2 månaders bebis
har hört att man ska hälla i vatten i kattmaten åt dom små ?
o hur länge ska man hålla på me det ? o varför ?

Så fort de kan äta torrfoder, runt 8 veckor bör de göra det, så ska du inte blöta upp fodret.
Ur näringssynpunkt så är det bättre att hålla fodret i sin naturliga form.
Att man blöter upp torrfodret är för att lära dem att äta fastare mat än mammans mjölk. Det blir liksom något "mittemellan".

Har du koll på bra illerfoder? Alt ett bra kattfoder? Vad har valpen ätit från uppfödaren? Annars finns det massor med bra trådar här på forumet om vilka foder som är bra och inte bra. Är ju rätt kinkigt det där med foder för illrar. Måste vara nyttigt nyttigt nyttigt, speciellt för växande valpar! 
Har du fått hem valpen än? För jag antar att du har en valp på G?
När jag har valpar så använder jag hundvalpsvälling eller kattungevälling, inte vatten (som jag alltid har vid sidan om). Detta får dom från dom är ca 4 veckor, och upp till dom är ca 8-9 veckor då jag i stort sett har dom över på rent torrfoder. Men vissa kan ibland behöva ha längre tid med utblött torrfoder, då blandar jag detta med 50/50 kattmjölk och vatten aldrig bara vatten eller bara kattmjölk. Vatten har jag alltid i en skål vid sidan om matskålen på golvet. Till foder för mina valpar har jag för det mesta Baby katt från RC och Kattunge mat från Frankies Pro Gold. Detta får dom med sig hem ca 2 kg var när dom lämnar mig vid ca 10 veckors ålder.
Så här kladdig kan en ca 4 veckors valp bli när man äter valpvällinge och Hils burkmat. Valpen heter Rigel men kallas idag för Örjan och bor hos sofieManne
#3 Åhh han är ju så go på det kortet. Hihi
Ju fortare illern börjar äta torrfoder desstå bättre. Blötmat är inte att rekommendera förutom när de är riktigt små å inte kan äta torrfoder. En iller som lever på blötmat får tex mer tandsten, tandkötts inflammation som kan leda till tandlossning.

Man kan väl göra det någon gång ibland om man behöver blanda ner meducin lr plaque off lr så? Har för mig ja läst de men kanske är ute å cyklar?
#6 självklart kan man göra så!man kan även ge illern I/D burkmat om den är undernärd, varit sjuk etc….men en iller bör inte få burkmat eller blöt foder som ersättning för torrfoder
#5# blötmaten har mina valpar under ca 2 veckor innan jag börjar gå över till utblött torrfoder. Att dom får blötmaten först beror på att jag vid 2 tillfällen har haft valpar som har satt det utblötta torrfodret i halsen. Har därför gjort detta valet att ha blötmat i vällingen dom första 14 -20 dagarna när dom ska lära sig vad fast mat är. Köper Hills burkmat för kattungar, den är gjord på kyckling och inget annat. Men jag hade aldrig köpt t.ex Whiskas eller Pussi burkmat, för denna inhåller inte dom näringsämnena som det finns i Hills burkmat för kattungar.
**( OBS!!! Kolla in här sidan om vilken burk det är jag menar)
**
#8 ja det kommer jag ihåg ;) (buffy) men mitt inlägg var inte riktat till dig, men till #0 ;)
#4# Vist är han go på detta fotot, kladdig var han iallafall så att det förslog. Tror att han var den första valpen som fick bada bara så skitig han var och alldeles klistrig och kladdig av maten, men trots detta så var han ändå favoriten bland valparna. Men det blev han nog pga allt det som hände honom under hans första 4-5 veckor i livet.
Här är ett foto på alla hans syskon, valpen närmast kameran är Goliat eller Antares som han heter i stamtavlan. Längst upp och svart även hon är Musca, som tyvärr dog bara ett par dagar efter det att fotot togs. Tyvärr så kan jag inte säga vem som är Örjan på fotot, för det har jag jag glömt nu.
#10 Hihi. Ja bada gillar han verkligen nu. Han ställer sig vid den djupare deler och så står han stil och bara njuter. Han är den som får komma upp sist. Och han skulle nog va kvar ännu längre i badet :)
Åhh såna små dunisar :)
#11# Om jag minns rätt så var han den av alla 8 syskon som gillade att bada redan från första gången. Han blev iallafall inte styv i kroppen som dom andra blev till att börja med. En av dom, tror att den var Aries som inte gillade alls att bli blöt, han blev styv som en pinne och gnydde alltid när jag fick bada av honom.