när en blir två
det beror helt på…. Har man en iller som inte e "färdig uppfostrad" (biter, missar lådan etc) är risken stor att valpen tar efter den andra illerns dåliga beteende. Det e därför jag inte tycker att man bör skaffa en andra iller föräns den första e så gott som färdig uppfostrad…massa mer jobb annars ;)
Om valpen ser upp till den andra illern beror oxå på. Valpen kan faktikst komma att stå högre i rang än den andra illern. Allt beror på personlighet och kemin mellan pälsarna ;)
#1 hehe jo det förstår jag. Men nu har vi ju turen att vi fått en så lättlärd och uppfostrad goding som sköter sitt på lådan och är hur go som helst ;)
då är väl allt att hoppas på att kemin stämmer bra ihop mellan dem om vi nu hittar någon :)

Hur vet man då om valpen är "färdig uppfostrad"?
Gäller det att välja uppfödare med omsorg som man kan lita på har "gjort sitt jobb" och att kommunikation mellan säljare och köpare fortlöper så nya ägaren kör på samma spår?
Vad jag märker nu på milton är att han snabbt lär sig i relationen med de andra att de inte gillar att han biter de i nacken och så, då tar buset slut bums.. kanske kan det hjälpa honom lite gentemot oss också, vi gör ju likadant nu. När han bits eller hotar med det går vi därifrån, och det tycker han faktiskt är jättetråkigt.. Framsteg tycker jag… Utöver det är han ju gosebjörn nr 1 nu..
#3 jo men jag mena att vi har uppfostrat vår toxi väl, alltså hade hon varit en bitig iller etc. så hade vi ju väntat med att skaffa en till..
självklart är det upp till köparen att fortsätta att "lära/uppfostra" valpen då den lämnat uppfödaren. Man kan väl nästan inte säga att man någon gång blir "färdig uppfostrad". Precis som med oss människor så lär man sig något nytt varje dag ;)

# Ja, jag förstår dig!! Det va inte riktigt mot dig så på det sättet ;) Har själv en primadonna som är 100% på lådan, inte bitig och världsgo personlighet och går oxå i utökningstankar :)
Sant. Färdig uppfostrad kanske inte är rätt ord. Men så mycket uppfostrad som den "kan" bli ;) Menade mer att en del uppfödare kanske uppfostrar mer på det sättet som passar mig som eventuell köpare..Typ så ;)
#6 precis :)
nu gäller det i första hand att "hitta" en liten valp som går ihop med toxi, att de kommer överens, sen utefter det får man ju göra sitt bästa för att den ska trivas och ha det bra.

Jag är med dig helt och hållet i de tankarna! Det får bli Prada som har sista ordet på ett sätt, eftersom personkemi och sådant måste stämma in där!!