Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1648 ggr
AmeliaH
2011-08-21 19:34
0

Lukt

Om ni ser detta med illern och dess lukt från perspektivet hos någon som inte har iller, förstår ni varför folk kan tycka att det luktar mycket?

Kan den åsikten bero på att man inte är van vid lukten?

Jag som är illerägare känner mycket sällan om det luktar iller. Det är om det är väldigt ostädat eller att de har skunkat som jag märker av det.

Vilka argument använder ni för att få folk att förstå/acceptera?

VeronicaKahlbäck
2011-08-21 19:37
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Take it or leave it:P?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Saga85
2011-08-21 20:25
0

Alla djur luktar, det beror mycket på hur man har det hemma. Har vänner som har fåglar, katter, råttor och degus, och har själv haft ex antal pälsdjur. Tycker faktiskt inte illerlukt luktar särskilt mycket mer/värre än andra djur, och har inte haft någon som kommenterat illerlukten. Har väl "tur" på så vis att många av mina vänner har djur - min syster och papegojvän gillar dessutom att nosa på iller när de får chansen för att de tycker det luktar så gott. Kyss

Jag kan förstå att folk känner att det luktar iller - precis som jag kan känna att det luktar fågel, katt, råtta och degu. Dock har jag rätt så svårt med hunddofter. Tur att jag inte känner någon med hund, men när min faster (m familj) hade hund och jag var hemma hos dem klagade jag självklart inte. SÅ illa tycker jag inte det luktar, men jag reagerar på den. Som de säkert gjorde när de var hemma hos min familj och det luktade katt.

Skulle det vara så att någon sa något negativt om illerlukt. Fine, den personen behöver inte vara hemma hos mig då.

AmeliaH
2011-08-21 20:49
0

Jag får höra det ganska ofta, framför allt från min familj, men det var inte den egentliga  anledningen till varför jag frågade.

Anledning till varför jag frågar är för att jag får en inneboende i morgon som påpekat att hon tycker att de luktar mycket. Detta sa hon för ca 2 dagar sedan då hon sedan ca en månads tid tillbaka tackat ja till rummet och även träffat illrarna vid två tillfällen och inte sagt något.

Jag vill ju att det ska vara bedrägligt för henne att bo här med oss, men inte på något vis kompromissa med illrarna. Hon vet ju vad hon gett sig in på och det är även sagt att om hon inte klarar av dem så är det hon som får flytta och inte djuren.

Michaela-N
2011-08-21 20:58
0

Jag tycker iller luktar mycket och jag har själv ingen iller hemma.

Banankaka320
2011-08-21 21:09
0

Jag blir lite irriterad när mina systrar ALLTID kom och sa att det STIIIIINKER iller då det bara luktade lite eftersom hon råkade faktiskt existera i samma rum. Dem skulle bara känna på när hon luktar på riktigt :D

Sleepyxx
2011-08-21 21:39
0

Min mamma kallas min iller  " stink bomb "  Obestämd

Jag tycker att min illern luktar men jag tycker inte att det luktar illa ( jag tycker hon lutkar gott )Tungan ute

Min mamma tycker att hom luktar illa efter hon gick in i mitt rum.

Men som #1 sa " take it or leave it" Flört

AmeliaH
2011-08-21 21:46
0

#1 & 6, ja det är väl egentligen det enda. Det är ju jobbigt om det inte är självvalt, men å andra sidan så kan man inte vara hur kräsen som helst om man bor i sthlm. ;P

Sleepyxx
2011-08-21 21:51
0

Dom är för söta för blir hatade Skäms

[Nathalie62]
2011-08-21 22:08
0

Mina vänner och bekanta accepterar det och tycker bara det är roligt med ett annorlunda husdjur. Morfar brukar springa runt och jaga lillkillen i hela lägenheten hihi.

AmeliaH
2011-08-21 22:44
0

#8 Haha, ja det är verkligen så med dem. Och de vet precis hur de ska använda det där utseendet för att charma tillbaka en!

#9 Nej, så roligt med din morfar!

[Nathalie62]
2011-08-21 22:49
0

#8, Hihihi

Saga85
2011-08-21 23:35
0

Fast då är det ju en helt annan femma. Hon har själv valt att ta rummet, och har fått träffa illrarna. Hon får väl ta på sig en gasmask och spendera dagarna på rummet om det är för outhärdligt Oskyldig

FerretCrow
2011-08-22 01:11
0

Har en kompis som ofta säger gud vad din hane luktar. svarar bara som det är att nu är det sommar då är han i brunst och luktar inte hallontårta…MEN hur luktar inte din blöta hund ibland ? då blir hon oftast tyst och säger ja det har du rätt i ;)

Sleepyxx
2011-08-22 01:14
0

hahahaha in your face ! … det ska du sä till henne Tungan ute

Pirjo
2011-08-22 01:35
0

#0 Vissa människor kan tycka att det luktar illa för att det är en lukt som dom inte känner igen. Men sen så finns det faktiskt också skillnader på hur människor uppfattar lukt/doft och smak. Det som för en person luktar jättegott kan för en annan lukta vedervärdigt. Det finns dom som tycker att t ex illerhonor luktar honung/blommor/parfym medans andra inte känner någon lukt/doft alls. Det finns ju faktiskt också folk som tycker att en brunstig hane luktar ganska gott även om dom flesta inte tycker det.

Wuz
2011-08-22 10:33
0

En gång kom en släkting över och sade: Det luktar så gott efter att du gjort dig av med illern!

Jag undrade med stora ögon, gjort av med illern? Jag har inte gjort mig av med min iller, sa jag

Då helt plötsligt luktade det illa igen Flört

MatildisS
2011-08-22 14:52
0

Som jag personilgen känner är detta med lukt något folk fått för sig mest tyvärr! Kanske på grund av ovana för iller det är inte ett lika vanligt djur som tex hund och katt.

Som det är sagt innan ALLA djur luktar även vi människor har en viss lukt det är helt naturligt men som med allt annat får man ju kanske anstränga sig lite om man har ett djur man kan tävtta iller filtar gosedjur och se till att lådorna alltid är tipptopp då slipper man ofta stinkandet men självklart inte all lukt för djuret har ju en doft i sig!

Det jag tycker är värre när det kommer upp samtal om illrar är att alla verkar tro att dom är elaka djur och bara bits :/

Saga85
2011-08-22 16:28
0

#15 Det tyckte min syster att Maja luktade - honung. Tyckte inte att hon luktade annat än iller. Glad

Sleepyxx
2011-08-22 18:44
0

Min iller luktar som mjölk i munen. och jag tycker hon lukta gott. Min mamma tycker jag är psychopath … Tungan ute

JossanH
2011-08-22 19:15
0

Just nu har vi världens mest stinkande valp hemma. Han luktar mycket mer illa än alla mina andra illrar gjort som valp.. Tycker lukten slår emot emellanåt.. Tvätta sängkläder ofta, skura golvet ofta och rensa lådorna ordentligt.
Mina andra illrar har inte luktat mycket som vuxna. Det finns flera som anmärkt på att det faktiskt INTE luktat iller hemma hos mig och det är jag glad för ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Movia
2011-08-22 19:56
0

Hej

Jag är ganska ny här men jag har en fråga som är ganska snarlik AmeliaH's så jag tänkte att jag kan lägga in den här.

Jag tror om man själv har en iller så vänjer man sig ganska snart med deras doft. Men min fråga är hur andra uppfattar den? Har ni vänner/familj som inte vill komma hem till er p.g.a. er iller? Är det någon som kommenterat att ni luktar iller när ni inte är hemma? Har det hänt att någon hyresvärd eller granne har klagat?

De flesta människor säger nog inget för att vara artiga, men tror ni att de tänker på att de luktar iller?

Hayley
2011-08-22 21:57
0

Har ni vänner eller familj som inte vill komma hem till er p.g.a er iller?

- jag har både vänner och familj som inte vill komma hem till mig just pga illrarna som jag haft, men det mer pga rädslan och oförstående än något annat och vill dom inte vara hemma hos mig vill jag inte ha dem där heller =P

Är det någon som kommenterat att ni luktar iller när ni inte är hemma?

-när jag hade en brunstig hane som mer än gjärna markerade sitt revir på mina arbetskläder fem sek innan jag stack hemmifrån var det folk som rynkade lite på näsan, dock mer för att dom trodde jag glömt deo efter att ha sprungit så lite parfym på så var det ingen som sa något =P olyckor händer om man säger så, men annars har dom inte sagt något om det.

Har det hänt att någon hyresvärd eller granne har klagat?

- jag har haft en granne som klagat, dock klagade hon över att hon inte kunnat gå in i trappuppgången på fem år när vi haft iller i enbart två år så jag tror det låg mer hos henne än hos illrarna. Nu bor vi i en annan lgh och sålänge vi städar två gånger i veckan så är det ingen som sagt något, har frågat om det luktar djur vid dörren och många blir paffa när dom kommer in och ser illrarna men inte kåänner någon lukt. Så städar man bara och håller iordning (och ser till att inte bli revirpissad på innan jobbet) så är det faktiskt inte så farligt som man tror =)

AmeliaH
2011-08-23 08:57
0

#17 Jag tycker det är ganska sorgligt jag med att folk har en sådan dålig koll på illrar att de alltid tror att de bits och är hemska djur. Dessutom är det tråkigt att folk alltid ska nämna det negativa ist för att vara nyfikna och fråga saker om dem när de ändå har tillfälle.

Överlag verkar det som om att det är många människor som inbillar sig den dåliga lukten, och ganska ofta blir på komna med det. :P
Tråkigt, återigen, att det är så många som har sånna fördomar mot illrar, men det positiva är ju att de fördomarna verkar krossas dagligen av alla oss illerägare. :)

Sleepyxx
2011-08-23 19:07
0

Jag håller med Amelia ! Alla tycker att illrar är hemska och alla i min familj tycker att dom kan inte vara husdjur för dom är inte tama och dom tycker att illrar är rovdjur. Men om man tänker lite längre så är dom söta o tama. Min iller biter inte alls. Hon bara naffsar när hon är uppspelt. Jag tycker inte att illrar är rovdjur. Dom är snälla och söta :)

VeronicaKahlbäck
2011-08-23 19:11
0

#24 illrar är rovdjur såsom även katter och hundar är:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
2011-08-23 22:18
0

#24 hehe, men dom ÄR ju rovdjur ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaJosefine
2011-08-23 23:16
0

Nu vet jag att det blir lite O.T men appropå fördomar om illrar så kan de användas med fördel. Typ som när någon dummer stoppar ner handen i Ossians väska på tåget, bussen eller mitt på stam och säger "Åååh, vad sööööööt! Bits den?" Då brukar jag svara att "Ja, akta så att han inte tuggar av ett finger, dessutom är han nog hungrig nu". Kanske bidrar till deras dåliga rykte, men stoppar en främmande människa ner handen till en iller de inte känner så kan man väl skylla sig själv :) Tycker jag iaf! Ossian är ju snäll som ett lamm när han är med ute och smånafsar bara lite ibland om någon hälsar (Om denna någon har frågat först såklart, haha!)

Men jag måste tillägga att det är rätt kul att se deras miner när halva armen är i väskan och jag säger att han kan bitas. It can make my day <3 Haha!

Sleepyxx
2011-08-24 14:55
0

ahahaha ok dom är rovdjur men dom kan vara tama >

Sleepyxx
2011-08-24 14:56
0

min familja tycker att illrsr kan inte vara tama o kan inte vara husdjur :/

Bogey
2011-08-24 15:36
0

#29 De har inte ändrat åsikt då, sen du fick hem en liten tuss?

Sleepyxx
2011-08-24 16:27
0

Jag har en iller som är jätte tama, smart, söt, pigg , glad och allt. Men iaf tycker min mamma att hon kan inte vara snäll elr tama. Och hon tycker att man kan inte lära illern nånting!! Men min illern har lärat sig jättemycket om toaträna och nåt annat.

Bogey
2011-08-24 19:05
0

#31 Kan du inte visa henne ett filmklipp på iller som gör trick då. Illrar kan lära sig mycket.

Nu har jag nog visat det här filklippet så mycket att folk är less på mig men här gör i.a.f. Bogey och Imie trick. Imie kan numera lika många trick som Bogey.

Sleepyxx
2011-08-24 19:19
0

hon sa ingen jahaha >.

JossanH
2011-08-25 00:45
0

#28 om dom är rovdjur eller inte har ju ingenting med tamhet att göra utan deras kost ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus