Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2748 ggr
MonaAlexandra
0

Söker Iller

Jag söker en Iller, ugn eller gammal spelar ingen roll. Men är h*n gammal bör den vara välupfostrad. Om det är en valp så ser jag över nästan alla busigheter och olyckor.

Pris 0 - 1000 kronor.

Erbjuder stor bur som alltid står öppen, eget rum, leksaker, endast det bästa fodret och massor med tid för att leka.

0768236697

Bor i skellefteå.

/ Alexandra

UlrikaD
0

Vill bara säga att även om en iller är vuxen, totalt bitfri och går på lådan fläckfritt i sitt gamla hem kan allt sådant "glömmas bort" när den flyttar.

Så man får ha överseende även med äldre illrar.

MonaAlexandra
0

Jasså, har inte läst om något sådant innan.
Bara hört att det kan vara i början eftersom dom har kommit till ett nytt hem. 
Men jag tackar för informationen. Vill gärna veta så mycket som möjligt innan jag skaffar någon/några.

adam24
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad roligt med en till illermäniska i Skellefteå!

Jag önskar dig lycka till i sökandet efter  en pälskorvGlad

MonaAlexandra
0

Tackar så mycket ;D

Ja jag hoppas att jag hittar en gulleplutt i mitt liv snart. :)

adam24
0

Det är ju lite svårare här uppe, man får i regel åka en bra bit för att hämta dom, men det är det värt, det kan jag lova! Jag körde tur å retur till Gävle för att hämta en av mina pälskorvar. Håll lite koll på blocket och andra sånna sidor, ibland dyker dom upp där. Glad

Doktor-och-Designer
0

Vi har vår uppfödning Midnattsssolens Uppfödning i Solna (Stockholm) men eftersom vi kommer från Umeå respektive Skellefteå så är vi där i krokarna två gånger om året. Vi har inga valpar kvar nu som är till salu men vi har möjlighet att ta med oss valpar upp på sommaren om vi har hittat någon lämplig norrländsk köpare. Vi tar dock mer än det priset du angav ovan. Du är välkommen att läsa mer på vår hemsida och höra av dig om du är intresserad i framtiden.

#3, adam24: Hojta till om du vill ha en liten illerträff när vi är uppe (vid jul eller på sommaren) :) Vi har sex illrar för tillfället, fyra vuxna och två valpar från vår egen uppfödning.

TereseStromberg
0

Åh, vad roligt att de blir fler o fler norrut i landet :)

Jag fick åka ca 180-190 mil fär att hämta min lille sötnos Harads/Boden-Västerås-Harads/Boden :)

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

MonaAlexandra
0

Det känns verkligen bra att ni alla är så positiva och hjälpsamma, och det tackar jag för!

Adam: Jo jag såg att nästan alla som säljer är långt söderut. Hittade en som sålde sina två valpar för bara 1000 kronor. Men han verkar inte ett dugg intresserad att ge dom ett bra hem. Han har inte frågat något om mig. Han verkar bara vilja bli av med dom. Sen hade han inte vetrinärsbesiktat dom, vaccinerat etc. Inget av de.
Känns osäkert.

Midnattssolens uppfödning:
Det skulle jag verkligen uppskatta.
Har läst eran hemsida och kikat litegrann och ni verkar ha mycket ordentlig uppfödning och koll på vad ni gör.
Anledningen till priset jag angav var för att jag har lite dålig ekonomi just nu pga arbetslös. Annars hade jag gärna betalat mer för en sån underbar varelse som en iller.

Terese:
Ja men visst :D

Jo jag ville ju köra ner och köpa en liten korvis. Men vi (jag och min sambo) har precis varit söderut och har inte råd att betala mer bensin för att köra ner igen. Vi kunde inte köpa någon då för vi var på resa med husvagn och skulle vara borta en vecka. (Kan ju inte ha en iller i en husvagn) haha ;D

LisenN
0

Tänk på att veterinärvård är DYR och att det ofta drar iväg så man får betala många tusenlappar trots försäkring. Har man dålig ekonomi tycker jag man ska vänta med illerköp för att slippa hamna i en trist sits om illern blir sjuk.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

UlrikaD
0

Fast nästa omgång valpar kommer ju inte förrän till våren, så om ni sparar pengar nu så kanske det kan bli en valp från Midnattssolen nästa år istället:)

adam24
0

#6 Jo, jag ska hojta till, fast just nu så är en av mina illrar besvärade av isulinom,  min lilla gubbe har fått diagnosen…. han e 7 år och verkar inte ha så långt kvar… men lill-tjejen är pigg, men det syns att hon är orolig för gubben, hon tittar till han hela tiden och vill inte lämna lägenheten…. så vi har inneaktiviteter hela dagarna.

#7 Jo, det blir långa resor, men vad gör man inte för de små :)

#8 Det är så trist när man stöter på sånna som inte bryr sig om djurens bästa, sån gör en galen. Får man den kännslan så ska man inte köpa, för då låter det som en farmare å sånt ska man inte stödja……

# Vacinering och hälsokontroll + glukosprov 450kr, det är ju inte så dyrt…. men å andra sidan så gör dom inte några operationer här (förutom kastration) så då får man välja att avliva eller åka norrut och om man har tur så finns det en en kunnig i Norrbotten, men annars så blir det söderöver , Vännäs, eller neråt. Nu har jag varit förskonad mot det mesta förutom isulinom som lillgubben åkte på nyss……. så ja, det kan bli dyrt….om man har otur… men jag måste faktist säga att allt tjat som jag utsatt vetrinärerna för i skellefteå har fått resultat, dom har börjat läsa på å ringa runt till kunninga vetrinärer i landet.

JossanH
0

Jag litar inte mycket på veterinärerna som finns här omkring. De är duktiga och hjälpsamma men är alldeles för dåliga på iller för att få ställa större diagnoser eller operera mina illrar.
För småsaker väljer jag billiga små veterinärskliniker i närheten men så fort det är något större åker jag upp till Stockholm.

För bara en vecka sedan var jag där med en utav mina illrar. Inget akut, men något känns inte helt hundra. Här nere "försökte" dom inte ens så fick bli en av Sveriges bästa illerveterinärer för att hjälpa mig att reda ut vad det kan vara.
Undersökning, blodprov och röntgen. När försäkringen hade tagit sitt var det 1400:- kvar för mig att betala. Plus bensinen.
Så det är INTE gratis att ha iller när det kommer till veterinärvården.

En operation av en illerkunnig veterinär går lätt på runt 8-9000:-. Sedan tar försäkringen en del så man själv kommer undan med ett par, tre tusen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LisenN
0

Sen är det ju tyvärr så att taket på försäkringen är 10 000:-/år, opererar man för det i början på försäkringsperioden får man stå för allt själv resten av året…

doronicum
0

hejsan hej, tänkte höra hur långt du hade kunnat åka för en pällskorv?

det är nämligen så att jag har en hane kvar , ock vi finns nere i skåne

MonaAlexandra
0

Adam: Vad tråkigt att höra :( vad innebär isulinom riktigt?
Hoppas att han blir bättre snart. Hur gamla är flickan din då?

Jo, jag är beredd på en dyr resa med min framtida iller! :)

En fråga till er alla bara:
Hur jobbigt är det att ha en iller egentligen. 
Har sett bilder och läst mycket negativa saker. Dock med avsikt för att verkligen vara beredd. Vet att dom är underbara. Men känns som att dom river sönder saker hela tiden, bits osv. Iallafall vad jag hört.
Är det verkligen så? 
Eller är dom bara som alla andra valpar?, att dom busar till de ibland.

En sak till, ni som bor i skellefteå och har en iller i sitt hem.
Jag skulle gärna vilja få hälsa på och träffa din iller och se hur din är.
Så jag iallafall har träffat den innan jag köper en.

Tack ;D

VeronicaKahlbäck
0

#15 Alla illrar har en alldeles egen personlighet så vissa är lika okomplicerade som vandrande pinnar medans nästa kan kännas som man delar hem med en elefant. Jag vill påstå att nästintill alla har någon egenhet…!
Du kan få hem en iller som du aldrig lyckas få helt bitfri, eller en som inte biter dej men din familj och dina vänner, eller någon som avskyr din nya pojkvän.
Illrar är heller inget djur som alla kan tänka sej ett liv med, man får räkna med att nya kärleken absolut inte under några omständigheter ser en framtid där det finns illrar.
Vissa har svårt för lukten, vilket isåfall kräver att man lägger mer tid på hushållsysslor.
Jag personligen städar säkert dubbelt så mycket när jag har illrar mot hund eller katt och då menar jag tvätta, dammsuga, skura golv och skura lådorna varje gång nästan.
Jag har endast varit hemma hos en person med illrar som det inte luktar iller hos av 20(?) personer och det är JossanH här på iFokus, lukten kan sätta sej i inredning, vägger eller golv.
De flesta illerägare har inga gummisaker åtkomliga för illrarna men gummi är lätt att sortera bort finns värre saker de små (o)djuren kan klämma i sej tex. hårdplast - leksaker/rör/toalådor m.m. fleece/tyg/stoppning - sovmaterial/kuddstoppning/möblestoppning m.m. m.m.
Det finns inbrytarkungar så du får sätta barnspärrar på ALLA lådor, luckor och garderobsdörrar.
Det finns små apor som kommer över allt och upp på allt så du får möblera om eller byta ut halva möblemanget så de inte ska rymmer eller ramlar och skada sej eller välter gammelmormors vas.
Alla blir inte rumsrena.
De är sjukt olycksbenägna, även när man tror att det inte finns en möjlighet så listar illern ut ett nytt rackartyg vilket gör att veterinärkostnaderna fort blir höga när det händer något, de har också mycket sjukdommar så när man har iller räknar man kallt med någon sjukdom vid fem-sex års ålder.
allt detta samtidigt som enda försäkringen som går att teckna på iller har ett tak på 10.000.
De behöver mycket tid när de ska uppfostras och även resten av deras liv för de är extremt duktiga på att visa missnöje, på ett ofta mindre roligt sätt.
Kan fortsätta i all evighet troligtvis..

Ja, för mej är inget av detta ett oöverkomligt problem men jag kanske kan kalla det villkorslös kärlek?

Det jag menar är att man behöver ett genuint intresse för djuret och verkligen vara medveten på vad man ger sej in på, illrar är inte som något annat djur och framförallt finns det ingen den andra lik.

Så träffa så många du kan, inte bara en eller två.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

adam24
0

15 # Jag mailar dig

MatildisS
0

Vad är knepen JossanH jag är själv en riktig miljöfåne och är väldigt kräsen när det kommer till rengöringsmedel men rent blir det ju iaf utan starka medel! Finns det några hemma knep med skonsamma produkter för att minska lukt ??

:)

JossanH
0

#18 Är du möjligvis ute och cyklar lite i fel tråd här?? ;) Om inte så förstår jag nog inte riktigt frågan :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

LisenN
0

#19 vermonica skrev i #16 att av alla med iller hon vart hemma hos är det bara hos dej det inte luktar, därav frågan om knep ;)

JossanH
0

#20 Haha, där ser man, det hade jag inte läst :D
Tack Vermonica! ;)

Mitt hetaste tips är väl att se till att illrarna blir rumsrena ;) Min senaste valp tycker jag luktar apa och han prickar inte alltid lådan så håller på att slita mitt hår då jag tycker det luktar här. Jag hatar när det luktar iller i mitt hem och jag vill inte att folk ska slås av att det bor djur här så fort dom kliver innanför dörren.
Jag har också nästan jämt fönster öppna (inte på vintern men då vädrar jag ur ibland).
Jag använder vanligt ajax rengöringsmedel och vatten att skura golven med.
Tror inte jag gör något annorlunda egentligen.. Det är nog mer så att om jag själv känner någon lukt så byter jag deras sovsaker, skurar golv etc..
Ibland ställer jag fram skålar med vaniljsocker. Det tar också bort lukt!
Annars har jag inga mirakeltips :P

Sajtvärd på Iller.ifokus