Fundering!!??
Jag har funderat på en sak. Illrar skunkar väll när de är upprörda eller stressade osv. Frallan jagar ju smeagol hela tiden! Han har även börjat med att väcka smeagol när han sover. Och smeagol flyger ut och springer iväg, frallan efter och biter tag i smigge. smigge skriker och gömmer sig till slut. Sedan är det rena london dimman här inne!! Men inte av smeagol utan av Frallan!!?? Jag tycker ju att det borde vara smeagol som skunkar och inte frallan!!?? Man har ju tänkt att frallan biter smeagol för att sätta honom på plats. Men de känns ju som att frallan är lika nervös som smeagol på ett sätt, eftersom frallan är så ivrig på att jaga smeagol. I natt vaknade jag av att frallan hade ett rejält tag om smigges rygg…=( Ush! Trött och yrvaken som jag var går jag fram och skäller på frallan och tar smeagol till sängen! Det som jag inte skulle göra,… Men jag kan inte låta frallan bita smeagol hela tiden!! Tycket att de var min skyldighet att skydda smeagol så att han kunde få ett par timmars sömn!!

Klart man får skydda dem litegrann, bara inte bli överbeskyddande… :-)
Gällande skunkandet så är det väl så att frallan är så full i gasen och upphetsad av att jaga Smeagol så att han skunkar. Kanske är det även en revirgrej att han minsan ska skunka in Smeagol med sin doft så att han vet sin plats, som Frallans slav… hehehe… Taskigt, men så kanske det är… *s* Stay strong!

#1 Ja men jag kände lixsom i natt att nu får det vara nog!! Smeagol måste ju få nån lung och ro han oxså! Tänk att vakan upp helt livrädd!! ush. Ja frallans skunkande är verkligen inte trevligt=( ush! Man är verkligen inte van med. (som att man någosin kommer att bli det).
Jag bara önskar att de kan bli kompisar…. Men de känns så långt borta när smeagol inte ens vill vara i närheten av frallan. Önskar att smigge kunde stå upp för sig istället för att fly.

Förstår att det är skitdrygt att alltid behöva ha vakten sådär. Du kan ju låta Frallan sova i ett annat rum på nätterna, så får han (och du) åtminstone det lugnt på nätterna. Sen får du väl bestämmma dig för hur länge du står ut och hur länge du kan tänka dig att prova. Sätt upp ett mål, om en månad så ska de inte slåss (så ofta) eller liknande, och har ni inte kommit dit så kanske det inte är helt fel att börja tänka i andra banor och lämna bort Frallan till ett hem där han funkar. Jobbiga beslut att ta, vad man än bestämmer sig för. Även om jag skulle ha svårt att ge upp ett djur jag väl bestämt mig för att skaffa, så ska man kanske inte vara för stolt för att erkänna sig "besegrad" (av en envis iller).
Som sagt, hemma hos mig är det dödläge, de slåss inte dirrekt längre, men Alba gör ibland rädda utfall om Stiffler kommer för nära. Denna situation funkar iaf, de verkar inte hata varandra. Men om du inte kommer till detta stadie så kanske det inte är värt det, om inte annat så kanske det är bättre att hitta ett annat hem till Frallan, för Smeagols skull. Så du får väl helt enkelt bestämma dig för HUR länge du ska försöka. men nån månad skulle nog jag iaf föreslå… kanske 2-3?
I helgen hörde vi världens skriande innifrån sovrummet. Tänkte att de väl slogs lite (de brukar sluta efter 10 sekunder typ). Skriandet försvann, men kom strax tillbaka varefter det försvann igen. tyst i 20 sek, sen skrek alba igen. Då gick husse dit och hittade Stiffler liggandes i sin håla (en låda på 3x3 dm med filtar i). Problemet var bara att Stackars skräcklsagna alba legat där innnan Stiffler och hon låg inlindad i en filt som Stiffler lagt sig ovanpå. Så hon kunde inte komma ut och var såklart skräckslagen över att Stiffler lagt sig ovanpå, hon har verkligen inte accepterat att sova nära honom… *skrattar lite* Stackarn… hon försvann som en avlöning när hon kom ut…

#3 jag kan inte annat än att hålla med dig. Men jag tänker verkligen inte ge mig i första taget.
Alldeles nyss så hoppad frallan upp i sängen där smeagol låg och sov. Frallan luktade på smeagol och började tvätta honom lite här och där ;) haha=) Smeagol var i djup sömn i början så han märkte inget men sedan vaknade han och då började han gå därifrån. men jag tog tag i smeagol och la han på plats igen. Och frallan nosade lite mera sedan la han sig och sov. Så i ett par minuter låg dem båda och sov=) HAPPY!
Men jag tror lixsom att de är en stor del av problemet att smeagol flyr så fort frallan är i närheten och då blir frallan uppspelt och jagar smeagol som en galning.
Nä de krävs nog mycket tid och fraföralt mycket uppmärksamhet av mig. Känns så himmla bra när man får studera deras beteende i lugn och ro. Tur att jag är hemma mycket!!

Kul kul kul, kankse en bit på vägen. Jag brukar vara lite elak och lägga dem bredvid varann när de båda sover, så att de inte märker att de sover bredvid varann. Kanske med tiden så inser alba att Stiffler inte är farlig och ligger kvar. Hittills så drar hon så fort hon vaknar.. Men jag håller med, om inte Alba hade dragit så fort hon kunde så hade de nog varit polare för länge sen. Säkert samma som med Smeagol.