ha något med det att göra? jag menar, kan han kanske bara ha ett hår i halsen eller liknande, för man tycker jo att om de var något som var fel så skulle han inte vara så hoppig, eller?

tacksam för svar

// Linus

sarae
0

Det kan ju vara pälsbyte som gör det…de kan lätt få "hårbollar", man kan ge dem tex kattmalt eller parraffin olja för att underlätta för dem. Men jga har tyvärr ingen förklaring till varför han skulle vara så hyper…. hur är han i övrigt? dricekr, äter å bajsar han normalt? verkar han disorienterad eller vinglig?

Velsan
0

illrar får ju sina busryck, å då brukar de andas snabbt låter nästan som flås, när de blir uppspelta :P Som sagt så kan det vara pälsbyte, eller så kanske han badat nyligen å har schampoo kvar i pälsen tex. Kollat öronen efter skabb?

Lsun
0

jo, ätit har han väl gjort ordentligt (dock knappt något alls idag vad jag vet) och dricker gör han nästan mer än vanligt.. ingen vinglighet eller liknande och toabesöken sker som vanligt, så vitt jag vet iaf. men pälsbytet tror jag var för ett tag sen, han har blivit mycket ljusare i pälsen och han var likadan förut (när han bytte päls) fast då var det nog ännu mer. kan det helt enkelt vara så att han har lite överbliven päls bara?

han verkar som sagt klia sig en del, så det är något jag ska kolla upp.

har bara väldigt svårt att sova när jag inte vet exakt hur han mår…

Lsun
0

#2 ja, jag ar kollat öronen, fast det är rätt svårt då han inte gillar att man tafsar för mycket på det området;), men det är som sagt en av dom sakerna som jag vill få kollat hos en vetrinär så snart jag får tid hos en=).

sarae
0

hmm…så han har varit så här länge? Kommer inte ihåg jur gammal han e, men det var väl runt 3 år elelr nått?

Han kan ju ha loppor…inte ovanligt hos iller som får vara ute å skutta….du har inte sett nått i pälsen på honom?

Lsun
0

ja, han är strax över 3 år, men jag har inte sett något i pälsen på honom, förutom en kalufs som jag inte förstår hur den har kommit dit, den går inte att virvla upp heller, för han nafsar lite och ger mig en kraftig "PILL OFF" - blick när jag pillar för mycket och försöker trassla upp den, men bortsett från det så har det inte verkat vara något, har inte haft tiden att gå ut med honom så mycket på sistone, 2 ggr förra veckan och ingen denna än. men om det var loppor skulle inte de kunna gå till mig också då?

ojoj, nu frustade han helt plötsligt väldigt högljudt, och han verkar väldigt trött… slickar sig väldigt mycket runt munnen också. usch, va ska man göra egentligen=(? vill ju inte spela upp sig i onödan.