Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 518 ggr
Faxlin
0

Fotografera iller

Jag har varit på foto iFokus och bett om lite tips när det gäller att fotografera illrar. Detta konst stycke tycks jag vara helt värdelös på. Nu ska jag testa att arrangera lite kort med bakrunder och se om jag lyckas bättre då. Resultaten hoppas jag kunna visa er här, och jag hoppas även på att få några att visa upp på foto sidan för lite grövre konservativ kritik.
Kram så länge

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Vi tog med Bonzo till en hundfotograf. Happy Dogs hette företaget. Dom åker runt och fotar hundar på ställen som t.ex. Granngården (där jag, husse, jobbar extra). Han lyckades få 4 kanonbilder på Bonzo där han sitter i en liten korg mot en himmelsbakgrund typ. Har en stoooor tavla av han på väggen nu, med en ingraverad mässingsskylt nertill "The killer in me-Bonzo" Cool

Ska försöka komma ihåg att scanna in nån av bilderna och lägga upp här snart.

Faxlin
0

Låter jätteintressant. Då får vi se en proffs i arbete.

Ingen av er andra som testat med arrnagerade kort. Jag kan säga att jag tycker det är svårt att knäppa på illrar som far omkring och trodde att det skulle vara enklare om man arrangerade något. hihi Det var det inte.
Ska fortsätta lite senare igen, just nu håller jag på att samla i hop kroppen igen liksom. Efter att ha försökt hålla i illern för rätt bild och släppa i rätt ögonblick till att ha henne löst springande på fotoplatsen samtidigt som jag ska hålla kvar underlaget och trycka på avtryckaren på kameran. hihi

Rätt roligt i alla fall.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kiara

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Kiara

Audiatur et altera pars

sofie
0

Gud va söt.Glad

Faxlin
0

Tackar, hon är söt min Kiara. men om ni tittar på bilderna så är de oskarpa och jag jobbar stenhårt med att få reda på hur jag ska komma till rätta med detta.

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Har du provat med mutorFlört?

Jag kör med nutical, vitaminpasta och vetgroddsolja. Det enda jag upplevt som negativ är när det gått några bilder och godiset fastnar på illerns nos och underläpp….då gäller det att ha tungan rätt i munnen när man redigerar!

Amor vincit omnia

Veronica
0

Klumpen några bilder senare

Amor vincit omnia

Veronica
0

Här ser ni gegget jag merar runt nosen

Amor vincit omnia

Veronica
0

Men framför allt……mycket kort blir det innan nått blir riktigt lyckat. Här är ett kort på Lillen som var 100% lyckat (fast det ser ut som han inte har några öron!)

Amor vincit omnia

Veronica
0

Ännu ett kort på Lillen, lipandesFlört

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Ja, men om man tittar på kort som du och jag tycker är super kort Veronica. Jag menar vi har ju suttit och tittat på en hel del kort ihop. Så blir de i alla fall inte proffsiga. Om man nu går efter de råd jag fått på foto sidan. Det saknas alltid något, antingen skärpa eller så har man för mycket krafs runt om. Sådant som en annan inte tänker på. Fasligt intressant är det att läsa trådarna där inne på foto sidan i alla fall. Och oerhört lärorikt. Fast lite väl självkritisk har jag nog blivit avdet. Nu är jag inte nöjd med nåt, letar fel på allt ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Här kommer ett på Saga. burk+vetegroddsolja

AmmiG
0

Ett till. Russin

AmmiG
0

vetegroddsolja igen.

Dom är ju inte perfekt arrangerade, det finns ju en massa krafs i bakgrunden och vi hittade tyvärr inget lämpligt att lägga på bordet.

AmmiG
0

Bättre arrangemang. Tyvärr inte mitt. Fotograf John Vahlgren

-eM-
0

Jätte fina bilder alla!

*L*
0

Jätte fina bilder!!

elinn
0

Ja mutor ger nog bästa bilderna verkar det som.

På det här kortet håller jag en bandits ovanför Elvis…

-eM-
0

Å, det är så sött när illrar står på bakbenen, dom ser ut som miniatyrbjörnar!

Glad

Bonzo
0

SÅJA!! Nu har jag äntligen orkat scanna in Bonzos "proffs-fotomodell-bilder" som en hundfotograf från Happy Dogs i Skåne tog i november. Jag skrev ju om dom i ett tidigare inlägg i den här tråden och lovade scanna….Cool

Visst e han snygg?!

Bonzo
0

Nästa

Bonzo
0

Å nästa

Bonzo
0

Å den sista!

*L*
0

wow super fina bilder!

tessa
0

Verkligen super! Helt i klass (om inte bättre) med sådana inramade foton som många familjer har uppsatta i hemmet, på sina telningar..! =) Kul att ha riktigt tjusiga foton på sin älskling att rama in.. *ögongodis*

Mvh Tessan

Faxlin
0

Vilka super bilder du har på honom. Roligt när det blir lite proffsigt liksom.

Audiatur et altera pars

nisse
0

nu blir jag ju avundsjuk..vill ha såna lyxig,proffsiga bilder på min nisse..orättvist han vill ju inte vara med på sånt.Ledsen

Borgarn
0

Här är ett Julekort på Tindra

Borgarn
0

Och här e ett på Snowflake

Borgarn
0

Denna e mysig :D

Veronica
0

Kan informera att Happy Dogs komer och fotograferar på en butik i Valbo fredagen den 24 februari för de som är intresserade =)) SKa dit med Donna, har väldigt fina bilder från förra året på henne.

Amor vincit omnia

Veronica
0

Ojdå…glömde visst att säga vilken butik det var…….Jennys Hund och Katt!

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Då ska jag dit. Helt klart. Hmm, kanske kan tigga åt mig lite priser samtidigt.
Ska vi åka ihop Veronica. hihi

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Eller okej, det var taskigt mot dig som bor i Valbo. Men Elin då, vill du dit? Om jag kan få åka med dig och Johan kanske??

Audiatur et altera pars

tessa
0

Vad kostar det på ett ungefär att fota sitt djur på det sättet? Lite nyfiken bara.. =)

Bonzo
0

Bilderna på Bonzo, från Happy Dogs, kostade oss ca 900:- fast då fick jag personalrabatt eftersom jag var & praktiserade på Granngården just då när dom var där & fotade. Cool Tror vi fick 10 el 15%? Minns inte….

För dom pengarna fick vi:

*En jätteförstoring (30x45cm) inramad i en snygg ram, med en graverad mässingsplåt som sitter längst ner på ramen.

*En förstoring (15x20cm)

* 8 st. bilder 10x15cm

Mycket pengar, men det är kul att ha en riktigt tjusig bild av vilddjuret på väggen! Skrattande Våra egna försök blir ju oftast suddiga, eller med bara en svans, eller ingen iller alls…ja, ni vet ju hur det är…

Veronica
0

Åsa: Du måste beställa tid om du ska fota pälsarna. Jag har tid klockan 18 (har jag för mig….) ring och fråga dem om det finns tider kvar.

Amor vincit omnia

tessa
0

#37. Ok, tack för uppgifterna… hade själv ingen aning om vad sådant skulle kunna kosta nämligen. Jag förstår att ni tycker att det är väldigt roligt att ha fina foton på er lille vän Glad

Jag tycks också förstå att detta med djurfotografering kanske är en rätt god marknad/bransch, hihi - kanske något att satsa på, betydligt mer roligt att fota djur än människor i alla fall, och framförallt barn - huga!!!! Skrattande

Faxlin
0

hmm, lät som mycket pengar för mig samma månad som det är yran. *suck* Får väl stå över. Men man kan väl åka dit och titta när Veronicas illrar fotas så kan man få tips. hihi

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Ledsen att göra dig besviken Åsa, men det är bara Donna som ska fotas….

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Japp, nu blev jag besviken. Fast Donna är ju en snygging hon med. hihi

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Man behöver ju inte köpa alla foton vi köpte! Skrattande Det kan ju räcka med EN lite mindre förstoring, och inramningen kan man ju fixa själv! Happy Dogs har ju inget köptvång, så du kan åka dit å fota och sen får du provbilder hemskickade. Är det nån av bilderna du gillar så beställer du bara den!

ferretgirl
0

Hejsan!!!

Det här med att fotografera iller eller annat djur kan ha sina svårigheter. Vet inte hur många foto jag har med en svans eller ett öra på. Eller foto som är jätte suddiga. Men här kommer det ett som jag tycker att jag har fått bra om jag får säga det själv. Foto är på Alfons på STIF:s första träff den 19/2, han blev trött av allt gåendet i snön som var förhållandevis blöt. Så han la sig i "mammas" jackhuva för att vila sig lite.

Trollet

tessa
0

#44: Superfint foto med mysigt innehåll.. Flört Du gör rätt i att vara nöjd över det, tycker jag!

Mvh tessan

-eM-
0

**Nos i närbild.
**
Fotomodell: Kola

tessa
0

- ett jättefint foto till! supersöt! eller som Stefan just sa när jag visade honom fotot:

- åh vad vit den är!

Skrattande han tyckte också att det var en söting.. han undrade om "sådana" är eftertraktade.. jag förklarade att de kan ha röda eller svarta ögon men vet inte vad jag skulle svara på hans fråga, - är de?! =)

Mvh Tessan

-eM-
0

Tack! Hon är väldigt vit i ansiktet, i mitt fotoalbum kan du se hur hela hon ser ut. Hon är en vädigt ljus pastell.

tessa
0

-eM-: aah ok, trodde hon var en albino. .haha ska nog inte försöka att lära min Stefan något, jag har ju visst själv ingen koll på läget Generad Flört - en jättesöt tös i vart fall!

-eM-
0

Skrattande Japp, man blir lurad! Fast albinos har bara röda ögon. En helt vit iller med svarta ögon kallas för DEW (Dark eyed white) och är inte samma sak som albino. Albinon saknar pigment, men det gör inte en DEW. Så Kola liknar mer på en sån om man inte ser kroppen.

Rätta mig nån om jag har fel..

Faxlin
0

Du har så rätt så -eM-, som vanligt.
har försökt se dig på msn nu, men du håller dig undan har jag märkt. *morrar* hihi

Audiatur et altera pars

tessa
0

-eM-: Tack! Nu klargjorde du ytterligare en "regel" när det gäller illerfärger som jag har haft svårt att riktigt greppa, men det du skriver låter ju enkelt och självklart och är ju faktiskt något som jag ju innerst inne vet (vill jag tro) så.. - hoppas att min hjärna tycker det också när den försöker spara infon och tänka till Räcka ut tungan så med andra ord är jag ful som gärna kallar alla vita illrar för albinos - "för enkelhetens skull" men såå enkelt är det ju inte, skäms på mig!

-eM-
0

Tessa: Hihi, så allvarligt är det inte, men en av mina favvo färger på illrar är just DEW så därför är jag lite noga.

Faxlin
0

Haha, och ändå har du ingen DEW iller -eM- hihi

Audiatur et altera pars

tessa
0

-eM-: men det gör du helt rätt i att vara… =) vill själv vara korrekt och ha koll, så det är bara bra när folk är snälla och rättar mig.. jag är så förbaskat snurrig (just nu vill jag skriva men det vete tusan..), så det är ju inte alltför ovanligt att detta händer.. hihi.

Faxlin
0

Haha, det där med illerfärger och teckningar kan vara nog så krångligt i början. Så jag förstår dig precis Tessan. hihi

Audiatur et altera pars

tessa
0

*fniss* Tack Åsa men haha,  jag fattar inte varför jag har så svårt att hålla isär allt (hur svårt kan det vara liksom) men det kanske beror på att informationsflödet är större än vad min lilla hjärna kan hantera, vad vet jag!? Flört jobbigt när man inser sina eländiga begränsningar… Skrattande

AmmiG
0

#56 I början? Jag tycker det kan vara nog så krångligt än, eftersom illrarna trasslar till det för en genom att ändra färg.

tessa
0

#58: men hur funkar detta, avgörs färgen genom att bedöma den färg illern har som t.ex ung eller kan man ändra färgen på iller i register, utställningar och liknande, allt eftersom en förändring sker? *nyfiken* har nämligen inte alls någon koll på detta.. Generad

- Hur mycket kan färgen förändras på en iller? - pratar vi stora skillnader eller små nyanser? Förstår att detta varierar förstås..

Faxlin
0

Oh, de kan ändra sig massor. Så oftast är det ingen idee att byta i tavlan på dem. Men på utställningar kan man få byta färgklasser på dem. Din mörka silver kan förvandlas till en DEW och din bruna till en silver och så vidare. hihi

Audiatur et altera pars

tessa
0

hm vad lustigt! =) Men försvårar inte det avel på illrar då, om man inte riktigt vet vilken färg ens iller "egentligen är"?! Dum fråga kanske men.. - och vem bestämmer färgen vid t.ex utställningar, ägaren eller utställningsarrangören/domare - ja andra helt enkelt..?!

Faxlin
0

Ja, det är klart det kan försvåra vid utställningarna. Det är så att det är ägarens uppgift att veta vilken klass illern ska bedömmas i, men om man är tveksam så hjälper alltid arrangörerna till. Så det är ingen fara med det.

Audiatur et altera pars