Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 972 ggr
[CerberusHanna]
2011-08-21 20:17
0

Ajjj!

Skulle behöva lite råd..

Min iller är precis 14 veckor och kan bitas väldigt hårt, jag kämpar förgävest med att han ska sluta med det, jag vet att han fortfarande är liten men om ni skulle kunna ge mig goda råd vad som är bästa sättet att få dem att sluta?

Sen så vägrar han äta torrfoder, han svälter sig själv ha provat olika torrfoder, inget funkar och godis det hatar han, jag vill kunna berömma han med godis lite då och då men går inte..

FerretCrow
2011-08-21 20:21
0

har du provat gurkbitar som godis?

[CerberusHanna]
2011-08-21 20:26
0

ja men vägrar äta det jag ger honom..

VeronicaKahlbäck
2011-08-21 20:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad har du provat för uppfostringsmetoder mot bitningen?

Vad får han för torrfoder nu?
Vad får han istället?
Äter han inte ens en bit?
Vad åt han hos uppfödaren?

Vad har du provat för godis?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
2011-08-21 20:32
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur hårt bits han?
vid vilka tillfällen bits han?
vart bits han?
har hans bitbeteende varit likdant sen du hämtade honom?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Nussen
2011-08-21 21:22
0

#0 Håll ut och tänk på att en iller är otroligt envis så du måste vara ännu envisare, lugn & konsekvent. Jag och min sambo kämpade i 8 månader med våran lilla tjej Skrattandeså det kan ta lång tid. Nu är hon så underbar så jag har förträngt allt det jobbiga men jag minns att jag stängde ut mig på balkongen en gång rytande åt min sambo TA HENNE. Bättre att gå ut o avreagera sig istället för att bli arg på illern och sabba uppfostringsförsöken. Sen tog det lång tid för henne att  lära sig lita på matte och husse. Våran tjej och jag förstod  inte varandra alls, jag såg hur förvirrad hon var när hon inte visste vad jag menade och jag förstod henne inte heller kunde inte läsa henne alls. Men allt detta var vi förberedda på och då är det lite lättare att stå ut och med tanke på resultatet var det värt den där kämpiga första tiden Glad

TereseStromberg
2011-08-21 23:24
0

Min lille kille är ca 4 månader nu, han var sådan för några veckor sedan.. (med bitningen) Vi körde med 3 chanser sen lämnade vi han ensam ett tag så han lugnade ner sig, Den metoden funkade för oss, vi sa även bestämda nej. Men han var fortfarande lite bitig, vi skaffade en kattunge då också, han slutade då helt att bita (förutom vid bus ibland) Han kommer nu och pussas i ansiktet hela tiden och är hur go som helst, Båda dem går ihop jätte bra också, det var som om katten lärde honom vara go på nå vis. :)

Sedan de där med maten, våran var inte alls förtjust i torrfoder från början, men han lärde sig tillslut, jag la lite vitalin i handen och la de framför hans nos, (det var när han var som mest bitig också) och när han då tänkte bita så gjorde jag så han bet i den lilla torrfoderbiten istället för mitt finger (han fick mina fingrar många gånger!! också! ) Men när han väl började så kunda hen äta de. Vi minskade ner med Barfandet stegvis och allt eftersom så äter han massa torrfoder.

Godiset (torrgodis eller vad man kallar det) blötte jag upp så de inte skulle vara så hårt, han åt då detta och sedan slutade jag att blöta de efter 2-3 gånger bara och då åt han det torrt. Glad

Hoppas att de löser sig med bitandet, de är bara bita ihop själv! :) Men 3 chanser metoden sen ensam funkade jätte bra  :)

Lycka till!

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

FerretCrow
2011-08-21 23:29
0

#6 varför jobba med att illern ska sluta äta barf och istället äta torrfoder? Andra sliter ihjäl sig för att få illern att barfa… ?

ElinaPersson
2011-08-22 00:48
0

#7 nog för att det anses vara den bästa utfodringen av en iller så kanske hon känner att hon inte har de rätta kunskaperna för barfning och då väljer torrfoder istället :) Detta är ju hennes första iller & hon har inte haft honom så länge..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

FerretCrow
2011-08-22 01:03
0

#8 jo men även om man inte har rätta kunskapen kan man ju fortfarande både ge torrfoder och kött ;)

TereseStromberg
2011-08-22 11:04
0

#7 Jag jobbar inte med att sluta äta Barf, han får både och, men han ville inte alls äta torrfoder först,  barfade bara från början, ville att han skulle kunna äta torrfoder också. :) Han äter fortfarande barf några dagar i veckan. Glad Han ÄLSKAR älgkött. :) haha

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

reira
2011-08-22 11:21
0

Mina vägrar rått kött (Fast Samson ska va uppväxt på det tror jag). Hittade tre ruttna kycklinghalsar i mitt rum igår som va kul att gömma men inte att äta… Va tacksam ;)