Lite cred :)
Jag tycker att detta forum och dess användare får alltför lite CRED!!!
Jag vill ge ett helt fång med rosor till alla illertokiga människor här som har hjälpt mig på vägen mot att skaffa mina pälskorvar. För även om jag kanske inte aktivt frågade om allt jag undrade över så kollade jag igenom alla gamla trådar för att hitta den information som behövdes och var bra :)
Har upptäckt att alltför många tyvärr inte kan ta kritik, visst det kan man väl också förstå, men man måste även förstå att illern går alltid i första hand för alla dessa användare, så får man kritik så istället för att dra taggarna utåt så ta till er kritiken och försök lära er av era "misstag".
Så, det var väl det jag ville få ur mig :)
Älskar detta forum ^^ Aldrig förr har jag kunnat hitta så otroligt mycket information som här :D
Tack alla underbara!
//Belinda aka Zandrama
-Tummen upp-
Hälsningar Malin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
instämmer med #1

Paulina
LIKE ! :D
Vart är gillaknappen när man behöver den 
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag tycker också det är ett fint forum men det saknas lite godhjärtenhet för att hjälpa illrar i knipa.

#6 Oj, vad jag tog det personligt och det tror jag många med mig gör.
Vi är otroligt många på det här forumet som under årens lopp släppt allt vi har för händerna för att åka, och åka långt för att hämta vanvårdade illrar, utslängda illrar, avlivningshotade illrar. Och illrar som ska dö genast om ingen kommer och tar hand om deras problem omedelbart, nu och genast.
Så nog fasen finns det folk som gör detta…hela j-kla tiden.
Kan inte ens säga hur mycket pengar man lagt ut på att åka land och rike runt. Eller varför inte lägga till en resa till Norge för att fixa hem till en avlivningshotad mink som ingen i hela Sveriga kunde ta hand om.
Räknas det tro?
Det vi har tröttnat på, lessnat på och verkligen inte vill göra längre. Det är att städa upp efter dessa människor som satt sig själv i den situationen och inte för första gången.
Det finns flera sådana personer. Och efter tredje gången så började man tröttna.
Det är en sak att ta sina hyrespengar och bli utstkälld av sin hyresvärd för att hämta en stackars iller som suttit i en kaninbur några månader. Det kan jag ta. Ja, tills jag blir utkastad antar jag.
Men det är en helt annan sak att inte kunna betala sina räkningar för att en person som aktivt letat iller vill att någon annan ska betala för vad den kostar.
Nej, naturligtvis inte vad den kostar, för illern är ju alltid gratis. Men allting runt omkring iallafall.
Finns som sagt fler sådana folk, som kör den underbara dubbelmoralen: om inte ni hjälper mig och min iller dör så är det ert fel.
Eller jag köpte henne faktiskt nyss, skulle jag försäkra henne också, ojdå det glömde jag då har jag inte råd med en operation nu när jag själv varit så j-kla klantig att jag haft någonting ute som illern käkat upp och behöver operara.
Men sorry lilla iller, personen som ville ha dig för att du var gratis, och bodde nära, och endast därför, hade inte pengarna till din operation så hon valde att avliva istället. Otur för dig att din matte valde just dig. Du hade kunnat haft ett långt och lyckligt liv…..någon annanstans.
Men vi kanske skulle städat upp där också.
Djur är ALDRIG gratis!! Hur mycket gratis de än är att få så kostar dem. Det är inga nyheter, iallafall inte om man hunnit bli någorlunda vuxen och inte slänger sig på mage, skriker och sparkar med benen så fort man inte får som man vill..
Nej, efter nästan 7 år att hjälpa illrar i nöd, så skiljer jag nuförtiden på nöd och nöd. Om någon tog hand om min hyra de gångerna jag lagt pengar på djur istället, fine, då kanske jag kan tänka om.
Men tänka sig….det finns inte en jäkel som hjälper mig ekonomiskt. För det är ju bara att låta bli att hjälpa dessa stackars djur som behöver oss människor för att överleva. Blunda, titta åt andra hållet för väntar man tillräckligt länge så är det alltid nån annan som tar hand om det. Tänk vad praktiskt.
Är det för mycket begärt att om man köper ett djur som man aktivt letat efter att man har pengar att ta hand om det?
Är lika dumt som att köpa en bil men tyärr har man inte råd att tanka det närmaste året, men bilen var ju fin och man ville ju ha den…stenkorkat!
Eller höjdarvarianten. Jag vill prångla ut ännu mer illervalpar så jag låter min hona få en kull till, sen måste valparna flytta så snart det bara går för jag ska ju inte ha illrar länge, och förresten så är honan också till salu. Men hon är okastrerad för det kostade ju pengar så det är inte gjort.
Och kullen året innan låg på blocket: måste flygga genast annars måste jag tyvärr…..
Ja, hur många stackare gick på det och åkte och "räddade" en illervalp. Fast vem räddade de egentligen och gav ännu mer pengar i fickan till.
Återigen, städa upp efter andra som borde vara tillräckligt vuxna att städa upp sin egen skit.
Morr och mutter!! Jag är trött ända in i benen på alla dessa människor som förväntar sig att hela världen ska hjälpa dem när de klantar sig. Inte en gång, inte två gång, men gärna tre gånger.
Det är en sak att man förväntar sig att ens mamma ska ta hand om en tills någon av en dör. Men om jag hade ringt till henne och sagt att jag häromdagen köpte en iller och nu har jag inte råd att ta henne till veterinären. Då kan jag säga att min mamma hade skällt ut mig efter noter (med all rätt) och sen hade hon slängt upå luren i örat på mig, och sen kan man ju bara hoppas att hon pratat med mig nån mer gång.
Min mamma har ett ansvar för mig, även fast hon lagligt sett inte har det längre, men ett moraliskt ansvar.
Man själv har ansvar för de djur man skaffar sig. På alla sätt och vis. Hade de varit barn hade socialen kommit och hämtat dem.
Så kom inte och säg att det saknas folk med goda hjärtan för då blir jag riktigt jäkla sur!!
#7, Jag ser det som att hjälpa djur i kris istället för att opponera över ägarens ställning. Jag vet det är tröttsamt när dom inte kan ta sitt ansvar men det enda man kan göra är att hjälpa djuren, det blir tyvärr inte färre som drabbas för att man väljer att låta bli och är arg på ägaren.
Ja, en massa cred till illerfolket här på iFokus! Var den första plats jag kom fram till när jag sökte på "iller", och hittade en massa nyttig information. Fick ett varmt mottagande i mitt allra första inlägg här och blev erbjuden att hälsa på ett par illerägare nästan direkt.
#6 Jag vet inte riktigt hur länge du har varit aktiv här inne på iller.ifokus, men orkar inte skriva något längre än vad Ulrika skrivit (där jag inte kan allt annat att ge lite extra cred).
Det är ungefär som det där med folk som t.ex. köper illrar från farmare - de "räddar" just den valpen, men det blir ju en ond spiral. "Vad bra, det finns naiva människor där ute, då kan jag fortsätta som jag gör". Någonstans måste man sätta ner foten, och i det här fallet löste det ju sig. Man måste se till att ha ett skyddsnät. Har man inga vänner eller anhöriga man vet att man kan vända sig till om det skulle vara akut någon gång - ja, då får man se till ha pengar undanstoppade.
Och inte komma in på ett forum för att tigga pengar.
_No way! Yes way!
Ulrika är en Hardcore människa och en underbar djurvänn vad jag ser.
och jag vill gärna komma med min iller och hälsa på någon gång eftersom vi båda bor i göteborg :)
Det här forumet är ett upslagsverk för alla. men man måste kunna ta kritik.
kärlek till alla här !

<3
#9, Jag har inte varit medlem här så länge men jag har läst många inlägg både före och efter. Jag ser det inte som att tigga bara för att någon ber om lite hjälp men man tycker olika.
Kan inte annat än att hålla med.
Även om jag inte är en så aktiv skribent på sidan så är jag en väldigt aktiv läsare, och har vart i flera år (trots att jag ännu inte har nån iller själv). Och det finns fullt med bra tips och underbara djurvänner här som verkligen hjälper till.
Sen blir det ibland mer eller mindre sura miner, men det är inget unikt för den här sidan, det existerar på precis alla djurforum jag nånsin besökt! Det är ju så när folk är måna om djuren och andra inte tar åt sig av de tips och den hjälp de får, utan vänder taggarna utåt - då kan man väl knappast räkna med annat än sura svar tillbaka.
Jag råkar också veta att de allra flesta här är beredda att offra mycket för att hjälpa ett djur i nöd, men man kan inte göra allt. Just iller är väl ett ganska utsatt djur också, då det är väldigt många som verkar skaffa en (eller fler) utan att riktigt förstå vad det innebär… Och då har jag full förståelse för att många har lätt för att ilskna till när det hela tiden dyker upp nya såna fall, de har helt enkelt sett för mycket!
Så jag vill även ge en massa cred till alla de medlemmar som fortfarande är kvar, trots all skit de fått när de försökt hjälpa andra genom åren, och fortfarande orkar försöka hjälpa till när det dyker upp nya med problem och gör sitt bästa för att vara trevliga och hålla god ton genom allt det! Ni är fantastiska! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nathalie72,
orkar verkligen inte egentligen..
Tack för den, den satt bra.
Japp, allt jag gör här inne är för att jag skiter i djuren totalt, för har inte som dom flesta ett liv i övrigt att lägga min fritid på.
var någonstans skulle det hjälpa ett djur om vi ser samma människa missköta sina djur gång på gång och vi alla bara klappade händerna?
sen för att verkligen understryka vårat stöd donera lite pengar, smart där!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#14, Jag har inte skrivit att någon skiter i djuren här, självklart blir det inga applåder när ett djur far illa men det är djuren vi hjälper om dom misskötts. Jag tycker bara man kunde hjälpas åt lite.
När min morfar skulle rasta sin hund för ett tag sen så såg han något som rörde sig i buskarna, vet ni vad ? Det låg 5 kattungar i en sluten påse. Alla levde och vi tog bilen och åkte direkt till veterinären med dom. Tyvärr dog 2 men dom andra blev vaccinerade och undersökta, där efter fick dom ett hem. Det händer ofta. Ska vi bara strunta i det för att någon annan inte har sunt förnuft ?
#15 Det är skillnad på att ta hand om ett djur i nöd och sponsra en ägare med pengar för att den ska kunna ta hand om sitt djur på rätt sätt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
# 15 Nej så tror jag inte att Vermonica menar det är så olika situationer. Första gångs ägare som behöver hjälp och visst ska dom få det men sen när det handlar en människa som har fått alla dessa råd flera gånger men ändå skaffar iller nr 3,4,5 och sen tigger pengar skulle jag också ifrågasätta. Det kan verka hårt men dom som varit här länge har sett denna person med olika användarnamn göra om samma sak gång efter gång år efter år.
Sen funderar jag på om Vermonica kanske skrev fel namn framför sitt svar till dig på ditt inlägg #12 för jag tolkar inte ditt svar till henne som kritik. Så ingen blir ledsen nu eller tar illa vid sig
eller så är det jag som är ute i världsrymden och snurrar 
#16, Jag ser hjälp som hjälp :-)
#17, Det är inte roligt när en människa gör så men man kan oftast inte förändra deras ställning och illrarna blir ju lidande om man inte hjälper dom.

#18 Insåg att jag var riktigt arg när jag skrev mitt inlägg igår natt. Men det var verkligen som att bli spottad i ansiktet.
Vad tjänar du alla vi som tar hand om djuren på rätt sätt, om vi ändå måste ta hand om alla andra? Är det inte bättre att vi lägger tid och möda på djuren som verkligen behöver hjälp. Inte torka upp efter någon annans skit.
Du säger att illrarna blir lidande, och du har helt rätt. Men varför inte hjälpa illrarna lite långsiktigt istället. Låt bli att hjälpa personen i fråga att fortsätta skaffa djur de inte har råd till. Se hellre till att djuren flyttar till någon som har råd att ta hand om dem.
Och återigen detta gäller inte bara en person nu, utan det finns fler som gör så här.
Det bästa för djuren är att få en annan ägare helt enkelt.
Att hjälpa personen bakom djuren är inte att hjälpa. Det är som att förse en knarkare med knark för att han inte ska slå ner nån för att stjäla pengar.
Vore det inte bättre att hjälpa på annat sätt då?
Jag medger att trådstartaren skulle ha skrivit något om illerns öde när hon ville välkomna sin illertjej. Det står ingenting där att hon var misskött. Jag ska be morfar läsa trådarna och är det fel tänk så vill jag be alla här om ursäkt.

#15 förklara gärna hur jag ska tolka #6 isåfall?
Jättebra att ni tog hand om kattungarna och för mej som djurägare är det en självklarhet att man hjälper djur i nöd, tolkar det som att du tror att vi skulle skitit i dem?
Illrarna jag har är omplaceringar, anledningen till att jag inte skaffar en valp är två; Jag anser att det föds för många valpar varje år samt att jag känner att jag hellre hjälper ett djur som behöver ett nytt hem.
Vet inte om du är ute efter att jag ska redovisa vad jag gjort för djuren senaste året?
Börjar med Aylinh och Nailia, de satt i en transportbur och hade gjort sen de kom från farmaren, full brunst, ohanterade osv. Nu har jag två snälla och trygga illrar. Det gick åt blod, svett och många tårar samt många tusen i veterinärskostnader.
"Övertygat" en familj i området jag bodde då att antingen kastrera eller omplacera sina katter, hjälpte till med kastrering samt nya hem till vissa av dom.
Chili en 14 veckors hundvalp som suttit instängd i en lägenhet i sex veckor och skulle avlivas, även där var det mycket pengar som gick åt från egen ficka.
Åkt till Jönköping för att hämta en iller hos polisen som skulle avlivas två dagar senare men visade sej att det var en farmmink, 40 mil vilket jag stod för själv.
Nova en 2½ år gammal rottweilertik som i sitt första hem blev misshandlad för att sen komma till någon som bara tog valpar på henne även fast hon var undernärd, när valparna var sex veckor skulle hon avlivas, ordnade så min pappa tog emot henne akut och nu har hon bott där i sex månader.
Alla som jag hänvisat till olika föreningar eller andra kontakter, alla långa telefonsamtal och mail, alla timmar på iFokus, alla gånger jag stått redo i hallen, alla gånger jag hjälpt till med skjuts och annat jag har haft möjlighet till.
Alla djur som jag fått in akut från föreningar tills det löst sej med annat akuthem då jag haft andra djur att ta hand om.
osv.osv.osv..
Jag tar det inte personligt även om de låter lite så för det är lätt att sitta bakom en datorskärm när ens morfar tagit hand om några kattungar och säga att vi andra är lite dåliga på att räcka ut en hand.
Har aldrig gjort det för någon annan människas skull, behöver inte direkt någon med mej och hålla i handen.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#20 Jag är trådskaparen, men förstår inte riktigt vad du menar med att jag skulle skriva om illerns öde etc? O.o
//Belinda aka Zandrama
Det blir kanske inte mycket färre som drabbas om vi inte betalar ett rutiningrepp åt en person, men det blir garanterat inte färre om vi faktiskt betalar. Jag har begränsade resurser och måste därför prioritera vart jag lägger min tid och pengar. Jag betalar hellre till en förening eller en privatperson som på riktigt rycker ut akut, som vermonica tex. Jag vägrar betala en främlings reskostnad för att hämta en ny iller (även det har annonserats efter här inne som vissa kanske minns). Jag tänker inte heller betala vad som krävs vid ett planerar illerköp. Och olaglig/omoralisk djurhållning kommer jag aldrig att stödja. Hjälp som hjälp? Nej, jag ser stor skillnad på att hjälpa ex svältande barn att överleva jämfört med att hjälpa en välbärgad familj att få en till bil. Precis som planerade inköp inte kan kallas akut. Dessutom när det är ett återkommande mönster för personen i fråga.
Paulina

Har fått veta att mitt inlägg tolkas som om att jag är bäst på att ta hand om djur, och jag löser allting.
Så är naturligtvis inte fallet. Trodde att jag skrev mitt inlägg i vi-form, och fick med alla som jobbat för djurens väl i alla år.
Men tydligen gjorde jag inte det.
Så då förtydligar jag det för att det inte ska bli några missförstånd.
Det är måååånga som släppt allt under årens lopp, lagt massa pengar på resor, hämta illrar, kört illrar, tagit hand om illrar. Och om någon tror att min inlägg var att försöka få mig själv att se bra ut så har jag helt enkelt lyckats formulera mig fel.
Jag är absolut inte gud fader och löser alla problem! Bara för att få det klart innan fler blir irriterade på mig.
Men folk brukar inte vilja bli nämnda med namn så därför radade jag heller inte upp namn. Men återigen, det är otroligt många som ställer upp med körning, pengar osv för att djuren ska ha det bra.
Jag är väl en av dem som kan göra minst egentligen pga dåligt med pengar och ingen bil. Vilket ju då kan tilläggas också att resan med Minken Wilda till Norge stod Sarae för med mig som sällskap. Vilket de som följde hennes öden och äventyr redan vet.
#22, Oj förlåt !! Jag tänkte på någon annan :-(
#21 Man ska inte tolka på annat sätt än vad som står och är inte ute efter någon redovisning, jag behöver inte ha någon bredvid, man kan likväl hjälpas åt. Jag skulle önska om du inte vände på orden och att bemötandet kunde bli till det bättre.
Jag bara tyckte och menade att det opponerades mer över ägarna istället för att lägga tankarna på djuren.
#0 Eller hur :) Jag har fått otroligt mycket hjälp, stöd, diskussioner, motargument här inne, you name it! Precis som ett forum ska vara :)
#25 Skulle man lägga tankarna på djuren skulle man se till att aldrig på något vis hjälpa de som skaffar djur som sedan inte kan betala för dem eller sköta djuren, Vad gör man då? Man hjälper ägaren att skaffa fler djur! Man gör inte djuren en tjänst.
Ska vi se hur många här inne som hjälpt djur som verkligen behöver hjälp så är det några stycken.
Jag har tagit hand om vanvårdade och hemlösa djur som kostat mig en hel del pengar.. Jag kan lägga pengar på det utan problem. Men varför i hela fridens namn skulle jag lägga pengar på någon annan människas djur som personen i fråga haft planer på att skaffa länge?
Och det var inte längesedan samma person bad här inne om att få låna 1000:- som skulle betalas tillbaka inom snar framtid..
Ifokus är inget hjälpcenter dit man vänder sig när man inte har råd att skaffa de djur man skaffar sig efter att letat iller i många veckor.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26, Man kan se det från olika perspektiv och jag fokuserar hellre på djuren än att låta mig bli arg över ägarens ställning och val.
#25 Efter att ha läst ikapp lite här på forumet så såg jag nu vilken tråd du förväxlat TS med xD
Lätthänt ^^
Och som sagt, efter att ha läst ikapp lite så förstår jag desto mer UlrikaD. Min haka var nere vid knäna och jag var så otroligt upprörd när jag läst igenom en hel del…
Ibland kan jag nästan tycka att man borde införa "husdjurs-körkort", för jag tycker inte alla är gjorda för att ha djur.
Att ha ett husdjur, oavsett om det är en vandrande pinne, katt, hund, iller eller en freakin myrslok så ska man ha kompetens, vara införstådd med vad man ger sig in på (påläst like hell), vara förbered på att det värsta kan hända anytime (vet. kostnader).
Det är ett privelegium att få ha ett husdjur, eller borde vara om inte annat.
Jag hade aldrig gett pengar till någon som tagit på sig ett ansvar som dom inte kan uppfylla.
Visst, det är djuret man ska tänka på i första hand. Men det man isåfall ska försöka göra är väl att se till att detta djur hamnar någon annanstans där en person verkligen kan ta det ansvar som krävs istället för att sponsra till detta oansvariga beteende?
//Belinda aka Zandrama