Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 863 ggr
Novis10
0

Djurplågeri?

Hej nu har min kompis påstått att det är djurplågeri om man bara har en iller. Och att man ska ha minst två illrar. Tror inte det är sant men eftersom jag känner många som bara har en iller. Så vill jag veta om det är sant så man kan tipsa dom.

Tack på förhand :)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Sophey
0

Det beror ju pa illern. En del illrar behover en kompis medans andra kan bli omplacerade for att den inte gar ihop med andra illrar helt enkelt.

Medarbetare på matlust

Bogey
0

Nej det är inte djurplågeri att ha en ensam iller. Vilda illrar är solitärer och lever ensamma utom då det är parningstid.

Tamillern som är betydligt mer social än den vilda illern tycker dock oftast om att ha åtminstone en kompis men är den ensam så är det ägarens uppgift att leka med och aktivera illern.

Precis som med en hund som inte får stimulans av sin ägare så mår inte heller illern bra om inte ägaren umgås med den. Däremot klarar en iller att vara ensam längre perioder än en hund, bara den har mat, vatten och hyfsat med utrymme samt saker att aktivera sig med, men den kommer ändå att vara beroende av socialt umgänge med sin ägare för att i längden må bra.

Jolinn
0

Det ståg i nån zoo sida kommer inte ihåg vad den heter just nu men iallafall så ståg det att man måste ha två illrar för att dom inte ska vara ensamma . Förlåt om jag inte kan så mkt om illrar men jag läser juh på internet och man vet inte om det e sant hela tiden. Jag tycker iallafall att man ska ha en kompis så att den inte e ensam

LisenN
0

Att dra det så långt som att kalla det djurplågeri att bara ha en vill jag inte göra, det GÅR att aktivera en ensam iller så den blir nöjd och glad.

Jag har 3 och ser hur oerhört mycket glädje dom har av varandra så jag själv kommer aldrig mer ha en ensam (om inget oförutsett händer).

Rekommenderar dock inte förstågångsägare att skaffa 2 valpar på en gång, det kan bli himla jobbigt. 2 äldre illrar kan däremot gå bra men det beror givetvis på hur dom är fostrade.

Här skaffade vi valpar med några månaders mellanrum för att hinna träna och lära känna dom ordentligt innan nästa flyttade in, det har funkar superbra :)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Aviendha
0

Du kan hälsa din kompis att det inte finns några som helst krav på social kontakt för illrar i gällande lagstiftning. Du kan själv läsa L80 här, kravet på social kontakt gäller alla gnagare (utom guldhamstern), kanske hade hon/han därför fått för sig att iller gick in där? Många tror ju av någon anledning att illrar är gnagare…

Novis10
0

Ja kanske de..

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!