Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 734 ggr
Katti84
2011-08-29 15:34
0

Kastrering

vår "lilla" valp (som i själva verket redan är större än både mamma och pappa) är nu 4 månader. Jag har redan börjat fundera på det hör med kastrering för att vara väl förberedd när den dagen kommer. Har förstått att endel blir könsmogna redan vid denna åldern, men de flesta inte förrens till våren. Men vad rekomenderar ni? Chip eller kirurgiskt?

Aviendha
2011-08-29 16:26
0

En fråga som stötts och blötts ett par gånger tidigare. Jag förstår att du gärna vill ha personliga svar, men du kanske kan ha nytta av att kika på tidigare trådar i samma ämne.

Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

Tråd 4

Tråd 5

HannahRönn
2011-08-29 16:36
0

#0 Jag skulle rekomendera chip, jag har 5 illrar varav en är kemiskt kastrerad. 3 av mina illrar har eller har haft binjure problem, de alla kastrerades kirurgiskt under 1 års ålder. Så hedanefter blir det bara kemisk kastrering med chipp som gäller hos oss.

Katti84
2011-08-29 17:42
0

Tack för trådarna :) Det lutar starkt åt chip! Men är lite orolig över när det slutar verka… Märks det tydligt? Eftersom han bor med mamma och pappa får det absolut inte bli några valpar! Nu kommer såklart alla tre få chip så risken att de slutar verka samtidigt är troligtvis minimal. Men finns det risk att det slutar verka utan att man märker det, innan det är försent?

HannahRönn
2011-08-29 18:15
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min Razz som fick chipp vid 6 månaders ålder, har hållit i lite mindre än 2 år, men ibland har man undrat om det slutat fungera eller om han bara är väldigt mycket man till o från. Håll koll på din killes beteende och att han inte får några direkta kulor. Om det märks tydligt vet jag inte då jag aldrig haft en iller hane när han varit fullt brunstig, jag valde att chippa Razz innan de "värsta" beteendena kom. Men som man hört andra berätta om sina brunstiga hanar så verkar det som det märks mycket :)

Jag ska chippa min Razz nu i september igen då jag tycker han börjar lukta lite mer och få lite kulor samt revir bajsar ibland. Jag gör det hellre för tidigt än för sent då jag har andra illrar som är äldre som jag inte vill att han ska försöka para sig med. Och om jag har fattat det rätt ska det inte vara nån fara att göra så.