Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1278 ggr
VeronicaKahlbäck
2011-08-24 20:53
0

Barf:)

Ni som barfar era illrar helt, delvis eller bara ger det som tillskott;
Vad brukar ni ge?

Vill gärna även höra historier där det gått fel.

Själv har jag det enkelt, mina äter allt i barfväg som serveras och har alltid gjort.
Barfar ju dock bara delvis, helt ärligt pga ren lathetSkäms
Brukar försöka variera så mycket som möjligt så det hålls lite spännande för illrarna men nu känns det som att det mesta är rutin och tänkte att någon kanske gav något mumsigt som jag missat!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
2011-08-24 20:58
0

Här får dom inte heller hel barf. Utan jag köper kycklingvingar och hjärtan. Äter vi fläskfile och man rensar bort mycket senor får dom det. Så dom får lixom lite av varje här hemma ;)

AnnaJosefine
2011-08-24 20:59
0

Mumsig fläskfärs är gott som godis eller efterrätt typ =) Annars är det hela möss ibland. Även kycklinghjärta, filé, klubbor. Eller en bit fläskfilé eller ryggbiff.

Kort sagt, han får allt möjligt kött =). Men vi halvbarfar, med strävan efter att ha så mycket barf som möjligt iag =)

sarae
2011-08-24 21:04
0

Försöker variera så gott jag kan för mina

bland annat får de:

Alla former av kyckling

Kalkonskrov

kaninskrov

Fläskkött

Nötkött

grisnjure

oxnjure

kyckling/gris/nöt lever

kyckling/gris/nöt/lamm hjärta

Viltkött av olika slag när det finns att köpa

dagsgamla kycklingar

möss

råttor

fisk då och då

sarae
2011-08-24 21:04
0

Försöker variera så gott jag kan för mina

bland annat får de:

Alla former av kyckling

Kalkonskrov

kaninskrov

Fläskkött

Nötkött

grisnjure

oxnjure

kyckling/gris/nöt lever

kyckling/gris/nöt/lamm hjärta

Viltkött av olika slag när det finns att köpa

dagsgamla kycklingar

möss

råttor

fisk då och då

AmeliaH
2011-08-24 21:09
0

Jag försöker ge dem lite allt möjligt, men det blir mest kyckling, fisk och möss/råttor. Och gärna med så mycket av djuret kvar som möjligt.

En olycka som hände var då jag hade klippt kyckling vingar i bitar. En benbit lyckades fastna mellan de bakersta tänderna på min ena iller. Han fick inte ut den och jag blev bara biten när jag försökte stoppa in fingrarna för att hjälpa till. 
Han var ju inte skadad men väldigt irriterad så vi fick åka in till veterinären. Väl inne för undersökning (vi hade väntat 2 h för att få träffa någon som kunde hjälpa oss) så spottar han ut benbiten. Den hade då suttit fast i ca 4 timmar.

Jag var iaf nöjd som slapp betala för besöket, men det hade ju varit skönt om han hade spottat ut biten tidigare. ;P

Jessica Holländare
2011-08-24 22:05
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En dum fråga bara.. Har hört att man inte ska ge hund och katt kycklingben då det lätt kan fastna i halsen mm. Är det inte farligt för illern också??

LisenN
2011-08-24 22:09
0

#6 Det är inte farligt för hund och katt heller så länge det handlar om råa ben. Tillagade ben hävdar många kan ställa till det men råa är absolut inga problem :)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Jessica Holländare
2011-08-24 22:12
0

Okey, tack för svaret. Då ska jag nog prova sånt framöver till min lilla Göran. :)

Sarah
2011-08-24 22:18
0

basen här hemma är kycklingskrov. Sen blir det hjärta/ lever från gris och nöt. För att se till att de får kött från olika djur även då jag inte får tag på annat. Sen blir det kaninskrov och kaninslams då jag får tag på det, broskben och fläskslams när jag hittar, möss när det är dags att ta några här hemma och småkyckling när jag hittar. Vilda möss och fåglar då katterna lämnar det de fångar. En gång i veckan får de lever/ njurröra eftersom ingen av dem gillar lever. Mixar lever, äggula, blodmjöl och lite laktosfri grädde och lite vatten. det får de i spruta i knät. En mysig stund som alla uppskattar. Äter killen fisk får de lite skinnslams

FerretCrow
2011-08-24 22:26
0

#9 är det inte lätt att dom kanske får mask eller liknande av vilda möss?

Sarah
2011-08-24 22:29
0

jo det finns en liten risk, håller koll på dem om de behövs avmaskas. Men jag blir så less på katterna som lämnar så många lik på tomten. Känns bäst att det inte ska gå till spillo :( Får slå ihjäl en del fåglar som de leker med och ser hellre att illers äter dem. Men än så länge har de inte fått mask och jag har gjort så i flera år.

VeronicaKahlbäck
2011-08-24 22:35
0

Vad roligt med så många svar!

#5 usch inge roligt men ändå skönt att det inte ledde till någon skada!

#6 ne det ska inte vara några problem så länge det är rått, personligen vill jag dock servera det så helt som möjligt då jag är överdrivet nojjig för flisor som det lätt blir om det är klippt/hugget/sågat.

Här serveras det;

möss, råttor och kycklingar i olika ålder.
mitt och andras (brukar tigga) puts av det vanligt förekommande köttet man äter samt fiskrens.
Kycklingdelar såsom vingar, hals, skrov, inälvor, "drums"
Nöt, lamm och grisdelar såsom revben, finare delar av spjällskav (heter det så?), inälvor, muskelkött
kanin/hare, gärna hela.
Ägg med skal.
Är alltid snabb att fråga om viltrester när jag vet någon som jagat men det är ganska sällan.

Försöker ge så mycket färskt som möjligt.

HUR ser ni som enbart ger barf på att bara ge det delvis?

Tycker ni att det lika gärna kan kvitta då eller att det är bättre än inget?

Personligen ger jag det inte enbart av hälsoskäl utan även så de ska få lite variation och aktivering.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sarah
2011-08-24 22:37
0

Och illrarna blir så glada då jag kommer med en stor sork eller koltrast ;)

AnnaJosefine
2011-08-24 22:42
0

#12 När vi fick hem Ossian åt han bara köttfärs och möss och ja (han vägrade äta torrfoder) , det gick jättebra faktiskt (förutom när mössen eller färsen gömdes på mindre lämpliga ställen…) Han växte så det knakade! Men det gör ju alla valpar =)! Men får dem hela djur så får de ju i sig alla de ämnen de behöver eftersom det är ju trots allt vad en vild iller äter. Och om en vild iller överlever och mår bra av det så är det klart som korvspad enligt mig =).

Här blir det halvbarf av samma anledning som dig, lathet (samt ekonomi).

Dock tog det nästan två månader att få korven att äta torrfoder och han har nyss lärt sig äta torrfoder som inte är fuktat :P

Aviendha
2011-08-24 22:45
0

Jag serverar mest möss och dagsgamla kycklingar eftersom det uppskattas av alla. Kycklingvingar, diverse inälvor (fågel, nöt, gris) och sådant man kan finna i ICAs köttdisk serveras lite då och då (på slutet har jag varit lat och mest gett vinge) för den av mina som faktiskt äter det.

Har inte alls haft några olyckor, om vi räknar bort den gången en veckogammal vinge fick ta en vända i tvättmaskinen OCH tumlaren Skrikandes

*edit: Jag har torrfoder framme och kompletterar med barf varannan dag på ett ungefär.

LisenN
2011-08-24 22:49
0

#14 Vilda illrar plockar förmodligen en hel del insekter oxå.. Att räkna med att dom får i sej det dom behöver när dom äter enbart möss slutar nog efter ett tag med att illern får en massa brister.

AnnaJosefine
2011-08-24 22:53
0

#16 Jo, jag tänkte också så eftersom jag endast hade möss och färs då, så jag fick med mycket tålamod honom att äta torrfoder för att komplettera helt.

Det jag menade var att så länge de kan äta hela djur, typ sork, kanin, mus, råtta m m (alltså varierad kost) så bör det ju inte vara något problem =) Fick inte riktigt rätt formulering på inlägg #14 bara =)

LisenN
2011-08-24 23:27
0

#17 Inte helt lätt alltid ;-)

AnnaJosefine
2011-08-24 23:33
0

#18 Haha, nej! Har för mycket att berätta på för lite text och då blir det tokigt ibland :P Haha!

F. ö. en mycket intressant tråd att läsa måste jag säga!

FerretCrow
2011-08-24 23:35
0

#11 jo men då ska jag pröva det här hemma för våran katt jagar så mycket så hon inte orkar äta allt utan jagar bara för att det är roligt. för oss är det kanon då vi har så mycket möss och sorkar ;)

LisenN
2011-08-25 07:45
0

#11 Har du sluppit löss oxå? Är det kanske så att mössens löss inte går på iller? Dom flesta är ju artspecifika..

Låter ju kalasbra om det funkar, blir en hel del över efter katterna här med och kan det komma till nytta känns det betydligt bättre än att kasta iväg :)

kredka
2011-08-25 08:43
0

Här kör vi halv-barf med: kyckling delar (med ben), hela kanin (med ben) - brukar köpa färsk, ekologiskt kanin rätt billigt (typ 60 -80 kr för en hel kanin), lammbitar, lammfärs, struts kött (skit dyr men de älskar den), häst entrecote är uppskattad här hemma :) annars så får de rester som kommer när jag rensar kött till middag ( nött kött, gris kött)

och vi har inte haft någon olycka hemma (fy fy så att den inte kommer).

Jag undrar om någon vet vart i stockholm kan jag köpa en hel vaktel och vaktel ägg??? :D

Välkommen till ferretplanet.se :)

sarae
2011-08-25 09:36
0

Jag är helö nojig med att ge bytesdjur fån naturen, eller ens självdöda möss när jag hade möss hemma. Det finns en rad ohyggliga parasiter och sjukdomar ute i busken som faktiskt kan sprida sig vidare till iller. Och det är inte alltid så enkelt att man märker det på avföringen och bara kan köra en axilur kur för att vara av med det. Förutom hjärtmask, lungmask, och en salig blandning av andra spolmakar och rundmaskar, så finns ju även numera dvärgbandmask lite här och var som faktiskt är livsfarligt för människor. Sorkar bär även många gånger på tex. sorkfeber (som även det smittar människor)

Om jag köper större djur så som hela kaniner, råttor, och även möss ibland, kollar jag numera hur inälvorna ser ut på djuret innan servering. I övrigt får mina bara kontrollerat kött för humankvalité (och det gäller även viltköttet).

Vildillrar dras alltid med en salig mängd parasiter - är de i gott skick så klarar de oftast av det, men om de får fösrämrat allmäntillstånd blir ofta parasitbördan för påtaglig och de kan drabbas mycket hårt av det. Men ändå får man ha i åtanke att de ändå är anpasade för att klara det bättre än våra tamillrar.

Och vad gäller vildillrars kost så äter de inte bara möss, de äter oerhört varierat, alla typer av gnagare, hardjur, insekter och amfibier och reptiler, vilket gör att en kost på enbart möss definitivt inte är tillräcklig eller jämförbar med en vildillers kost.

sarae
2011-08-25 09:41
0

som svar till #12

Jag tycker att halvbarf är rätt optimalt faktiskt. För det första säkrar man sig omatt illern inte får näringsbrister (för det är lätt hänt när man barfar - men tyvärr kan det ta åratal, t.o generationer innan vissa kostorsakade brister faktiskt visar sig - vilket gör det svårt att sätta det i relation till att kosten faktiskt har varit problemet), sedan behöver man inte heller sätta sig in i vad en iller behöver på samma vis heller. Detta är självklart förutsatt att man är säker på att illern rent faktiskt äter sin torrfoder ranson. Att komplettera kosten med kött stärker tandhälsan, och jag är säker på att det även har andra positiva effekter i det långa loppet.

Så jag ser halvbarf som en gyllene medelväg heltklart - något som faktiskt kan göra skillnad för illerns hälsa, uta samma risker som hel barf.

Sarah
2011-08-25 11:45
0

Nej inte löss heller. Men som sarae säger, det finns ju risker, men helt ärligt så är det inget jag är jätterädd för. Kanske borde jag det, men det är jag inte. Hade det varit så att man hittat farligare parasiter som dvärgbandmask här ute hade det varit en annan sak. Men så länge som katter och vilda rovdjur här i området är hälsosamma. Grannen är viltvårdare och rovdjursexpert som har stenkoll på vad som händer de små rovdjuren i området. Så länge de mår bra är jag inte nervös. Katterna får mask ngn gång om året men that´s it. Skulle jag känna en jägare i närheten skulle jag be om viltslams oxå.

Är jag borta en längre stund har de torrfoder framme.

Sarah
2011-08-25 11:49
0

Appropå fel. I min förra kull fick jag en lite felbyggd iller. Jag undrade först om hans lite konstiga skelett kunde bero på kalciumbrist. Att han kanske inte åt benen i maten som de andra. Är fortfarande inte helt säker och har blivit lite mer hysterisk med att använda benmjöl, men Marianne tror inte att det var så, hon kallar honom bara för naturens misstag. Han är mindre än sina bröder och ser fel ut, dessutom lättare stressad än övriga. Han är också piggast av alla och är alltid uppe med mig när jag är hemma.

Jessica Holländare
2011-08-25 16:26
0

Det är jätteintressant att läsa allt dethär. Är förstaägare av en iller som flyttade in för ungefär en vecka sedan tillsammans med sin syster (som tillhör min sambo). I alla böcker som jag läst står det typ "de äter kattmat"… För er som undrar ger jag inte kattmat utan illermat jag beställt på nätet. Därför är det så roligt att få lite nya tips och ideer som jag kan genomföra här hemma. Tack alla!