Toan igen
Jag börjar tappa tålamod alltså, när ja märker att hon behvöer gå på låda så lyfter ja henne till en låda men då typ hoppar hon ur å ibland bus biter med, å då lyfter ja upp henne igen å sätter henne i en annan låda. Hon vägrar å vägrar å vägrar å sen när ja flyttar blicken 10 sec sätter hon sig å kissar å då lyfter ja henne te låda å då hoppas hon ur å sätter sig å bajsar någon annanstans, hur länge ska man hålla på så här? kommer hon någonsin blir rumsren? E de så att hon e liten så hon vill inte lyda? Vad kan felet vara?? Jag blir så frustrerad. Från att vara helt rumsren i två veckor till å verkligen inte vilja gå. De e bara när hon vaknar de e lätt å sätta henne i låda.
Typ 3 månader tog det för oss att få Bogey hyfsat pricksäker på lådan.
Som nämnts förut i andra trådar så brukar ju illrar behöva gå på lådan direkt när de vaknar efter en längre sömn. Vårt genombrott med Bogey kom när vi kom på att "larma" honom så vi hörde när han vaknade.
Vi hade turen att han älskade sin hängmatta på andra våningen i sov och lekburen som vi hade åt honom då, och när han vaknade var han tvungen att komma ner genom ett rör och sen ta en liten trappa ner. Som larm kom vi på att lägga en pingelboll precis i öppningen till röret så han kunde inte komma förbi utan att putta undan bollen och då hörde vi honom och kunde snabbt komma dit och se till att han gick på lådan. Efter varje rätt utfört ärende fick han sen nån slick vetegroddolja eller kallpressad rapsolja.
Nu kanske du inte har just en sov och lekbur med rör som du kan använda på det viset men du kanske kan komma på ett annat sätt att larma henne så du hör när hon börjar röra sig efter hon sovit så du hinner dit för att bevaka henne. Sen är en belöning väldigt bra att ta till när det blir rätt så att hon verkligen förknippar lådbesöket med nått verkligt possitivt.
Utöver det så behövs massor med tålamod
, och jag erkänner att vi var nära att ge upp innan vi kom på detta med larmning och började känna att vi var på rätt väg. 
Som en parentes; så vår iller nr 2 var väldigt duktig på lådan från dag ett, men hon var däremot väldigt osäker och bitig, men det tycker i.a.f. jag är nästan enklare att hantera än lådträningen för bitigheten kan man bemöta direkt när det händer. När de missar lådan så är man kanske inte alldeles i närheten och då kan man ju inte tillrättavisa.
Okej, vi har hennes sovställe nu i vardagsrummet under dagarna så förhoppningvis märker vi när hon går upp eftersom vi är här inne mycket.
Men jag tänkte hur gjorde ni sen när Bogey skulle gå på toa efter han vaknat, alltså efter en timme e två. För de e då de e ett jätte problem efter som hon inte vill gå då. Ja försöker hinna lyfta i henne men hon vill busa bort de el ignorara det tills jag inte ser, e de uppror? Om vi säger att vi hinner ta henne 90 % av gångerna hon går upp å 20% av gångerna när hon e vaknen, kommer de fotfarande gå då att få henne rumsren, eller kommer hon aldrig förstå?
De e juh vår första iller så de e så himla svårt att lära sig hur dom fungerar, de e juh ett väldigt speciellt djur märker jag ;)
#2 Hinner du på 90% av gångerna när hon precis vaknat och 20% övriga gånger och hon får en belöning som hon verkligen gillar när det blir rätt så kommer hon att fatta tillslut. Även om du inte riktigt hinner på henne så lyft henne direkt till lådan ändå de gånger det blir miss för att visa henne vad du vill.
Enda risken är att du får en fejkare som går till lådan och markerar utan att göra nått för att få godis/belöning och som sen sätter sig brevid när det verkligen gäller, så det gäller också att vara uppmärksam och lära sig se när de verkligen går på lådan eller om de försöker fejka.
Bogey försöker ibland fejka sig till belöningar men han är inte riktigt medveten om att han gör en liten aning annorlunda när han kissar på riktigt. Fast visst har det hänt att han lyckats lura oss men det får man väl ta. Gör de nr2 så syns det ju dessbättre tydligt i lådan så där finns ju inga tveksamheter. 
Okej, tack så jätte mycket för all hjälp :)
Ibland kan man behöva lyfta upp och lugna lite omd et är så att hon får för sig att busa när du sätter henne på lådan. När jag lådtränar brukar jag sätta illern i fråga så den kan nosa på bajset som redan ligger där. Det brukar få de flesta illrarna att vilja göra ifrån sig.
Sätt henne på lådan tusen gånger tills det att hon gör något där och beröm massor. Jag har faktiskt börjat med klicker på toaträningen ;)
ett klick och godis varje gång han går på lådan.
Sajtvärd på Iller.ifokus