Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1507 ggr
Pandae
2011-06-24 16:54
0

Tappar päls

Min Rubin har börjat tappa päls, på svansen är det glest och pälsen är gul och missfärgad. Hon tappar även päls i nacken, och har en ca 0.5x0.5cm pälslös fläck. Hennes päls har blivit livlös och torr eller hur jag ska förklara det. Innan var hon den som hade den finaste, mjukaste och glansigaste pälsen av mina tre illrar. Hon är pigg och glad som vanligt, tycker mig dock ha börjat känna av en viss misstänksamhet hos henne. Ibland när jag ska ta upp henne tar hon några steg bakåt. Dock inte aggresiv eller så.

Jag misstänkte binjuretumör men det känns inte som att det stämmer in helt. Jag åkte iaf till veterinären och förklarade läget, vad jag misstänkt osv. Han gjorde en hälsokontroll samt blodprov. Men alla värden var fina. Det enda han kunde tänka sig var att det kanske är förstadie till en sjukdom så att det ännu inte visar sig i blodvärdena?Jag har försökt läsa i illervademecum men jag blir inte ett dugg smartare av det.

Det känns hemskt att bara sitta och inte alls veta. Har något haft något liknande? Vill ju veta vad jag kan göra, eller om jag kanske borde åka till någon annan veterinär.

UlrikaD
2011-06-24 21:02
0

Min gissning hade ändå varit binjuretumörer.

Just tappandet av päls, glanslös päls och förändringar i humöret.

När min Nalle utvecklade binjuretumörer så började det med att han från att ha varit världens gosigaste började slåss med de andra illrarna. Helt olik sig själv blev han. Samt att han blev tunn i pälsen på bakkroppen.

Jag satte implantat på honom och han blev bättre. Man kan ju även öppna upp beroende på hur gammal hon är. Jag valde implantat istället.

Sara
2011-06-24 21:19
0

Vanliga blodprover visar inte förändringar i hormonerna, krävs en hormonpanel för det som skickas iväg.

Sara

JossanH
2011-06-24 23:02
0

Dålig päls är ett tydligt tecken på binjuretumör tyvärr..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pandae
2011-06-24 23:37
0

UlrikaD: Men man bör väl inte sätta in ett implantat utan att veta ifall det är binjuretumör?

Sara: Vad är en hormonpanel? Men då bör jag ju åka till vet igen och be dem göra ett sådant test?

Pandae
2011-06-24 23:46
0

Hittade just vad hormonpanel var och lite om chip och att det inte tycktes göra något att sätta in även om det inte var binjuretumör trotts allt?. Vad heter dessa chipen/implantaten? eller ska jag bara säga till vet att jag hört talas om dessa chip/implantat och att jag vill testa ett sådant?

JossanH
2011-06-25 00:12
0

De heter suprelorin och gör ingen skada om du sätter in det i förebyggande syfte :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pandae
2011-06-25 01:33
0

Tack Jossan=)

UlrikaD
2011-06-25 12:37
0

#4 Du fick redan svar där av Jossan.Skrattande

Pandae
2011-07-12 17:56
0

Vi har satt in suprelorin nu. Var hos en ny vet (fågelkliniken i hjärup..rekomenderas verkligen för iller!) och de bad mig ringa den andra kliniken och faxa över Rubins journal. Sagt och gjort. Första veterinären sa att alla blodvärden var bra…men så var inte fallet när jag väl besökte vet 2. Hon visade mig alla resultat och Rubins UV(tyckte det stod urea och UV inom parantes) låg på 75 och skulle enligt vet ligga på 10-45:/ Sen va homoglobinvärdet lågt. Vi valde att sätta in suprelorin, och vi har tagit nytt blodprov för att dubbelkontrollera det förra och sen får vi utgå från vad det säger.

Så hemskt att få veta detta. Antagligen har förra vet. gått efter något normalvärde eller liknande. Men nu har vi en bra vet som vet vad hon gör och pratar om så nu hoppas vi att det ska bli bra dethär!

UlrikaD
2011-07-12 18:06
0

#9 Var ni hos Cecilia?

Pandae
2011-07-12 18:11
0

#10 Kollade hemsidan och jo så hette honGlad

Jag kollade i illervademecum och enligt den ska urea ligga på 4,3-15,5. Om det nu var det, minns att det stod UV och hade något med njuren, och smuts i blodet.

Nussen
2011-07-13 01:01
0

Våran Hobbe tappar också hår på svansen och han verkar lättskrämd sen några  veckor tillbaka, vi ska till Marianne  (Mälardalens smådjursklinik) nu på tordag Rynkar på näsan

Pandae
2011-08-27 22:31
0

Hoppas det har gått bra med er Hobbe!

Dom tog en sådan hormonpanel och skickade till USA på rubin, det visade inga tecken på binjuretumör dock satte vi ändå in suprelorin och hon ser bättre ut nu. Lite tjockare päls och hon har lagt på sig lite.